مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیاره شناسان آمریکایی با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده توسط کاوشگر "گالیله" یک دریاچه ماگمایی را در زیر قمر "یو" سیاره مشتری کشف کردند

سیاره مشتری

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه کالیفرنیا و دانشگاه میشیگان با استفاده از تازه‌ترین اطلاعات ارسال شده توسط کاوشگر "گالیله" دریافتند که در نزدیکی سطح قمر "یو" یک اقیانوس ماگمایی گداخته در حرکت است.

نتایج این کشف که اولین تائید مستقیم از این لایه ماگما بر روی "یو" است توضیح می‌دهد که چرا این قمر مشتری آتشفشانی‌ترین جرم منظومه خورشیدی است به طوریکه جریان مواد مذابی که این آتشفشان‌ها تولید می‌کنند 100 برابر بیشتر از ماگمای تولید شده در زمین است.

این اقیانوس ماگمایی قطری بیش از 50 کیلومتر دارد و حداقل 10 درصد از حجم جبه "یو" را ساخته است. دمای این اقیانوس به حدود هزار و 200 درجه سانتیگراد می‌رسد.

"تارنس جانسون" عضو گروه علمی ماموریت کاوشگر گالیله در این خصوص توضیح داد: "این فرضیه وجود دارد که زمین و ماه نیز میلیاردها سال قبل می‌توانستند اقیانوس‌های ماگمایی مشابهی داشته باشند. آتشفشان شناسی قمر یو نه تنها به ما نشان می‌دهد که این آتشفشان‌ها چگونه عمل می‌کنند همچنین می‌تواند به روی ما پنجره‌ای در زمان بگشاید و نشان دهد که در طی فازهای اولیه حیات ماه و زمین، چه اتفاقی در این دو جرم منظومه خورشیدی رخ داده است."

به گفته این دانشمندان، ماگمای جوشان اقیانوس یو میلیون‌ها برابر رساناتر از سنگ‌هایی است که در پوسته زمین وجود دارند."

کد خبر 134866
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز