همشهری آنلاین: شصت و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن شامگاه امروز در سواحل جنوب فرانسه افتتاح می‌شود.

جشنواره فیلم کن

به گزارش مهر، با توجه به اسامی فیلم ها و فیلمسازانی که در بخش های گوناگون جشنواره امسال شرکت دارند،می توان پیش بینی کرد که امسال شاهد یکی از گرم ترین و جذاب ترین دوره های جشنواره دست کم در یک دهه اخیر باشیم.

در بخش مسابقه نام کارگردانان بزرگ جهانی توجه علاقمندان را به خود جلب می کند.از جمله مهم ترین فیلم های حاضر در این بخش می توان به " پوستی که در آن زندگی می کنیم" ساخته پدرو آلمودووار اسپانیایی ، " مالیخولیا" به کارگردانی لارس فون تریه دانمارکی ، " روزی روزگاری" انتالیا" اثر نوری بیلگه جیلان فیلمساز اهل ترکیه ، " درخت زندگی" ساخته ترنس مالیک فیلمساز آمریکایی ، " اینجا باید همانجا باشد" به کارگردانی پائولو سورنتینوی ایتالیایی ، " پسری با دوچرخه " اثر برادران داردن فیلمسازان بلژیکی ، "پدرانه " ساخته آلن کاوالیه از فرانسه ، " لوهاور" به کارگردانی آکی کوریسماکی فیلمساز فنلاندی و " ما یک پاپ داریم" اثر نانی مورتی ایتالیایی اشاره کرد.

اغلب فیلمسازان یاد شده به ویژه آلمودووار ، فون تریه ، جیلان ، برادران داردن ، کاوالیه ، مورتی و کوریسماکی از جمله سینماگران برجسته و ستایش شده سینمای معاصر جهان هستند که از جشنواره های معتبر جهانی از جمله جشنواره کن جوایز پر شماری دریافت کرده اند.

برناردو برتولوچی فیلمساز نامدارو کهنه کار ایتالیایی جایزه نخل طلایی افتخاری کن را دریافت می کند.جایزه نخل طلایی افتخاری کن معمولا به فیلمسازانی اهدا می شود که پیش از این ، نخل طلایی بهترین فیلم جشنواره را نبرده باشند.این جایزه پیش تر به وودی آلن و کلینت ایستوود هم اهدا شده بود.

ترکیب هیئت های داوری بخش های گوناگون جشنواره امسال از جذاب ترین نکات جشنواره شصت و چهارم کن محسوب می شود.

رابرت دنیرو بازیگر برجسته امریکایی و برگزار کننده جشنواره ترایبکای نیویورک ریاست هیئت داوران بخش مسابقه جشنواره را بر عهده دارد.در این بخش جود لا بازیگر انگلیسی ، اوما تورمن بازیگر امریکایی ، اولیویه آسایاس فیلمساز فرانسوی ، مارتینا گوسمن تهیه کننده و بازیگر سینمای آرژانتین ، نان سون شی تهیه کننده چینی ، لین اولمن منتقد نروژی سینما ، محمد صالح هارون فیلمساز اهل چاد و جانی تو فیلمساز چینی دنیرو را در امر قضاوت فیلم های بخش مسابقه یاری می کنند.

این هیئت داوری هفت جایزه اصلی بخش مسابقه را بخ برگزیدگان اهدا می کند.

بخش دو هفته کارگردانان از جمله بخش های جنبی اما پرهوادار جشنواره کن به شمار می رود.از جمله مه ترین فیلم های این بخش می توان به " به سمت جنوب" ساخته ژان ژاک ژوفره فرانسوی ، " کد آبی" ساخته اورسولا آنتونیاک ، " بی طرف ها" اثر آندره تشینه فرانسوی و " جزیره" ساخته کامن کالف بلغاری اشاره کرد.

در این بخش بونگ جون هو فیلمساز کره ای ، ریاست هیئت داوری را بر عهده داردو دنیل هایمن منتقد ، روبرت الازارکی فیلمبردار‌،‌ژاک میلو فیلمساز و آلکس ماسون منتقد فرانسوی همراه با دنیل کولند و اوا وزر او را در این امر یاری می کنند.

بخش هفته منتقدان از دیگر بخش های جذاب جشنواره به شمار می رود.امسال در پنجاهمین دروه برگزاری بخش هفته منتقدان هم فیلم هایی از فیلمسازان جوان و گمنام از سراسر جهان به نمایش در می‌آید.

شارل تسون منتقد کهنه کار فرانسوی و سردبیر سابق مجله کایه دو سینما ریاست هیئت داوران این بخش را بر عهده دارد.

میشل گوندری فیلمساز نامدار فرانسوی ریاست هیئت داوران دو بخش سینه فونداسیون و مسابقه فیلم های کوتاه جشنواره را در اختیار دارد و جسیکا هاوزنر فیلمساز اتریشی ، ژولی گایه فیلمساز فرانسوی و کورنلیو پورومبویو فیلمساز رومانیایی او را در این امر یاری می کنند.

سینمای مصر امسال مهمان ویژه جشنواره کن است.از امسال قرار شده در هر دوره یک کشور به عنوان مهمان ویژه جشنواره معرفی شود و ضمن نمایش محصولاتی از سینمای این کشور، برنامه هایی جنبی نیز در نظر گرفته شده است.

از نکات ویژه جشنواره شصت و چهارم کن حضور پر رنگ سینمای استرالیا در بخش های گوناگون و افزایش تعداد فیلمسازان زن در جشنواره است.

شصت و چهارمین دوره جشنواره بین المللی کن امشب با نمایش فیلم " نیمه شب در پاریس" ساخته جدید وودی آلن افتتاح می‌شود و شامگاه 31 اردیبهشت با نمایش فیلم " محبوب " به کارگردانی کریستف اونوره فرانسوی به پایان می‌رسد.

 

کد خبر 134706

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز