چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۵:۴۳
۰ نفر

برگزاری نمایشگاه کتاب همیشه با حواشی و موضوعات مختلفی همراه است اما در عالم کتاب‌ها هم مسائلی درباره حضور در نمایشگاه وجود دارد.

نمایشگاه کتاب

 برخی از کتاب‌ها موفق به حضور در نمایشگاه می‌شوند و برخی دیگر از نمایشگاه جا می‌مانند و باید تا سال بعد در انتظار باشند تا در دوره بعدی نمایشگاه حضور یابند. با توجه به اینکه نمایشگاه کتاب تهران بزرگ‌ترین بازار کتاب کشور است، حضور هر کتاب در آن به معنای دیده‌‌شدن و یک موفقیت نسبی برای آن کتاب و ناشرش است، بنابراین کتاب‌های نرسیده به نمایشگاه را می‌توان کتاب‌های ناکام توصیف کرد چون با توجه به محدودیت امکانات تبلیغاتی ناشران، احتمال دارد در طول سال با فروش مناسبی روبه‌رو نشوند. البته برخی از عنوان‌ها هم هستند که اصلا بنای شرکت در نمایشگاه را ندارند و ناشر ترجیح می‌دهد با تمرکز بیشتری آنها را چاپ کند. در ادامه تعدادی از کتاب‌های راه یافته و بازمانده از نمایشگاه معرفی می‌شوند.

5کتاب از محسن پرویز، نویسنده و معاون سابق فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد، توسط انتشارات پیام عدالت در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود. این کتاب‌ها عبارت هستند از: یک کاسه شیر، کدام آدم برفی قشنگ‌تر است؟، موش کوچولو و آرزوهایش، گربه و جوجه‌ها و آدم برفی بزرگی به اندازه دنیا. یک کاسه شیر توصیف صحنه شهادت امام علی(ع) با زبانی کودکانه است و باقی کتاب‌ها حاوی نکات آموزنده برای بچه‌ها هستند. کتاب‌های آدم برفی بزرگی به اندازه دنیا و کدام آدم برفی قشنگ‌تر است؟ در خلال داستان‌شان هر یک به نوعی با آدم برفی‌ها مرتبط هستند و گربه و جوجه‌ها نیز به بازی‌های کودکان و ارتباط بچه‌ها با حیوانات می‌پردازد.

سفینه زندگی شرح بخشی از زندگی هرمان هسه، در ایام جوانی تا میانسالی است که محمد بقایی ماکان آن را ترجمه کرده است و در نمایشگاه عرضه می‌شود. در این کتاب رویدادها و مسائلی که با توجه به 2جنگ بزرگ جهانی بر این نویسنده گذشته، شرح داده شده است. نقد روانشناسی غرب نوشته نذیر قیصر، اقبال‌شناس پاکستانی کتاب دیگری است که بقایی ماکان ترجمه آن را به عهده داشته و توسط انتشارات یادآوران منتشر شده است.

کتاب جانستان کابلستان، نوشته رضا امیرخانی، هم از کتاب‌هایی است که چاپ اول آن توسط نشر افق به نمایشگاه ‌رسید. این کتاب در واقع سفرنامه امیرخانی به کشور افغانستان است. طبق گفته‌های امیرخانی این سفرنامه در 300صفحه و 9فصل موضوعی گرد آمده است. جانستان کابلستان در کنار کتاب‌های داستان سیستان، نشت نشا و نفحات نفت و سرلوحه‌ها، پنجمین کتاب غیرداستانی امیرخانی است. 3رمان ارمیا، من او، بیوتن، داستانِ بلند ازبه و مجموعه‌ داستان ناصر ارمنی هم از آثار داستانی این نویسنده هستند.

داوود غفارزادگان هم با مجموعه داستان ایستادن زیر دکل فشار قوی در نمایشگاه حضور خواهد داشت. این مجموعه شامل 12داستان است که نشر چشمه آن را چاپ خواهد کرد. غفارزادگان، پیش از این، کتاب دیگری با نام فال‌خون در دست چاپ داشت و قبل از برگزاری نمایشگاه اظهار امیدواری کرد این رمان 100صفحه‌ای به نمایشگاه برسد. صد‌مثل صد‌قصه هم نام دیگر کتابی است که نشر منادی تربیت از این نویسنده در نمایشگاه عرضه خواهد کرد. این کتاب 200صفحه‌ای که برای گروه سنی کودک و نوجوان چاپ می‌شود، شامل آثاری از گلستان تا عبید زاکانی و از عبید تا کتاب‌های عامیانه است و راوی ضرب‌المثل‌هایی است که جنبه عمومی دارند.

فریبا کلهر، نویسنده کودک و نوجوان هم از عرضه نخستین رمان بزرگسالش در نمایشگاه خبر داد. پایان یک مرد، نامی است که کلهر برای این رمان انتخاب کرده است و روایتی اجتماعی دارد. داستان این کتاب وقایع زیادی از تاریخ معاصر کشور، مانند انقلاب و جنگ را شامل می‌شود. کلهر گفته است این رمان را با روش نگارش خطی نوشته است. ناشر این رمان نشر مرکز خواهد بود. از کلهر همچنین 7جلد از مجموعه کتاب‌های نارنجی انتشارات قدیانی در نمایشگاه عرضه می‌شود. یک مجموعه 10 جلدی هم درباره عاشورا از این نویسنده توسط همین ناشر در نمایشگاه عرضه می‌شود که به گفته کلهر تفاوتش با دیگر آثاری که درباره عاشورا نوشته شده‌اند در تمرکز روی شخصیت‌هاست. کلهر در این زمینه گفته است کتاب‌های این مجموعه به جای اینکه حادثه‌محور باشند، شخصیت‌محور‌هستند و البته اسمی هم از شخصیت‌ها برده نمی‌شود اما مخاطب متوجه می‌شود با توجه به فعالیت انجام‌شده، فاعل باید مثلا امام حسین(ع) باشد. این مجموعه برای کودکان دبستانی نوشته شده است. تب 64 درجه جادوگر خوشگله نام دیگر کتابی است که از این نویسنده در گروه سنی کودک و نوجوان، توسط نشر افق در نمایشگاه به مخاطبان ارائه می‌شود.

ترجمه رمان فرشته‌آبی، نوشته هاینریش مان، با ترجمه محمود حدادی هم توسط نشر کتاب پارسه توسط این ناشر در نمایشگاه عرضه شده است. این رمان داستان معلمی است به نام پروفسور رات که شاگردانش به او اونرات می‌گویند. رات در زبان آلمانی به معنی خوب و نصیحت است و واژه اونرات معنی و مفهوم گند را می‌رساند. معلم خشک و رستگار این رمان با هدف تنبیه شاگردانش وارد ماجراهایی می‌شود که در نهایت به فاسد شدن خودش و تبدیل‌شدنش به اونرات می‌انجامد.

زیرخاکی، نام مجموعه داستانی از مجید قیصری است که 8داستان کوتاه با محوریت موضوع جنگ را در بر می‌گیرد. نشر افق این کتاب را برای نخستین بار در نمایشگاه عرضه می‌کند. قیصری در یکی از گفت‌وگوهایش درباره چرایی نگارش داستان کوتاه گفته است: لذتی که در داستان کوتاه است، در رمان نیست. رمان‌های جنگی بود، جنگی نبود و ضیافت به صرف گلوله و مجموعه داستان‌های صلح، طعم باروت، نفر سوم از سمت چپ و 3دختر گل‌فروش از آثاری هستند که تا به حال از قیصری منتشر شده‌اند.

چاپ سوم رمان مردگان باغ سبز محمد رضا بایرامی هم از کتاب‌هایی است که در نمایشگاه در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. خبر انتشار چاپ سوم کتاب توسط انتشارات سوره مهر و حضورش در نمایشگاه، باعث تکذیب شایعه توقف این کتاب شد. فروپاشی فرقه دمکرات آذربایجان در سال‌های 1324 و 1325 و اوضاع سیاسی این منطقه در این مقطع زمانی، ‌از محورهای اصلی این رمان است که در قالب موقعیت‌های متنوع داستانی توسط بیرامی روایت شده است. طبق اخبار، چاپ چهارم کتاب هم مراحل انتشار را طی می‌کند و بعد از نمایشگاه منتشر می‌شود. چاپ‌های اول و دوم این رمان سال گذشته در نمایشگاه رونمایی شدند. محمد حمزه‌زاده، مدیرعامل انتشارات سوره مهر در یک نشست خبری که روز شنبه 10اردیبهشت با حضور اهالی رسانه برگزار شد، گفت: چاپ سوم مردگان باغ سبز با مقدمه‌ای به قلم نویسنده منتشر شد و در نمایشگاه عرضه می‌شود تا به سوء‌تفاهم‌های به وجود آمده پایان دهد.

محمد قصاع، هم با ترجمه 6جلد نخست مجموعه نبرد هیولاها که توسط انتشارات قدیانی منتشر شده است، در نمایشگاه حضور دارد. نبرد هیولاها مجموعه‌ای در ژانر فانتزی است که جمعی از نویسندگان در اروپا با نام مستعار آدام‌بلید آن را می‌نویسند و تاکنون 42جلد آن منتشر شده است. قصاع تا به حال 30جلد از این تعداد را ترجمه کرده که 6جلد آن در نمایشگاه عرضه شده و جلدهای دیگر به‌زودی و به مرور چاپ می‌شوند. محور اصلی داستان‌های مجموعه نبرد هیولاها، نوجوانی به نام تام است که به جنگ هیولاها می‌رود و در واقع قهرمان داستان در هر کتاب با یک هیولا روبه‌رو می‌شود. لازم به ذکر است که انتشارات قدیانی با 1800عنوان در نمایشگاه حضور داردکه از این تعداد، 165عنوان، کتاب‌های جدید این ناشر را شامل می‌شود.

چاپ نهم رمان چهل‌سالگی نوشته ناهید طباطبایی که فیلم سینمایی چهل‌سالگی با بازی محمدرضا فروتن و لیلا حاتمی چندی‌پیش ساخته شد، توسط نشر چشمه در نمایشگاه عرضه می‌شود. طبق گفته‌های طباطبایی چاپ دوم مجموعه داستان رکسانا نیستم هم به نمایشگاه ‌رسیده است. کلاژ و واهمه‌های سرخابی نام مجموعه داستان‌های جدید احسان عباسلو هستند که مدت کوتاهی از چاپشان توسط نشر آموت می‌گذرد و می‌توان مدعی شد که برای نخستین بار در نمایشگاه عرضه می‌شوند. نوشته‌هایی با فضای روستاهای ناکجا‌آبادی، یوسف علیخانی هم در قالب یک پکیچ سه‌جلدی، عناوینی هستند که نشر آموت در نمایشگاه بیست و چهارم در اختیار علاقه‌مندان و مخاطبان قرار داده است. قدم بخیر مادربزرگم بود، اژدها‌کشان و عروس بید عناوینی هستند که سه‌گانه علیخانی را تشکیل می‌دهند.

مجموعه شعر جدید گروس عبدالملکیان با نام حفره‌ها هم که نشر چشمه انتشار آن را به عهده دارد، در نمایشگاه به علاقه‌مندان شعر سپید ارائه خواهد شد. طبق گفته‌های عبدالملکیان، اشعار این مجموعه نسبت به دیگر مجموعه شعرهایش طبیعی‌تر، زمینی‌تر و ملموس‌تر هستند. چاپ پنجم پرنده پنهان توسط دفتر شعر جوان، چاپ هشتم رنگ‌های رفته دنیا توسط نشر آهنگ دیگر و چاپ هفتم سطرها در تاریکی جا عوض می‌کنند توسط انتشارات مروارید از دیگر آثار این شاعر هستند که به نمایشگاه امسال رسیده‌اند.

کتاب‌هایی که از نمایشگاه جا ماندند

قرآن میبدی از سری کتاب‌هایی است که نتوانست خود را به نمایشگاه امسال برساند. برای انتشار قرآن به 2مجوز نیاز است؛ ابتدا باید مجوز چاپ از وزارت ارشاد دریافت شود. پس از آن نیز مؤسسه دارالقرآن کریم درصورت تأیید نکات فنی و رسم‌الخط قرآن، برای انتشار آن مجوز صادر می‌کند. 2نسخه از ترجمه قرآن میبدی برای اخذ مجوز توسط مرکز میراث مکتوب، به این مؤسسه فرستاده شد. اکبر ایرانی، مدیر میراث مکتوب در این باره گفت: دوستان ما در دارالقرآن این اعتقاد را داشتند که باید تغییرات و اصلاحاتی روی این کتاب صورت بگیرد. بنابراین این کتاب از رسیدن به بیست‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باز ماند.
میراث اقبال نام کتابی از محمد بقایی ماکان است که توسط انتشارات حوزه هنری استان تهران منتشر خواهد شد. این کتاب در حال حاضر زیر چاپ است و نتوانست به نمایشگاه برسد. این اثر توسط محقق شناخته شده‌ای به زبان انگلیسی برای افرادی که می‌خواهند اقبال لاهوری را در یک نگاه کلی بشناسند، نوشته شده است. نویسنده در این کتاب با توجه به نگاهی که درباره اقبال داشته همه اندیشه‌های محوری وی را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

365 افسانه ایرانی نام مجموعه‌ای 12جلدی است که محمدجعفر قنواتی، نظارت بر آماده‌سازی و تدوین آن را بر عهده دارد. کتاب‌های این مجموعه قرار است توسط نشر ویدا منتشر شود. قنواتی گفته است با توجه به زمان لازم برای چاپ کتاب‌های مجموعه، این کتاب به نمایشگاه نمی‌رسد و در ماه‌های بعد از برپایی نمایشگاه به بازار خواهد آمد.

انتخاب افسانه‌ها برای چاپ در این مجموعه، از منابع کلاسیک ادبیات فارسی و بخشی از افسانه‌های شفاهی بوده است که در مدت 50سال اخیر منتشر شده‌اند. تعدادی از افسانه‌های در نظرگرفته شده برای چاپ هم ظرف 20سال گذشته گردآوری شده و چند افسانه هم از کتاب‌های قنواتی انتخاب شده‌است.

کاروان نشر،آنها را جا گذاشت

چاپ جدید رمان «کتاب بی‌نام اعترافات» نوشته داوود غفارزادگان، هم از کتاب‌هایی است که از رسیدن به کاروان نمایشگاه باز مانده است. علت این امر انتظار برای صدور مجوز تجدید چاپ این کتاب عنوان شده است.کتاب فرهنگ شاهنامه که زیرنظر علی رواقی، کار تالیف آن انجام می‌شود و پیش‌تر خبر انتشار آن در نمایشگاه اعلام شده بود، هم به نمایشگاه کتاب نمی‌رسد. رواقی گفته است سال‌هاست بخش عمده‌ای از وقتش را به همراه گروهی از نویسندگان صرف تالیف فرهنگ شاهنامه کرده است. با اینکه بیشتر فیش‌برداری‌های این کتاب به پایان رسیده است، اما به‌دلیل تعداد کم نویسندگانی که در این پروژه فعالیت می‌کنند، هنوز تالیف این فرهنگنامه ادبی به پایان نرسیده است.تعدادی از ترجمه‌های پیمان خاکسار هم طبق گفته‌های این مترجم، به‌دلیل طولانی بودن روند اعطای مجوز چاپ، به نمایشگاه نرسیده‌اند. اتحادیه ابلهان و کلوپ مشت‌زنی کتاب‌هایی هستند که خاکسار مدت زیادی است ترجمه آنها را به پایان برده است ولی طولانی شدن مراحل ممیزی مانع از رسیدن کتاب به نمایشگاه شده است. اتحادیه‌ ابلهان نوشته‌ جان کندی تول و کلوپ مشت‌زنی اثر چاک پائولانیک است.قصه‌های شیرین مثنوی هم از مجموعه‌هایی است که چاپ آن به بعد از نمایشگاه موکول خواهد شد. حسین فتاحی، نویسنده این مجموعه است که قرار است توسط انتشارات سوره مهر منتشر شود. سوره مهر چندی است که نگارش یک مجموعه 10جلدی از معروف‌ترین قصه‌های ادبیات کلاسیک ایران را به برخی از نویسندگان سفارش داده است که نگارش کتاب قصه‌های شیرین مثنوی بر عهده فتاحی است و این کتاب برای گروه سنی دبستان نوشته شده است.رمان خوب بد زشت، نوشته مصطفی خرامان که قرار است توسط نشر افق منتشر شود، بعد از نمایشگاه به چاپ می‌رسد. نگارش این رمان اجتماعی که برای نوجوانان نوشته شده است، به تازگی به اتمام رسیده و قرار است در سال‌جاری روانه بازار شود.3کتاب طنز از رضا رفیع، نویسنده و طنزپرداز که قرار بود توسط انتشارات مؤسسه اطلاعات منتشر شود هم از قافله نمایشگاه باز مانده و چاپ این کتاب‌ها به بعد از نمایشگاه موکول شد. آب در هاون، باد در غربال و دایره بی‌زنگ نام 3کتابی است که به گفته رفیع تا خرداد ماه منتشر می‌شود.

کد خبر 134650

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز