یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

کامران محمدی: هر سال در روزهای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، کمیته نظارت و ارزشیابی آثار، تعدادی از کتاب‌ها را جمع‌آوری می‌کنند.

ketab

در چند سال گذشته، آثار برخی شاعران و نویسندگان و پس از آن، آثار مرتبط با عرفان‌های غیرالهی جمع‌آوری شده‌اند. اما امسال مسئولان برگزاری نمایشگاه بیش از همه اینها به سال انتشار کتاب‌ها توجه دارند و کتاب‌هایی را که پیش از سال 85 منتشرشده‌باشند، جمع‌آوری می‌کنند. این نکته ظاهرا در آیین‌نامه نمایشگاه وجود دارد و امسال بسیار جدی شده است تا جایی که به گفته مدیر کمیته نظارت و ارزشیابی نمایشگاه، کتاب‌هایی که در این دوره جمع‌آوری شده است به پیش از سال 85 باز می‌گردند که با توجه به آیین‌نامه نمایشگاه اجازه ارائه در نمایشگاه کتاب تهران را نداشته‌اند.

با این حال، آنطور که مجید حمیدزاده گفته است، بخش عمده‌ای از کتاب‌هایی که در این دوره از نمایشگاه جمع‌آوری شده‌اند، ضوابط نمایشگاه در مورد تمامیت ارضی و امنیت ملی را رعایت نکرده‌اند. البته حمیدزاده توضیح نداده که آیا آثار یادشده، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز داشته‌اند یا خیر اما طبیعی است که هرکتابی برای انتشار و ترخیص از چاپخانه، نیاز به مجوز دارد. در این صورت چرا کتاب‌هایی که «سلفیگری و وهابیت» را ترویج می‌کنند، اساسا مجوز گرفته‌اند؟ به جز این، واقعا چه ایرادی دارد که آثار باقیمانده از چند سال پیش و پیش از سال 85 در نمایشگاه باشد تا آنها که در جست‌وجوی کتابی خاص مربوط به سال‌های گذشته هستند، دست خالی برنگردند؟

یکی از کشورهای حاضر در نمایشگاه کتاب امسال، انگلستان است. حتما یادتان هست، انگلستان همان کشوری است که به ناشران ایرانی که قصد داشتند در نمایشگاه کتاب لندن حاضر شوند، ویزا نداد. شاید این را هم یادتان باشد که بهمن دری، معاون فرهنگی وزارت ارشاد و رئیس نمایشگاه کتاب تهران بعد از این اتفاق گفت: این رفتار دولت انگلستان را تلافی خواهیم کرد و منتظر باشند و... طبیعتا تنها راه مقابله به مثل در این ماجرا، ویزا ندادن به ناشران انگلیسی بود که نیست. البته اندکی بعد از اظهارات دری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جور دیگری سخن گفت و معلوم شد نظر او و معاونش در این مورد مشخص، کاملا متفاوت است. سیدمحمد حسینی گفت: ما این اقدام دولت انگلیس را محکوم می‌کنیم اما هرگز مثل آنها عمل نخواهیم کرد. یعنی ناشران انگلیسی به نمایشگاه بیست‌وچهارم می‌آیند و... آمده‌اند و اتفاقا کتاب‌های خوبی هم آورده‌اند. از جمله کتابی 37جلدی با نام «ایران» که انتشارات «روتلج» منتشر کرده و 2هزار پوند یعنی 3میلیون و 800هزار تومان (به قرار پوندی 1900 تومان) قیمت دارد. این کتاب عظیم و پژوهشی که همه چیز ما ایرانی‌ها را در خود دارد، البته در نمایشگاه به‌صورت نیم‌بها عرضه می‌شود. یعنی می‌توان آن را یک‌میلیون و نهصدهزار تومان خرید.

کد خبر 134412

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز