دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: با ادغام 8 وزارتخانه اقتصادی و عدم معرفی وزیر ورزش و جوانان از سوی دولت، 9وزارتخانه در حالت بلاتکلیفی قرار گرفته‌اند.

news

newsبنا بر این گزارش ادغام 8 وزارتخانه اقتصادی، بلاتکلیفی در اداره امور را شدت بخشیده و وزرای وزارتخانه‌های ادغام شده، مانده‌اند که رفتنی‌اند یا ماندنی و مهم‌تر اینکه همه در جست‌وجوی وزیر جدید هستند و هنوز رئیس‌جمهور حکم سرپرستی وزارتخانه جدید را به وزرای کنونی نداده است تا همه این روزها منتظر بمانند تا از نهاد ریاست‌جمهوری به آنها خبر دهند که کدام‌یک از وزرا باید با دولت خداحافظی کنند؛ شاید هم خبر این باشد که تقلا برای ماندن در صدارت بی‌فایده است و وزیر وزارتخانه‌های جدید هم عضو جدید کابینه خواهد بود.

به گزارش همشهری، برخی خبرها و گمانه‌زنی‌های تایید نشده حکایت از آن دارد که دست‌کم تا زمان رای اعتماد مجلس به وزرای جدید، 3وزیر صنایع و معادن، نفت و رفاه و تامین اجتماعی از ترکیب دولت کنار گذاشته می‌شوند که وجه مشترک هر سه آنها در حرف نخست نام خانوادگی شان خلاصه می‌شود؛ حرف میم!

گفته می‌شود علی اکبر محرابیان از وزارت صنایع و معادن، مسعود میرکاظمی از وزارت نفت و صادق محصولی از وزارت رفاه و تامین اجتماعی می‌روند و رئیس‌جمهور از مهدی غضنفری، مجید نامجو و عبدالرضا شیخ‌الاسلامی خواسته است تا خود را برای سرپرستی وزارتخانه‌های بی‌وزیر صنایع و معادن، نفت و رفاه و تامین اجتماعی تا روز ادغام، آماده کنند. تصمیم دولت مبنی بر راه‌ندادن وزرای کنونی نفت، صنایع و رفاه در کارگروه‌های سه‌گانه و ویژه نحوه ادغام وزارتخانه‌ها نشان می‌دهد که وزرای یادشده به احتمال زیاد از کابینه دولت کنار گذاشته می‌شوند.

به گزارش همشهری از مجموع 8 وزارتخانه ادغام‌شده به حکم دولت، تنها وزارت مسکن و شهرسازی و راه و ترابری به‌دلیل حکم قانونی رئیس‌جمهور به علی نیکزاد وزیر مسکن برای سرپرستی وزارت راه از گمانه زنی‌ها و شایعه‌ها در حاشیه امن تری برخوردار است؛ هرچند به حکم قانون فرصت 3 ماهه او تمام شده و دیگر دستور نیکزاد در وزارت بی‌وزیر و منحل شده راه قانوناً نافذ نیست.در واکنش به گمانه‌زنی رسانه‌ها برای یافتن وزرای احتمالی آینده سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد:

اولا ادغام این وزارتخانه‌ها با کار کارشناسی و دقیق انجام شده، ثانیا قرار نیست هیچ وزارتخانه‌ای منحل شود بلکه در واقع این وزارتخانه‌ها در هم تجمیع می‌شوند. به گزارش مهر، سید شمس‌الدین حسینی تأکید کرد: دولت لایحه مربوط به شرح وظایف وزارتخانه‌های تجمیع شده را متناسب با قانون برنامه پنجم ارائه خواهد کرد اما با ادغام وزارتخانه‌ها وزرا همچنان به مردم و دولت خدمت می‌کنند.

وزیر نیرو، وزیر انرژی آینده؟

سکوت وزیر نفت و البته اظهارنظر وزیر نیرو این گمانه را به‌شدت تقویت می‌کند که به احتمال زیاد مجید نامجو یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها برای تصدی وزارت انرژی خواهد بود. به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، مجید نامجو روز دوشنبه (دیروز) در نشست هفتگی شورای برق این وزارتخانه، درخصوص ادغام 2وزارتخانه نفت و نیرو گفت: به‌منظور ساماندهی بحث ادغام وزارتخانه‌های نفت و نیرو کارگروهی در دولت تشکیل می‌شود که طی آن حمید چیت‌چیان مشاور عالی وزیر و رئیس شورای مشاوران وزارت نیرو به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار این وزارتخانه به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهوری معرفی شده است. او گفت: بحث ادغام وزارتخانه‌ها از مدت‌ها پیش مطرح بوده و در زمان حاضر رویکرد دولت دهم این است که با ملاحظاتی این ادغام‌ها صورت گیرد.

محرابیان همچنان وزیر صنایع است؟

اما سخنگوی وزارت صنایع با بیان اینکه محرابیان همچنان وزیر صنایع است و به کار خود ادامه می‌دهد، گفت: طبق متن مصوب هیأت دولت، وزارت صنایع در بازرگانی ادغام می‌شود، نه اینکه ادغام شده است.وی در مورد شایعات مطرح شده مبنی بر اینکه امروز برخی مدیران سازمان‌ گسترش در محل کار خود حاضر نشدند نیز گفت: این مسئله صحت ندارد و مدیران بخش صنعت به کار خود مشغولند.

غضنفری؛ سرپرست وزارت صنایع

یک مقام آگاه هم گفت:‌ با مصوبه روز گذشته دولت، غضنفری همزمان وزیر بازرگانی و سرپرست وزارت صنایع است. او در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: مصوبه هیأت دولت در این موضوع تأکید دارد که وزارت صنایع و معادن در وزارت بازرگانی ادغام شده است و طبعاً آقای غضنفری وزیر بازرگانی و سرپرست وزارت صنایع است.وی تاکید کرد: تا زمانی که فرایند ادغام صورت گیرد، غضنفری مسئول هردو وزارتخانه است.

میرکاظمی می‌رود؛ نامجو می‌ماند

قائم مقام وزیر نیرو با اعلام اینکه با مصوبه دیروز دولت وزیر نفت می‌رود، از ادغام وزارت نفت در نیرو دفاع کرد و گفت: این مهم نیست که وزارت نفت در وزارت نیرو و یا بلعکس وزارت نیرو در وزارت نفت ادغام شود، به هر حال این سلیقه رئیس‌جمهور را می‌رساند.
علی ذبیحی افزود: با این تفاسیر وزیری که وزارتخانه آن در آن یکی ادغام شده نمی‌ماند و مدیریت آن وزارتخانه‌ای که می‌خواهد ادغام شود به زیرمجموعه آن وزارتخانه دیگر منتقل می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که با این ادغام آیا وزیر نیرو باقی می‌ماند یا وزیر نفت گفت: تقریباً مشخص شده است چرا که با این مدلی که دولت انتخاب کرده وزیر نفت نمی‌ماند و مجموعه آن به وزارت نیرو می‌آید و طبیعتاً نامجو وزیر نیرو باقی می‌ماند و کار گروهی که برای اساسنامه وزارتخانه جدید تشکیل شده، اساسنامه جدید را به مجلس می‌فرستد تا تصویب ‌شود.وی تأکید کرد: نامجو وزیر نیرو باقی می‌ماند و هیچ تغییری در وضعیت وزارت نیرو رخ نمی‌دهد و وزارت نفت است که در وزارت نیرو ادغام می‌شود.

جزئیات تشکیل 4 وزارتخانه جدید

پایگاه اطلاع رسانی دولت خبر داد:هیأت وزیران در راستای چابک‌سازی‌ دولت و به‌منظور اجرای حکم ماده 53 قانون برنامه پنجم توسعه، جزئیات ادغام وزارتخانه‌های راه و مسکن، نیرو و نفت، صنایع و معادن و بازرگانی و رفاه امور اجتماعی و کار و امور اجتماعی را تعیین کرد.براساس تصمیم دولت وزارت نفت در وزارت نیرو، وزارت صنایع و معادن در وزارت بازرگانی، وزارت رفاه و تامین اجتماعی در وزارت کار و امور اجتماعی ادغام شدند.

براساس اعلام دولت 3کارگروه جداگانه برای ادغام 6وزارتخانه جدید تشکیل شده است. گزارش رسمی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت تاکید دارد که تنها وزرای نیرو، بازرگانی و کار و امور اجتماعی در کارگروه تخصصی نحوه ادغام وزارتخانه‌های ذیربط حضور دارند و در عمل وزرای کنونی نفت، صنایع و معادن و رفاه و تامین اجتماعی مسئولیتی در این کارگروه‌ها ندارند. با تصمیم دولت وزارت راه و ترابری نیز در وزارت مسکن و شهرسازی ادغام و به‌عنوان وزارت مسکن و شهرسازی و راه و ترابری نامیده می‌شود.

خبر دیگر اینکه معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور از تقدیم لایحه شرح وظایف وزارتخانه جدید به مجلس شورای اسلامی خبر داد. لطف‌الله فروزنده گفت:قرار شده است لایحه شرح وظایف وزارت مسکن و شهرسازی و راه وترابری را روز یکشنبه در دولت مطرح و پس از آن به مجلس شورای اسلامی تقدیم کنیم.

کد خبر 134529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز