دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۷:۰۰
۰ نفر

رضا ظریفی: 17 سال پیش بود که مدیریت شهری تهران تصمیم گرفت که برای افزایش رفاه شهروندان در مناطق مختلف شهر، نظام‌های مدرن و متمرکز توزیع را در قالب فروشگاه‌هایی که شهروند نام گرفتند، ایجاد کند.

شهروند

گروه فروشگاه‌های شهروند با اهدافی از قبیل کاهش هزینه‌های توزیع، ارائه کالا با قیمت مناسب، دقت بیشتر در کنترل کیفیت، کاهش هزینه‌های تردد درون‌شهری، صرفه‌جویی در زمان خرید شهروندان، کاهش حجم ترافیک، کاهش آلودگی‌های محیط‌زیست و سهولت نظارت بر عملکرد بخش خرده‌فروشی راه‌اندازی شد و در تمام این سال‌ها نیز همه شهروندان پایتخت‌نشین تجربه خرید از یکی از شعبه‌های 24گانه این فروشگاه‌های زنجیره‌ای را داشته‌اند. در حال حاضر نیز گروه فروشگاه‌های شهروند سال 90 را با شعار توسعه مشتری‌مداری آغاز کرده‌اند. در این گفت‌و‌گو نگاهی داشته‌ایم به فعالیت این مجموعه در سال‌های گذشته و برنامه‌هایی که این فروشگاه برای مشتریان خود دارد.

آمار به دست آمده از میزان حضور مشتریان در مجموعه فروشگاه‌های شهروند در سراسر شهر نشان می‌دهد که مشتریان از خدمات و اجناس ارائه شده در این فروشگاه‌ها رضایت دارند. این در حالی است که بیش از 13هزار بارکد به مجموعه اجناس این فروشگاه‌ها اضافه شده است.

قدرت گودرزی، مدیرعامل مجموعه فروشگاه‌های شهروند درباره این موضوع به همشهری می‌گوید: در سال 89 از بابت رعایت کیفیت و افزایش رضایت مردم برندهای ضعیف یا واسطه حذف شدند و به جای آنها تأمین‌کننده‌های جدید همکاری خود را با ما آغاز کردند. ضمن اینکه تخفیف 5 تا 35درصدی که از سال89 آغاز شده است در سال‌جاری نیز ادامه دارد.

وی در ادامه با اشاره به نام‌گذاری سال 89 به نام همت‌مضاعف و کارمضاعف از سوی مقام معظم رهبری، خاطرنشان می‌کند که با توجه به همین امر احساس کردیم که باید برای مشتریان خدمات ویژه‌ای را ارائه کنیم. وی در این‌باره می‌افزاید: از همین‌رو اقداماتی برای مشتری‌مداری و تکریم مشتری انجام دادیم که به‌عنوان مثال می‌توان به برگزاری کلاس‌هایی برای عوامل فروشگاه‌ها و صندوقداران اشاره کرد که تأثیر آن بهبود ارتباط با مشتریان و برخورد مناسب در زمان خروج کالا از فروشگاه بوده است.

اما غیر از صندوقداران و کارکنان مجموعه فروشگاه‌های شهروند مدیران بازرگانی و فروش هم در کلاس‌هایی حضور پیدا کرده‌اند تا اطلاعات خود را درباره بازارهای فروش و مشتریان بیشتر کنند. نمونه دیگر از آموزش‌های ارائه شده به کارکنان این مجموعه حضور همیاران مشتری است تا اگر مشتریانی در فروشگاه نیاز به کمک یا همراهی داشتند این افراد به آنها کمک کنند.

گودرزی در ادامه با اشاره به نهادینه شدن فرهنگ برخورد مناسب با مشتریان می‌افزاید: شاید به همین دلیل بود که میزان خرید از فروشگاه‌های شهروند در سال گذشته 5/16درصد رشد داشت و مردم هم خیلی راضی بودند. به همین دلیل برای امسال هم موضوع مشتری‌مداری را در دستور کار قرار داده‌ایم و هدف ما مشتری‌مداری در سال جهاد اقتصادی است که برای این منظور شعار شهروند، همچنان ارزان‌تر از همه جا را آماده کرده‌ایم. یعنی قصد داریم در سال‌جاری نیز قیمت اجناس را پایین‌تر از قیمت مصرف‌کننده که روی کالا درج شده در نظر بگیریم.

فوق‌العاده‌های هر سال

تخفیف‌های ارائه شده از سوی مجموعه فروشگاه‌های شهروند که در سال گذشته به شهروندان ارائه شد و تاکنون نیز ادامه دارد موجب شد تا شهروندان بسیاری همزمان با اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها، فروشگاه‌های شهروند را به‌عنوان بازار خرید خود انتخاب کنند. مدیرعامل فروشگاه‌های شهروند در این‌باره می‌گوید: ما در هر سال 2فصل فروش فوق‌العاده داریم. یکی در ماه مبارک رمضان و دیگری در فصل بازگشایی مدارس. سال گذشته همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان برای نخستین‌بار در کشور بود که ما کاهش 5 تا 35درصدی قیمت اجناس عرضه شده در شهروند را داشتیم. وی در ادامه می‌افزاید: استقبال بالای مشتریان موجب شد که ما بعد از ماه مبارک رمضان هم قیمت‌ها را بالا نبریم و در مقابل تثبیت قیمت‌ها را داشتیم.

گودرزی در ادامه با اشاره به نقل قول شهردار تهران درباره شهروند مبنی بر اینکه مجموعه فروشگاه‌های شهروند در این‌باره شهامت به خرج داده است، می‌گوید: به همین علت روند ارائه تخفیف‌ها ادامه داشت تا پایان اسفند سال 89 که فروش فوق‌العاده داشتیم و حتی اجازه ندادیم که تا 15فروردین‌ماه امسال قیمت‌ها افزایش داشته باشند. وی درباره موضوع افزایش قیمت‌ها پس از اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز می‌افزاید:گروه فروشگاه‌های شهروند هیچ دغدغه‌ای در این مورد نداشت چرا که انبارهای ما با کمک تأمین کننده‌ها پر بود و به مردم هم این موضوع را اعلام کردیم که با وجود اینکه وزارت بازرگانی هم مجوز داده تا قیمت‌ها تا حدودی افزایش یابند اما شهروند همان قیمت‌های قبلی را اعمال خواهد کرد.

کارشناس‌ها هم هستند

تنوع اجناسی که در فروشگاه‌های شهروند ارائه می‌شود موجب شده است تا بسیاری از خانواده‌های تهرانی مایحتاج خود را از این مجموعه تهیه کنند. این در حالی است که همیشه کیفیت اجناس اصلی‌ترین موضوع مورد تأکید هر فردی برای خرید یک کالاست. شما هرگز دوست ندارید کالایی را بخرید که به‌اصطلاح بنجل باشد و با خرید آن در واقع پول خود را دور بریزید.گودرزی درباره روند کنترل کیفیت اجناس عرضه شده در فروشگاه‌های شهروند این اطمینان را به شهروندان می‌دهد که اجناس ارائه شده از کیفیت لازم برخوردارند. وی می‌گوید: ما در هرکدام از فروشگاه‌های شهروند یک کارشناس داریم که در باراندازها مستقر هستند و کالاهایی که وارد فروشگاه می‌شوند را با استانداردهای بهداشتی مطابقت داده و در صورتی که تأیید شوند اجازه ورودشان به انبار را می‌دهند و در سطح فروش نیز اقلام پروتئینی را مورد بازدید قرار می‌دهند. وی در ادامه تأکید می‌کند که البته در این بخش از اقلام، 2تیم داریم که از مبدا بازدید می‌کنند و در فروشگاه‌ها نیز کیفیت آن را کنترل می‌کنند.

مدیرعامل فروشگاه‌های شهروند خاطرنشان می‌کند: از زمانی که کاهش قیمت‌ها را شروع کرده‌ایم نظارت‌ها افزایش‌یافته و با بازدیدهایی که صورت گرفته، کیفیت کالاها کاهش پیدا نکرده است. این نکته را هم اشاره کنم که بعد از اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها ما نظارت‌مان را بیشتر کردیم و امروزه دیگر دغدغه کیفیت کالاها را نداریم و کالاهای عرضه شده در فروشگاه‌های شهروند از کیفیت بالایی برخوردارند.

محیط‌زیست هم مهم است

تهران با جمعیت 10میلیونی خود بازار بزرگی را برای عرضه‌کنندگان انواع کالاها فراهم کرده است. این در حالی است که در پایتخت امروز، فروشگاه‌های بزرگ و کوچک محلی و زنجیره‌ای در گوشه‌و‌کنار شهر روئیده‌اند تا شهروندان را از خدمات خود بهره‌مند کنند. در این میان سهم مجموعه فروشگاه‌های شهروند از بازار تهران در حدود 5درصد است و براساس آمار و ارقام موجود در سال 50میلیون مشتری برای خرید به فروشگاه‌های شهروند مراجعه می‌کنند اما یکی دیگر از نکات مهمی که با وجود پذیرفتن آمار خرید 50میلیون مشتری از شهروند مهم می‌نماید مسئله رعایت موازین زیست‌محیطی است. شما زمانی که برای خرید به مغازه و فروشگاهی می‌روید در نهایت باید کالای خریداری شده را در کیسه‌ای حمل کنید. مسئله استفاده از کیسه‌های تجزیه‌پذیر در فروشگاه‌های شهروند موردی است که بارها در باره آن صحبت شده است.

قدرت گودرزی در این باره به همشهری می‌گوید: باید به این نکته اشاره کنم که فروشگاه‌های شهروند در استفاده از کیسه‌های پلاستیکی تجزیه‌پذیر از دیگر فروشگاه‌های موجود جلوتر است و در حال حاضر نیز این نوع کیسه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. وی در ادامه می‌افزاید: این کیسه‌ها که تجزیه‌پذیر بوده و هیچ خطری برای محیط‌زیست تهران که همواره با چالش‌های متعددی مواجه بوده و در ماه‌های اخیر نیز مباحثی در خصوص زباله‌های تجدیدناپذیر صورت گرفت، ندارد.

وی با اشاره به توزیع 100 تنی کیسه‌های تجزیه‌پذیر می‌افزاید: ما این اقدام را در راستای سیاست‌های زیست‌محیطی شهرداری تهران انجام دادیم و به موازات منبع‌یابی برای تولید کیسه‌های گیاهی از سال 88 آموزش‌هایی در خصوص کیسه‌های تجزیه‌ناپذیر به کارکنان ارائه می‌دادیم که در اثر این آموزش‌ها و به‌دنبال محدود کردن استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و نیز اطلاع‌رسانی گسترده‌ای که در این زمینه انجام شد، میزان استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها 20درصد کاهش یافت.
گودرزی تأمین منابع مالی مورد نیاز برای خریداری کیسه‌های خرید تجزیه‌پذیر را یکی از مشکلات پیش‌رو می‌داند که درصورت تحقق این موضوع خرید کیسه‌ها برای استفاده شهروندان نیز با وفور و به‌طور دائم انجام خواهد شد.

البته مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های شهروند به موضوع استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای نیز اشاره کرده و می‌گوید: استفاده از این نوع کیسه‌ها به‌عنوان یکی دیگر از گزینه‌های مورد نظر برای ارائه به مشتریان به منظور حمل کالا در فروشگاه‌های شهروند است که البته در نخستین جشنواره خدمات شهری نیز به جای کیسه‌های پلاستیکی از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده شد. وی در ادامه تأکید می‌کند که کیسه‌های کتانی دارای نشان شهروند هستند و شهروندان می‌توانند از آنها استفاده کنند. وی این اقدام فروشگاه‌های شهروند را نیز در راستای خواسته‌های شورای شهر می‌داند که موجب شده این مجموعه در این زمینه نیز پیشگام باشد. اما فرهنگ‌سازی در هر امری جز لاینفک باورپذیر کردن آن برای مردم و مخاطبان است. مدیرعامل فروشگاه‌های شهروند در این باره نیز تأکید می‌کند: ما بر این باور هستیم که می‌توان فرهنگ استفاده از ساک‌های دستی و کیسه‌های پارچه‌ای قابل شست‌و‌شو را برای شهروندان در هنگام خرید، ترویج کرد. اگر بتوان با صرف هزینه ابتدایی و دادن آگاهی به شهروندان در زمینه استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای و به همراه داشتن آن توسط شهروندان در هنگام خرید، فرهنگ استفاده از این کیسه‌ها را گسترش داد، جلوی صرف هزینه‌ها اقتصادی زیادی از جمله تولید کیسه‌های پلاستیکی، جداسازی، بازیافت، کنترل عوارض بهداشتی و زیست‌محیطی را می‌توان گرفت.

کد خبر 134473

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز