مینا شهنی: مسئولان بارها و بارها گفته‌‌اند که حمایت از معلولان را از‌جمله وظایف‌شان می‌دانند.

شعار حمایت از معلولان هر‌سال از زبان چندین و چند تن از مسئولان شنیده می‌شود و برای دستیابی به نتایج این شعارها 7 سال پیش در چنین روزهایی قانونی به نام قانون جامع حمایت از معلولان تصویب شد. تصویب لایحه حمایت از معلولان گام بزرگی در راه اعطای زندگی در شرایط قابل قبول برای معلولان به‌شمار می‌رفت اما از آنجا که سنگ‌های بزرگ معمولا نشانه‌هایی از نزدن بر پیشانی دارند این گام بزرگ نیز برداشته نشد تا پیوندش را با سنگ بزرگ از یاد نرود.

حمایت از معلولان را به معنای ساده می‌توان در گسترش امکاناتی دید که فرد معلول را برای زندگی همسان با دیگران توانمند می‌کند. با توجه به محدودیت‌هایی که افراد معلول در گروه‌های متفاوت با آن روبه‌رو هستند برداشتن موانع سرراه زندگی‌شان را دولت‌ها در سراسر دنیا ازجمله وظایف خود می‌دانند‌. اگر بپذیریم دولت‌‌داری چیزی جز ایجاد شرایط قابل قبول برای زندگی مردم کشورها نیست، پس معلولان همانند دیگر افراد جامعه حق دارند تا شرایط متناسبی با محدودیت‌هایشان را برای ادامه زندگی در اختیار داشته باشند، هر چند با داشتن یک استنتاج می‌توان شرایط زندگی معلولان هر کشور را تابعی از شرایط حاکم بر زندگی افراد غیرمعلول دانست و در جامعه‌ای که افراد غیرمعلول از زندگی در شرایط متعادل محروم‌اند، انتظار ایجاد شرایطی برای بهبود زندگی معلولان چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

در نخستین گام هریک از دولت‌هایی که مدافع حقوق معلولان هستند تلاش می‌کنند تا از بروز و گسترش معلولیت در کشورشان پیشگیری کنند، انجام آزمایش‌های متفاوت پیش از بارداری، هنگام بارداری و پس از تولد نوزاد یکی از تمهیداتی است که می‌توان در نظر گرفت .قانون حمایت از معلولان در 16ماده تکلیف تمامی ادارات‌‌، ‌نهادها و سازمان‌های دولتی را در برابر معلولان مشخص کرده است. استخدام، آموزش، بهسازی معابر، استفاده از امکانات فرهنگی، امکانات سفر، مراکز نگهداری‌، مسکن‌، کمک‌هزینه، قیمومیت ازجمله مواردی هستند که در قانون جامع حمایت از معلولان کشور گنجانده شده است.
28دستگاه و نهاد در این قانون موظف به اجرا شده‌اند اما هریک از این نهادها در پاسخ به اینکه سرانجام اجرای این قانون به کجا رسید، تنها به ذکر مشکلاتی که دیگر دستگاه‌ها دارند اشاره می‌کنند و به‌هرحال در این 7 سال هریک از دستگاه‌ها با ذکر کم‌کاری‌های دیگر دستگاه‌ها توپ را به زمین دیگری می‌اندازد. وقتی 28 نهاد و اداره مسئولیت اجرای یک قانون را داشته باشند اراده‌ای قوی لازم است تا این 28 تا را هماهنگ کند اگر نه که هرکس ساز خود را کوک کند.

کد خبر 134407

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز