گروه ادب و هنر- احمد افشار: نشست خبری نخستین نشست فرهنگی مقامات ارشد مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی صبح دیروز با حضور معاون امور سینمایی وزارت ارشاد - مدیر این اجلاس - در سالن نشست شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد.

شمقدری

 

جواد شمقدری در ابتدای این نشست گفت: قاره آسیا با فرهنگ و تمدن کهن آن، امروزه در عرصه بین‌الملل بازتاب و نمود خوبی ندارد. حداقل 3 تمدن بزرگ ایرانی، هندی و چینی تأثیرات عمیقی از قرن‌ها قبل بر جهانیان داشته‌اند؛ ضمن اینکه اسلام عزیز هم در همین قاره متولد شده و بخش‌هایی از فعالیت‌های عرفانی دنیا ریشه در قاره آسیا دارد. شمقدری با اشاره به سابقه این مجمع گفت: در سال 2002 گروهی از کشورهای آسیایی تصمیم گرفتند گفت‌وگویی بین کشورهای این قاره برقرار کنند. در طول 8 سال گذشته 30 کشور آسیایی به علاوه روسیه در این مجمع عضو شدند و تعداد اندکی از کشورهای آسیایی هستند که در این مجمع حضور ندارند. در سال 87 در کنفرانسی در همین اجلاس، ایران پروژه همکاری فرهنگی را پیشنهاد کرد؛ درحالی‌که پروژه‌های زیادی قبل از این در موضوعات مختلف تعریف شده بود و بعضی از کشورها هم مسئولیت آن را به‌عهده گرفته بودند.

معاون امور سینمایی وزارت ارشاد افزود: ایران پس از تأیید اجرای پروژه همکاری فرهنگی، مسئولیت آن را برعهده گرفت و با توجه به داشتن یک همکار فرهنگی در هر پروژه، کشور هند به‌عنوان همکار ما در این پروژه معرفی شد. وی با اشاره به اینکه این نشست 19 و 20 اردیبهشت‌ماه در تهران برگزار می‌شود، گفت: هماهنگ‌کننده اجلاس وزارت امور خارجه و برگزاری مراسم و چگونگی اجرا با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و بلافاصله بعد از افتتاحیه، کمیته‌ها آغاز به کار می‌کنند و در این اجلاس 3 کمیته طراحی شده که این کمیته‌ها در حوزه سینما، تئاتر و رادیو و تلویزیون است و 2 کمیته دیگر، کمیته پژوهشی و مردم‌شناسی هستند.

شمقدری همچنین درباره برنامه‌های حوزه سینما در این مجمع گفت: در حوزه سینما برنامه‌های مشخصی داریم. ایجاد یک بازار عرضه فیلم و سریال از اهداف اولیه ماست. طی دو سه محور جدی قرار است بازار بین‌المللی در آسیا ایجاد شود تا تبادلات بین کشورها انجام شده و ما و این کشورها از محصولات خوب یکدیگر بهره ببریم.وی درباره برنامه‌های حوزه تئاتر در این اجلاس گفت: کمیته‌های مربوطه کارهای خود را شروع کردند. محورها به‌صورت کلی تعریف شده است. جزئیات از درون خود اجلاس خارج خواهد شد که در پایان اجلاس و در نشستی پس از آن این جزئیات را مطرح خواهیم کرد. وی با اشاره به اینکه ما قصد داریم فارغ از مناقشات سیاسی دور هم جمع شویم و زمینه را برای تشکیل اتحادیه‌های آسیایی در امور اقتصادی، تجاری، فرهنگی و... فراهم کنیم، افزود: بنای ما در این اجلاس بر گفت‌وگوست تا زمینه مشترک همکاری‌ها پیدا شود و با ظرفیت‌های هم آشنا شویم. همیشه غرب تصویرهای دیگری از ما به جهان نشان داده است که با واقعیت هماهنگ نیست. این اجلاس ظرفیت‌هایی را فراهم می‌کند تا کشورهای آسیایی مستقل فعالیت کنند. ساز و کارهایی در این زمینه طراحی شده تا این کشورها وارد میدان شوند و تصویر واقعی از خود به نمایش بگذارند و ظرفیت‌ها را تعریف کنند.
معاونت سینمایی درباره برنامه‌های 2 روزه این اجلاس عنوان کرد: برای هیأت‌های خارجی دیدار از نمایشگاه کتاب، بازدید از سازمان صدا و سیما و برج میلاد را درنظر گرفته‌ایم. یک روز قبل از اجلاس

در سازمان فرهنگ و ارتباطات در خدمت آقای خرمشاد خواهیم بود همچنین در جلسه‌ای آقای ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما میزبان میهمانان خواهد شد. محل این اجلاس در سازمان ایرانی مجامع بین‌المللی وزارت خارجه است.وی درخصوص برنامه‌های جنبی این اجلاس نیز گفت: دیدار از صدا و سیما و جلسه‌ای با مدیر این سازمان، دیدار از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بازدید از برج میلاد و برگزاری جلسه‌ای در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از جمله برنامه‌های جنبی این نشست خواهد بود. شمقدری درخصوص سازمان‌های مشارکت‌کننده در این اجلاس نیز گفت: صدا و سیما، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری، سازمان شهرداری تهران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و انجمن مفاخر ایران از جمله سازمان‌ها و ارگان‌هایی هستند که ما را در این مسیر یاری می‌کنند.

وی گفت: جنس این اجلاس بر مبنای بحث و نظر و گفت‌وگوست و بناست براساس این گفت‌‌وگو، زمینه‌های همکاری فراهم شود. متأسفانه امروزه جریان فرهنگی غرب، تصویرهای غیرواقعی از کشورهای آسیایی نشان می‌دهد، علت آن هم کوتاهی خود کشورهای آسیایی است. به جای اینکه تصویر جامعه ایرانی را CNN نشان دهد، باید کاری کنیم تا خودمان در مجموعه کشورهای آسیایی این کار را انجام دهیم. آمریکا و صهیونیسم از طریق فضا‌سازی رسانه‌ای دغدغه‌هایی برای مجامع مختلف تعریف می‌کنند و باعث می‌شوند بین کشورهای آسیایی مرزبندی صورت بگیرد. این اجلاس بهترین فرصت برای از بین بردن این فاصله‌های غیرواقعی است.

در پایان این نشست شمقدری به برخی سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. گفتنی است، مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا با حضور 31 کشور آسیایی در تهران برگزار خواهد شد که کشورهای ایران، تایلند، چین، اندونزی، مالزی، ژاپن، کره‌جنوبی، هند، پاکستان، بنگلادش، قزاقستان، مغولستان، عربستان، کویت، قطر، عمان، روسیه و... از جمله کشورهای حاضر در این اجلاس هستند.

کد خبر 134244

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز