چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

گروه حوادث: اعضای باندی که در نیمه شب با تخریب دیوار بانک‌ها وارد آنجا شده و نقشه سرقت‌های میلیونی خود را عملی می‌کردند، از سوی دادگاه به حبس و تبعید محکوم شدند.

28 دی‌ماه 88، چند مرد نقابدار، خود را به خانه‌‌ متروکه‌ای که در مجاورت شعبه مرکزی یکی از بانک‌های شهرستان مرند بود رساندند تا نقشه‌ای را که از مدت‌ها قبل در سر داشتند عملی کنند.
دزدان با تجهیزات ویژه‌ای که در اختیار داشتند، دیوار خانه را سوراخ کردند و قدم به داخل بانک گذاشتند. سپس تمامی سیستم‌های امنیتی بانک را از کار انداختند و یکراست به سراغ گاوصندوق رفتند و با دستگاه‌ هوابرش، مشغول تخریب آن شدند. درحالی‌که چند دقیقه از حضور دزدان در بانک گذشته بود، آنها توانستند گاوصندوق اصلی را تخریب کرده و بیش از 500 میلیون تومان پول نقد و چک‌پول را که داخل گاوصندوق بود، سرقت کنند. سارقان بعد از قرار دادن پول‌ها در ساک‌‌هایی که همراه خود داشتند، از مسیری که وارد بانک شده بودند، برگشتند و پا به فرار گذاشتند.

در تعقیب دزدان

سارقان نقابدار گرچه توانسته بودند عملیات سرقت را با موفقیت انجام دهند اما بعد از خروج از بانک و سوار شدن به‌خودروی خود، مورد ظن تیم گشت پلیس که در حال عبور از آن حوالی بود، قرار گرفتند و دستور ایست صادر شد. متهمان با مشاهده ماشین پلیس، به سرعت خودروی خود افزوده و با ویراژ دادن در خیابان، توانستند از دست ماموران فرار کنند اما با فاش شدن راز سرقت میلیونی آنها از بانک، تحقیقات برای دستگیری اعضای این باند وارد مرحله‌ای تازه شد. ماموران که در جریان تعقیب و گریز شبانه با سارقان، مشخصات خودروی آنها را به دست آورده بودند، موفق شدند چند روز بعد از سرقت بزرگ، 2 نفر از آنها را شناسایی و در یک عملیات ضربتی دستگیر کنند. با انتقال متهمان به اداره پلیس و بازجویی از آنها، سردسته باند نیز شناسایی شده و به این ترتیب راز سرقت از چندین بانک دیگر در شهرهای شیروان، اشتهارد کرج، آج‌بیشه لاهیجان و خمینی‌شهر اصفهان فاش شد.

سرقت‌های سریالی

با دستگیری سردسته باند، وی اعتراف کرد: من و همدستانم با حضور در شهرهای مختلف، بانک‌هایی را که در کنار خانه‌هایی متروکه یا زمین‌های خالی ساخته شده بود شناسایی می‌کردیم و آنها را زیرنظر می‌‌گرفتیم. بعد از جمع‌آوری اطلاعات لازم، نیمه‌شب‌ها با استفاده از تجهیزاتی که در اختیار داشتیم، دیوار بانک را تخریب کرده و وارد آنجا می‌شدیم. سپس با دستگاه‌ هوابرش در گاوصندوق را باز کرده و همه پول‌های داخل آن را سرقت می‌کردیم.

سرقت ناکام

گرچه اعضای باند توانسته بودند در جریان سرقت‌های شبانه خود میلیون‌ها تومان از بانک‌های شهرهای مختلف سرقت کنند اما تحقیقات نشان می‌داد که آنها در یکی از این سرقت‌ها به طرز عجیبی ناکام مانده بودند. سردسته باند گفت: یک شب برای سرقت از بانکی در لاهیجان، دیوار را سوراخ کردیم و وارد آنجا شدیم اما گاوصندوق آنقدر محکم و دارای سیستم پیچیده‌ای بود که تا روشن شدن هوا، هر چه تلاش کردیم نتوانستیم آن را تخریب کنیم. بعد از آن چون احتمال داشت هر لحظه کارمندان بانک سر برسند، دست خالی از آنجا خارج شده و پا به فرار گذاشتیم. اظهارات سردسته باند در حالی بیان می‌شد که ماموران متوجه شدند دوربین مداربسته بانک حضور چند ساعته دزدان و تلاش ناکام آنها برای تخریب گاوصندوق بانک را ضبط کرده است.

محاکمه

بعد از اعترافات اعضای باند سرقت و بازسازی صحنه سرقت‌ها، پرونده با صدور کیفرخواست به شعبه 103 دادگاه جزایی شهرستان مرند ارسال و محاکمه متهمان آغاز شد. در جلسه محاکمه، اعضای باند به دفاع از خود پرداختند و در پایان، قاضی دادگاه با توجه به مدارک موجود در پرونده و اعترافات سارقان، آنها را علاوه بر حبس‌های طولانی مدت، به تحمل شلاق، رد اموال مسروقه و 2 سال تبعید و اقامت اجباری در شهری دیگر محکوم کرد.

ادامه تحقیقات

اعضای دستگیر شده باند در حالی در دادگاه به حبس و تبعید محکوم شدند که چند روز پیش ماموران پلیس توانسته بودند بقیه متهمان و اعضای فراری این باند را نیز دستگیر کنند. این افراد بعد از دستگیری همدستانشان و شروع محاکمه آنها در دادگاه، با تشکیل باندی جدید دست به سرقت‌های دیگری از جمله سرقت از بانک ملی شهرستان گتوند استان خوزستان در آذرماه سال گذشته زده بودند. آنها در این سرقت‌ها نیز همانند سرقت‌های قبلی بعد از ورود شبانه به ساختمان بانک و تخریب گاوصندوق، اقدام به سرقت میلیون‌ها تومان چک‌پول و وجه نقد کرده بودند. هم‌اکنون با دستگیری اعضای جدید باند و اعتراف آنها به چند سرقت دیگر، تحقیقات از آنها ادامه دارد و به‌زودی این افراد نیز همانند همدستانشان در دادگاه پای میز محاکمه خواهند نشست.

کد خبر 134240

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز