چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۵:۲۰
۰ نفر

بررسی آمار مربوط به قیمت مسکن در سطح کشور نشان از ثبات نسبی قیمت‌ها در سطح مراکز استان‌ها و همچنین افزایش 2‌درصدی قیمت مسکن در تابستان‌89 نسبت به بهار دارد.

شهر تهران

به‌دنبال تصمیم شورای مسکن و مصوبه کارگروه مسکن مبنی بر تشکیل سامانه ثبت اطلاعات املاک و‌ مستغلات کشور، با ایجاد سامانه املاک و مستغلات کشور در زمستان سال1387 می‌توان اطلاعات به روزتری از قیمت‌ها و فعالیت بازار مسکن در کشور داشت. به گزارش ایسنا، قیمت مسکن در شهر تهران در پی کاهش و سپس ثبات قیمت‌ها در بازار مسکن، معاملات مسکن کم‌کم رونق پیدا کرد و صدور پروانه‌های ساختمانی نیز از نیمه اول سال1388 روند صعودی به‌خود گرفته و تا شهریور ماه 1389 همچنان با رشد مثبت مواجه بوده؛ در حالی که قیمت‌ها در بازار مسکن همچنان از ثبات برخوردار بوده است.

بنا بر این گزارش، متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در زمستان سال1388 در مناطق 22گانه شهر تهران معادل یک میلیون و 675‌هزار تومان بوده که این میزان برای فصل بهار و تابستان سال‌1389 به‌ترتیب به یک میلیون و 658‌هزار تومان و یک میلیون و 691‌هزار تومان رسیده است. همچنین میزان نرخ رشد قیمت در بهار 1389 نسبت به زمستان‌1388 کاهشی معادل یک درصد را نشان می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید: قیمت مسکن در تابستان1389 نسبت به بهار1389، ‌2درصد افزایش داشته و تغییرات سالانه قیمت مسکن در تابستان1389 نسبت به تابستان1388 به میزان 5/9‌درصد بوده است بنابراین براساس قیمت واقعی، مسکن با توجه به (CPI) روند کاهشی داشته است. همچنین طی دوره مورد مطالعه، حجم معاملات انجام شده در شهر تهران از روند صعودی قابل توجهی برخوردار بوده است؛ به‌طوری که با افزایش 11/5‌درصدی حجم معاملات مسکن در تابستان1389 نسبت به بهار1389 مواجه بوده‌ایم. بنا بر این گزارش، سطح قیمت‌ها در مناطق مختلف شهر تهران متفاوت بوده، به‌طوری که قیمت در مناطق شمالی بیش از دو برابر مناطق جنوبی شهر بوده اما نکته قابل توجه ثبات قیمت بیشتر در مناطق شمالی شهر است؛ به‌طوری که قیمت در برخی از مناطق رشد منفی را تجربه کرده است.

بازار اجاره بها

گرچه اطلاعات ثبت شده از حجم معاملات اجاره‌بهای مسکن در سامانه اطلاعات املاک و مستغلات کشور بسیار کم است اما براساس اطلاعات به دست آمده، متوسط اجاره‌بها به همراه ودیعه مسکن در بهار1389 معادل 90‌هزار ریال در متر مربع و این میزان در تابستان1389 معادل 98‌هزار ریال بوده است که نرخ رشدی معادل 8/9درصد داشته است. براساس این آمار، نرخ رشد سالانه اجاره مسکن در تابستان1389 نسبت به تابستان1388 معادل 12/6‌درصد بوده است. براساس این گزارش و بنا بر اطلاعات مندرج در سامانه مدیریت اطلاعات املاک و مستغلات کشور، تعداد معاملات صورت‌گرفته یا ثبت شده در سطح شهر تهران بسیار کم بوده و به‌دلیل نقصان نمونه آماری، ارائه یک متوسط قیمت که بیان‌کننده اطلاعات متوسط شهر یا منطقه باشد را با مشکل مواجه کرده است. با این حال بررسی روند قیمت‌ها نشان می‌دهد که قیمت زمین در شهر تهران با روند قیمت مسکن همخوانی بسیار زیادی دارد.

ثبات نسبی قیمت‌ در مراکز استان‌ها

همچنین متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در سطح کشور براساس متوسط حسابی قیمت‌ها در بهار 1389 معادل 696هزار تومان و در تابستان همان سال در سطح مراکز استان‌ها معادل 687هزار تومان بوده که نشان‌دهنده ثبات نسبی قیمت‌ها در سطح مراکز استان‌های کشور است.

بنا بر این گزارش، دامنه قیمت‌ها در سطح مراکز استانی در تابستان1389 بسیار متفاوت بود به‌طوری که بالاترین متوسط قیمت مربوط به تهران و معادل یک میلیون و 691 هزار تومان و کمترین متوسط مربوط به ساری 525‌ هزار تومان بوده است. با این حال متوسط وزنی قیمت‌ها برای کل کشور متفاوت از متوسط حسابی خواهد بود و در سطح بالاتری قرار می‌گیرد. به هر حال اطلاعات قیمت‌ها در سطح استان‌ها حاکی از ثبات روند قیمت‌ها طی دوره مورد بررسی بوده است.

کد خبر 134177

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز