سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

سید محمدهادی ایازی: 1- یکی از رویکردهای 14گانه که در مدیریت فرهنگی شهر به آن اهتمام‌شده، تحکیم بنیان خانواده است. استاد شهید مرتضی مطهری(ره) با نکته سنجی، ظرایف مسئله حجاب را مورد بررسی قرار داده است و یکی از دلایل دوری جوانان از ازدواج را درک نادرست آنان از زندگی متعهدانه متاهلی و عدم‌رعایت عفت و پاکدامنی را از دلایل ولنگاری، رواج هرزه‌گرایی و علت طلاق‌های زود هنگام دانسته‌اند.

اگر جوانان ما با آنچه امروز به‌صورت تابو به آن نگریسته می‌شود و شهید مطهری با درک دقیق و دینی مباحث اخلاق جنسی را مورد بحث قرار می‌داد، آشنا شوند قطعا از این آسیب‌های اجتماعی کاسته خواهد شد.مدیریت فرهنگی شهر با درک این واقعیت که رسیدن به جامعه پاک مستلزم فرهنگ‌سازی‌ و نهادینه‌سازی‌ آگاهی‌های اخلاقی و دانش در این زمینه است، اقدام به برگزاری سمینارهایی در زمینه مشاوره زوج‌های جوان قبل از ازدواج کرده است که از 2بعد علمی و روانشناختی و وظایف و تکالیف دینی توسط مشاوران ارشد در هر دو عرصه علمی و دینی در حال انجام است.

2ـ شیوع 2ناهنجاری اخلاقی دروغ و ریا یکی دیگر از عوامل نابود‌کننده بنیان اجتماع است. گزینش هر یک از این دو فاکتور زنجیره‌ای از رذایل و صفات زشت اخلاقی را به‌دنبال خواهد داشت. رواج بی‌اعتمادی ناشی از دروغ در تمامی شئون و ارکان جامعه تاثیر خواهد داشت. بنابراین، این صفت زشت اخلاقی فقط یک رفتار غیراخلاقی فردی نیست و در مباحث اخلاق اجتماعی در جامعه اثرات مخرب داشته و از اهمیت زیادی برای تحلیل و تبیین برخوردار است. ورود به عرصه اجتماع نباید زمینه ساز آمادگی و مواجهه با دروغ باشد. اگر ما در قلمروی اخلاق اجتماعی مانند کشاورزی دلسوز به وجین و پاکسازی‌ جامعه به‌طور مستمر از علف‌های هرز بی‌اخلاقی بپردازیم، بزرگ‌ترین خدمت را به‌خود و نسل‌های آینده کرده‌ایم.اگر ارزش‌های ذاتی انسانی، دینی و اخلاقی و به‌طور حتم تخصص و مهارت کافی ملاک و معیار گزینش‌ها باشد آنگاه دیگر جایی برای ریا و چاپلوسی که شعبه‌ای از شعب دروغ است باقی نمی‌ماند.

3ـ برخی از نظریه‌پردازان توسعه معتقد به سازگاری میان مبانی متفاوت نظریه‌های توسعه و اخلاق شده‌اند. آنان معتقدند که ورود شاخصه‌های توسعه به هر جامعه‌ای اخلاق خاص خود را اقتضا می‌کند و البته بیشتر آنان تضاد و تباین ارزش‌های سنتی اخلاقی را با توسعه اقتصادی مد نظر قرار داده‌اند. این نظریه تا حدودی درست است و ورود هر جامعه‌ای به‌سوی توسعه اقتصادی و گشایش درها و فرصت‌های اقتصادی ارزش‌های اخلاق خاص خود را اقتضا و القا می‌کند اما لزوما چنین جبری معنا ندارد. در جامعه‌هایی با سابقه فرهنگی می‌توان زمینه توسعه متوازن پایدار را با حفظ ارزش‌ها انتظار داشت.

ما به‌عنوان جامعه‌ای ارزشی و دینی باید که با بومی‌سازی،‌ از تبعات سوء توسعه و اخلاق وارداتی پرهیز کنیم.الگوی مدیریت کارآمد دینی در مدیریت جدید شهری چنین رویکردی به مباحث توسعه و استفاده از فناوری‌های نوین در این زمینه دارد. در میان انتخاب توسعه صرف و معیارهای اخلاق، ارزش‌ها، اصول اعتقادات و باورهای دینی، آیینی و احترام به انسان‌ها و نه کالبدهای شهری، ما معتقد به انتخاب دوم هستیم و تمامی فعالیت‌های ساخت‌وساز شهری را زمینه تامین عدالت اجتماعی و برخورداری همه شهروندان از امکانات می‌دانیم، اخلاق پاک را ترویج می‌کنیم و در مدیریت کارآمد دینی اتصاف به صفات اخلاقی و تخصصی را ملاک و معیار در گزینش‌ها و برخورداری از فرصت‌ها و موقعیت‌ها می‌دانیم.

کد خبر 134150

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز