گروه ادب و هنر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با تصویب بند الحاقی 18 لایحه بودجه کلیه دستگاه‌ها و مؤسسات متعلق به قوای سه‌گانه را موظف کردند حداقل یک دهم درصد از اعتبارات عمرانی ساختمانی خود را به‌منظور رعایت هر چه بهتر معماری اسلامی در ساختمان‌ها و انتقال پیام‌های فرهنگی و معنوی به خرید آثار هنری منقول و غیرمنقول اختصاص دهند.

به موجب این قانون این آثار باید منحصرا تولید هنرمندان ایرانی داخل کشور باشد. همچنین انتخاب و تعیین قیمت آثار طبق آیین‌نامه‌ای است که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان میراث فرهنگی تدوین می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد. محمود شالویی درباره مصوبه روز گذشته مجلس، به ایسنا گفت: همانطور که می‌دانید پیش از این مصوبات قبلی مبنی بر آن بود که کلیه دستگاه‌های دولتی می‌توانند و یا مجاز هستند تا از محل دارایی‌ها و بودجه‌های خود بخشی را (تا نیم درصد یا 2دهم درصد) به خرید آثار هنری اختصاص دهند، اما متأسفانه هیچ وقت این مصوبه به‌طور کامل و جامع محقق نشده بود.

او اضافه کرد: مرکز هنرهای تجسمی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های اخیر به‌دنبال تغییر این مصوبه از عنوان «مجاز است» به «موظف است» بود که این لایحه بارها به مجلس رفت و مورد تایید نهایی قرار نگرفت و خوشحالیم که این بار چنین اتفاقی افتاد. سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران همچنین درباره عنوان اختصاص حداقل «یک دهم» درصد از اعتبارات عمرانی ساختمانی برای خرید آثار هنری منقول و غیرمنقول توضیح داد: قطعا هر چه این رقم بالاتر باشد تاثیر بهتری در چرخه‌ اقتصاد هنر خواهد داشت اما باز هم تصویب این لایحه و نظر نمایندگان محترم و اقدام شایسته آنها در این حوزه در‌خور تحسین است و از آنها کمال تشکر را داریم، زیرا این اقدام موجب تحول جدی در عرصه اقتصاد هنر می‌شود.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی اضافه کرد: در شورای خرید آثار هنری مرکز هنرهای تجسمی آیین‌نامه‌ بسیار خوبی وجود دارد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش تجسمی می‌تواند از آن استفاده کند اما قطعا این لایحه هنرهای دیگری را هم در بر می‌گیرد که باید با نظر متولیان و اندیشمندان آن حوزه نسبت به نگارش آن آیین‌نامه‌ها توجه لازم انجام گیرد.

کد خبر 134134

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز