گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: سهمیه بنزینی که بنا به تصمیم دولت می‌بایست اضافه بر سهمیه‌ عادی به معلولان و جانبازان داده می‌شد، در وزارت نفت معطل مانده و سازوکار این مجموعه عملا نسبت به این درخواست پاسخ عملیاتی نداده است.

بهزیستی معلولان

از همین رو جانبازان و معلولان همچنان در انتظار سهمیه بنزین هستند.علی اسفندیاری، ‌سرپرست سازمان بهزیستی، با ارائه این توضیحات گفت: برای اعطای سهمیه بنزین به معلولان و جانبازان، مصوبات لازم را داریم و انتظار داریم که مسئولان مربوطه در وزارت نفت و شرکت نفت اقدامات لازم را برای در اختیار قرار دادن این سهمیه انجام دهند.او در نشست مطبوعاتی دیروز صبح خود با تأکید بر اینکه کارشناسان سازمان بهزیستی پیگیری‌های لازم برای انجام این کار را در دستور کارشان دارند، توضیح داد: دولت مصوبه مربوطه را ابلاغ کرده و ستاد ایمنی و حمل‌ونقل سوخت هم تأیید کرده که در این مرحله منتظر انجام اقدامات وزارت نفت است.

سهمیه‌ بنزین معلولان و جانبازان به‌دلیل غیرقابل استفاده بودن وسایل حمل‌ونقل عمومی و نیاز آنها به وسیله شخصی در نظر گرفته شده است تا از این طریق بخشی از مشکلات حمل‌ونقل این گروه‌ها برطرف شود، اما با گذشت بیش از یک ماه از سال جدید، هنوز وضعیت این سهمیه از سوی وزارت نفت و شرکت نفت تعیین تکلیف نشده و پیگیر‌ی‌های سازمان‌های مسئول به جایی نرسیده‌است.

افزایش یارانه

وقتی بحث‌هایی با موضوع هدفمند شدن یارانه‌ها در کشور شکل گرفت، یکی از تصمیم‌هایی که تصور می‌رفت عملی شود، در نظر گرفتن یارانه‌‌ای بیش از میزان مصوب برای مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی بود، به این معنا که مددجویانی که تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند سازمان بهزیستی و کمیته امداد هستند میزان یارانه‌شان از سایر مردم بیشتر باشد. بحث‌هایی بر سر اینکه مثلا مددجویان 10درصد بیشتر از دیگر مردم یارانه دریافت کنند هم مطرح شد، اما این بحث‌ها هرگز راه به جایی نبرد و مددجویان نیز در ماه‌های گذشته همسان با دیگر افراد جامعه یارانه دریافت کرده‌اند.
سرپرست سازمان بهزیستی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره افزایش یارانه مددجویان گفت: مسئولان گفته‌اند قرار است که مبلغ بیشتری در نظر گرفته شود و ما منتظریم تا این اقدام عملی شود.

استخدام در آموزش و پرورش

تعیین تکلیف جمعی از نابینایان که متقاضی استخدام در وزارت آموزش و پرورش هستند نیز موضوع پرسش یکی از خبرنگاران بود. سرپرست سازمان بهزیستی در پاسخ گفت: درباره استخدام این گروه رایزنی‌هایی انجام شده و با معاونت نیروی انسانی ریاست‌جمهوری هم جلسه‌‌ای برگزار شده است و دستوری هم برای حل مشکل این گروه از نابینایان صادر شده اما هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم و همچنان منتظریم تا برای استخدام این گروه تصمیم مناسبی گرفته شود.

نگهداری در مراکز بهزیستی

نکته‌ بحث‌برانگیزی که در نشست مطبوعاتی دیروز مطرح شد، تحت پوشش قرار دادن افراد آسیب‌دیده و نیازمند و نگهداری آنها در مراکز شبانه‌روزی سازمان بهزیستی بود. با توجه به گفته‌های سرپرست سازمان بهزیستی، این سازمان تنها در صورتی می‌تواند افراد را در مراکز شبانه‌روزی‌اش پذیرش کند که حکم دادگاه مبنی بر بی‌سرپرست‌بودن یا بدسرپرست بودن فرد صادر شده باشد. در این شرایط اگر فردی اعم از کودک، نوجوان، سالمند، معلول، بی‌سرپرست یا بدسرپرست به دلایلی خواهان اقامت در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی است، نیازمند حکم دادگاه برای اعطای سرپرستی به این سازمان بوده و در غیر این صورت مراکز نگهداری سازمان بهزیستی از پذیرش افراد معذورند. با این توضیح می‌‌توان نتیجه گرفت که چنانچه مردم با موردی روبه‌روشدند که حکایت از بی‌خانمانی، بی‌سرپرستی یا بدسرپرستی داشت، می‌بایست ابتدا به‌دنبال اثبات این موضوع در مراجع قضایی باشند و درصورتی که قاضی حکم مقتضی را صادر کرد، آنگاه مراکز سازمان بهزیستی فرد را پذیرش می‌کنند و تحت حمایت قرار می‌دهند.

کد خبر 134012

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز