همشهری آنلاین – آرزو جعفریان: نمایشگاه نقاشی‌های حسین عدالتخواه نقاش مقیم ترکیه با عنوان "تلویزیون" عصر جمعه 9 اردیبهشت ماه در گالری شیرین گشایش یافت.

نمایشگاه

در این نمایشگاه 11 تابلو با تم موضوعی تلویزیون ارائه شده است که تعریف هایی تازه از تلویزیون ارائه می کند و نگاهی نقادانه و روشنگرانه به این رسانه فراگیر جهانی دارد.

عدالتخواه معتقد است آثارش ساده و خلاصه شده است و آنقدر موضوع گویا هست که احتیاجی نیست فعالیت زیادی روی بوم صورت گیرد و بوم می تواند منعکس شده ذهن آدمی باشد.

هنرمند می تواند وقت زیادی برای بیان احساسش بگذارد اما در هر حال می خواهد فکرش را به بیننده القا کند و هر چه این کار به سادگی صورت گیرد بهتر است و واضح ترین چیز این است که مردم بیشترین وقتشان را جلوی تلویزیون به در می دهند.

او در ادامه می گوید:" در تلویزیون های جهانی یک حقیقت در جریان است، حقیقتی که ممکن است در همه جای دنیا رخ دهد که آن را به صورت یک دروغ بزرگ می کنند و به همگان نشان می دهند و مردم هم تمام وقتشان را پای آن صرف می کنند که هدف من از بیان این موضوع این نشان دادن همین مطلب بوده است که حال در جایی این را با المان های ایرانی و در جایی دیگر با المانهایی بین المللی مخلوط کرده ام".

" درسطح بین المللی اشاره به آدم هایی دارم که اعتبار و آبرویشان از بین می رود و تلویزیون نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند و یا در قسمتی به مد پرداختم که این در شکل و شمایل تلویزیون هم تاثیر می گذارد که نسل های جدید تلویزیون از شرکت های مختلف جایگزین نسل های قدیم آن می شود".

عدالتخواه یک هنرمند بین المللی است و چون به صورت جهانی کار می کند بر موضوعات اجتماعی در ایران و در همه جای دنیا تمرکز دارد و آن را موضوع آثار خود قرار می دهد. از نظر او رسانه مثل یک راهبر قاطع جامعه عمل می کندو در پر اهمیت دادن و کم اهمیت جلوه دادن مسائل می تواند مهم ترین نقش را ایفا کند.

او پاپ آرتیستی(هنرمند مکتب پاپ) است که از تکنیک های تصویر سازی و فانتزی و رنگ های شادی چون صورتی، زرد و سبز برای زیبایی مسحور کننده تلویزیون استفاده کرده است که خود در مورد علت استفاده از این رنگ ها می گوید:" دنیایی که در تلویزیونهادر گستره بین المللی به مردم ارائه می شود دنیای شادی است فکر می کنم رسانه های بصری در همه جای دنیا اگر بخواهند انقلاب، جنگ و پیروزی یک ملت را نشان دهند آن را به بهترین، شادترین و زیبا ترین نحو ممکن پوشش می دهند.

اما گفته نمی شود سر راه این پیروزی چه بلاهایی سرمردم آن کشور آمده است و از نظر من این نوعی شادی قلابی محسوب می شود این رنگ ها در مواقعی اخطار آمیزند و در مواقعی شاد هستند به شکلی که جلب نظر کنند و آدم ها را به خود جلب کنند و می توان گفت که شاید بی ارزش ترین و پر بیننده ترین چیزی باشد که نگاه عام را با خود همراه می سازد".

این هنرمند اولین بار است که تلویزیون را به عنوان موضوع اصلی آثارش بررسی می کند در مجموعه کارهای قبلی اش مسائل اجتماعی را مطرح کرده و به دروغ اهمیت داده در این مورد در قالب های مختلف آدم ها، ارتباطات آدم ها و اسباب بازیهایی است که بچه ها با آنها بازی می کنند که در کارهای جدیدش چه در نقاشیها و یا مجسمه ها زیاد دیده می شود می پردازد.

همزمان با این نمایشگاه دیگر آثار عدالتخواه در "میرا گالری میامی" امریکا و نمایشگاه هنرمندان خلیج بوسفور در استانبول ارائه شده است.

او در پرونده کاری خود دوره های مختلفی را تجربه نموده و پیش از این آثارش را در لندن، نیویورک، مونیخ و دوبی به نمایش گذاشته است و همواره در آثارش با ایجاد سوژه و فضا های نو قصد دارد موضوعات اجتماعی را در سر تاسر دنیا مطرح کند.

این نمایشگاه تا 21 اردیبهشت ماه در گالری شیرین دایر خواهد بود و علاقمندان می توانند همه روزه (به غیر از دوشنبه ها ) از ساعت 16 تا 18 از این آثار دیدن کنند.

کد خبر 133855

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز