گروه بین‌الملل: درحالی‌که مقام‌های ریاض و منامه، اخبار منتشر شده درباره سفر قریب‌الوقوع ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی به بحرین را به دلایل نامعلومی رد کردند، اتحادیه عرب علت تعویق اجلاس سران کشورهای عربی در بغداد را حمایت مردم عراق از معترضان بحرینی اعلام کرد. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد بحران بحرین همچنان این کشور و همسایگان عرب آن را درگیر کرده است.

 پادشاه عربستان

 به این ترتیب به‌نظر می‌رسد بحران بحرین همچنان این کشور و همسایگان عرب آن را درگیر کرده است.

به نوشته سایت ایلاف، منابع بلندپایه در بحرین و عربستان سعودی بدون اشاره به‌علت تکذیب خبر سفر عبدالله به منامه، تنها به این نکته اشاره کردند که ملک عبدالله قصدی برای سفر به منامه نداشته و تنها ابراز امیدواری کرده است که به این کشور سفر کند.پیش از این، سایت عربستانی ایلاف، روزنامه لبنانی الدیار و برخی منابع خبری دیگر با اشاره به برنامه‌ریزی ملک عبدالله برای سفر به بحرین، اعلام کرده بودند که این سفر با هدف اعلام همبستگی با خاندان حاکم در این کشور و دیدار با ملک حمد بن عیسی آل‌خلیفه پادشاه، خلیفه بن سلمان آل خلیفه نخست‌وزیر و سلمان بن حمد آل خلیفه ولیعهد بحرین انجام خواهد شد. منابع خبری حتی ترکیب هیات همراه پادشاه عربستان به بحرین را نیز اعلام کرده‌بودند.

در همین حال، نبیل الحمر مشاور رسانه‌ای پادشاه بحرین با اشاره به اینکه سفر ملک‌عبدالله در حد یک ابراز امیدواری بوده است، افزود که اخبار منتشر شده درباره احتمال سفر وی به بحرین صحت ندارد.
اقدام مقام‌های بحرینی در تکذیب خبر سفر احتمالی پادشاه عربستان به منامه در حالی صورت می‌گیرد که برخی منابع خبری از توزیع پوسترهای ملک عبدالله در خیابان‌ها، نهادهای دولتی و میادین اصلی و ورودی‌های برخی شهرها خبر دادند.

این درحالی است که برخی اعضای مجلس نمایندگان بحرین روز سه‌شنبه گذشته به نشانه ابراز شادی خود برای این سفر، پرچم عربستان را به‌صورت جامه‌ای به تن کرده بودند. به‌نظر می‌رسد همزمان با اوج‌گیری اعتراضات مردمی در بحرین، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس با هدف اعلام همبستگی با خاندان حاکم و ایستادن در مقابل خواسته‌های مردمی، قصد داشتند ملک عبدالله پادشاه عربستان را به‌عنوان نماینده خود راهی بحرین کنند اما خبر مربوط به آن به دلایلی نامعلوم رد شد. بحرین از3ماه پیش، صحنه اعتراضات و تظاهرات گسترده مردمی است و مقام‌های بحرین در پی گسترش این اعتراضات، با اعلام حالت فوق العاده در کشور، اقدام به سرکوب معترضان کردند که در پی آن، ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند. معترضان خواستار رفع تبعیض‌های قومی و مذهبی و آزادی و رفاه اقتصادی هستند اما دولت بحرین بدون توجه به این خواسته‌ها با کمک گرفتن از نیروی نظامی کشورهای همسایه همچون عربستان و امارات، مردم خود را به خاک و خون کشید. مقامات بحرینی می‌گویند که اکنون دیگر نظامیان کشورهای خارجی در این کشور حضور ندارند و اوضاع تحت کنترل است. پادشاه بحرین 2روز پیش در سخنانی از تمام شدن بحران در کشور خبر داد.

از سوی دیگر، برخی فعالان سیاسی در بحرین به اشاره به بهره‌گیری مقام‌های منامه از ابزارهای سرکوب برای مقابله با اعتراضات مردمی اعلام کردند که نقض حقوق بشر به‌صورت روشمند در این کشور همچنان ادامه دارد.به گزارش خبرگزاری فرانسه،مطر مطر یکی از نمایندگان سابق پارلمان بحرین با اشاره به استفاده مقام‌های بحرینی از ابزارهای سرکوب به‌منظور مقابله با اعتراضات مردمی، تصریح کرد که از میان یک‌هزار نفر بازداشت شده در زندان‌های بحرین همچنان 567 نفر از جمله 38زن در بازداشت به سرمی‌برند.

تنبیه عراق به علت حمایت از بحرین

از سوی دیگر، اتحادیه عرب علت اصلی تعویق اجلاس سران کشورهای عربی در بغداد را حمایت مقام‌های عراقی و مردم این کشور از اعتراضات مردمی بحرین اعلام کرد.به نوشته روزنامه مصری الاهرام، احمد بن حلی معاون دبیر کل اتحادیه عرب با اشاره به اینکه اظهارات اخیر مقام‌های عراقی درباره رویدادهای جاری دربحرین علت به تعویق افتادن این اجلاس است، افزود: این اظهارات موضع کشورهای عربی درباره نحوه برخورد با شرایط بحرین را دچار نوعی پیچیدگی کرد. اجلاس دوره‌ای سران کشورهای عربی عضو اتحادیه عرب قرار بود در دهم ماه جاری میلادی در بغداد برگزار شود اما برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس خواستار به تعویق انداختن آن به‌علت آنچه اظهارات دخالت جویانه مقام‌های عراقی در مسائل بحرین توصیف کردند، هستند. در روزهای گذشته چند شهر عراق صحنه تظاهرات مردمی در همبستگی با مردم تحت‌ستم بحرین بوده‌است.

کد خبر 133613

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز