شورای سوم شهر تهران که همزمان با تغییرات ایجادشده در فضای کشور، در یازدهم اردیبهشت سال86 شروع به فعالیت کرد با گذشت 4سال از عمر خود، نقش مؤثری در نظارت بر عملکرد عمرانی- توسعه‌ای مدیریت شهر تهران ایفا کرده است.

سومین شورای شهر تهران مجموعه‌ای از تفکرات مختلف بود که با وجود اختلاف سلیقه، حرکت مشترک خود را در مدیریت شهر تهران و توسعه این شهر ادامه داد. این شورا آن‌طور که در فعالیت 4ساله آن نیز مشخص است گرایش‌های شخصی خود را در امور شهری تا حد امکان دخالت نداد، تاجایی که به‌ویژه در 2سال اخیر تعامل بسیار خوبی با شهرداری پایتخت داشت. اقدامات انجام شده در شورای سوم شهر تهران همچون سیاستگذاری‌ها درخصوص نخستین برنامه 5 ساله شهرداری، شفاف‌سازی و اصلاح نظام مالی شهرداری تهران و نظارت بر عملکرد شرکت‌ها نشان می‌دهد که برنامه‌های شورای شهر و شهرداری تحولات خوبی در مدیریت شهر تهران ایجاد کرده است.

ارسال لایحه و شفاف‌سازی مالی

مهم‌ترین دستاوردهای دوره فعالیت شورای سوم شهر تهران علاوه بر فعالیت‌های عمرانی وسیع در شهر که با حمایت شورای شهر انجام شد، تشکیل فراکسیون مدیریت شهری درون نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای نخستین‌بار بود که به تبع تشکیل چنین فراکسیونی نخستین لایحه از سوی مدیریت شهری برای نخستین‌بار در طول تاریخ ایران تقدیم مجلس شد تا نمایندگان مجلس با تصویب آن بر حقانیت عملکرد مدیریت شهری با حمایت شورای شهر تهران مهر تأیید بگذارند.

شورای شهر ناظر مستقیم بر عملکرد مدیریت شهر است و با این تعریف است که کارشناسان، تعامل شورا و شهرداری به‌ویژه در 2سال گذشته را خوب ارزیابی می‌کنند. شفاف‌سازی مالی در شهرداری تهران و همچنین گزارشگری مالی شهردار به شورای شهر از دیگر دستاوردهایی است که در سومین دوره شورای شهر تهران محقق شد. بدین‌ترتیب شهردار تهران قادر است با حضور در شورای شهر و ارائه گزارش مالی شهرداری، علاوه بر شفاف‌سازی مالی در مدیریت شهری، به ارائه گزارش به شهروندانی بپردازد که در ازای پرداخت مالیات از مدیریت شهری خدمات شهری می‌گیرند.

توسعه بر مبنای طرح

دستاورد مهم دیگری که در شورای سوم محقق شد تصویب طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران بود تا مدیریت در پایتخت با برنامه‌ریزی دقیق صورت بگیرد. به موجب طرح تفصیلی که با تلاش شهرداری تهران و پس از مدت زمان زیادی از تشکیل شهرداری در تهران به تصویب رسید، پایتخت به 4 پهنه «سکونت»، «فعالیت»، «مختلط» و «حفاظت سبز» تقسیم می‌شود.

بسیاری از کشورهای دیگر جهان بیش از 60‌سال است که طرح‌های راهبردی و ساختاری مانند آنچه در طرح تفصیلی شهر تهران گنجانده شده است را اجرا می‌کنند. اجرای طرح تفصیلی به دستور شهردار تهران موجب می‌شود که تمام فعالیت‌های انجام شده در شهر در معرض دید شهروندان قراربگیرد و شهروندان نیز از موقعیت ملک خود و کاربری آن در پهنه شهر مطلع شوند تا بدین‌ترتیب پهنه‌های کاری و مسکونی مشخص شوند.

شورای شهر تهران نیز که در تصویب این طرح همکاری خوبی با مدیریت شهری داشته، بر حسن اجرای طرح تفصیلی و جامع تهران نظارت می‌کند. تصویب طرح تفصیلی که به‌دستور شهردار تهران از ابتدای سال‌90 اجرایی شده موجب می‌شود تا بسیاری از زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال آب، فاضلاب و انرژی، توسعه یافته یا ترمیم شوند. محیط‌زیست شهر نیز در این طرح حفاظت می‌شود و زیرساخت‌های قوی‌تری ایجاد خواهد شد.

تصویب طرح جامع از دیگر اقدامات خوبی بود که در دوران فعالیت شورای شهر سوم محقق شد. تا جایی که شهردار تهران پس از آنکه پایتخت با گذشت 40‌سال صاحب طرح توسعه‌ای جامع و تفصیلی شد اعلام کرد که طرح تفصیلی آن‌قدر برای تهران درآمدزاست که بخش قابل توجهی از هزینه‌های شهرسازی در شهر را تأمین می‌کند.

حمایت از عمران شهر

شورای شهر تهران البته در طول دوران 4 سال فعالیت خود نگاه ویژه‌ای به پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران و همچنین حمایت از برنامه‌های خدماتی شهرداری این کلانشهر داشت. نمونه شاخص حمایت‌های شورا از مدیریت شهری در احداث تونل توحید به‌عنوان طولانی‌ترین تونل شهری منطقه تا افتتاح این پروژه بزرگ است. نمایندگان شورای شهر با بازدید و نظارت مستمر در طول احداث تونل توحید، از نزدیک با تلاش کارکنان شهرداری آشنا بودند و حمایت خود را از مدیریت شهری تا اتمام این پروژه ادامه دادند. بدین‌ترتیب تونلی به طول 2هزار و 136‌متر در تهران و در مدت بی‌سابقه 30‌ماه احداث شد که بزرگراه شمالی چمران را به بزرگراه جنوبی آن در نواب متصل کرد.

پل سه‌پایه کابلی جوادیه نیز که به زیباترین پل کابلی خاورمیانه نیز شهرت یافته از آن دست پروژه‌های مدیریت شهری بود که با حمایت و نظارت دقیق شورای شهر تهران به پایان رسید و به کاهش مؤثر بار ترافیکی منطقه جوادیه به‌عنوان یکی از مناطق جنوبی تهران انجامید. به تمام روند تصمیم‌گیری در مورد این پروژه‌ها، حمایت‌های شورای شهر تهران در تصویب بودجه‌های عمرانی شهرداری و همچنین نظارت بر اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی- فرهنگی و حمایت از آنها مانند آنچه در احداث پردیس‌های سینمایی و موضوعاتی همچون ایجاد باغ موزه دفاع مقدس وجود داشت را نیز باید به عنوان تعامل مثبت شورا و شهرداری در اداره و توسعه شهر تهران افزود.

تلاش برای شریان حمل‌ونقل

ایجاد ناوگان مدرن حمل‌ونقل عمومی از دیگر مواردی است که شورای شهر تهران اهتمام ویژه‌ای به شکل‌گیری و توسعه آن در کلانشهر تهران داشت. بی‌تردید نقش شورای شهر تهران در حمایت و همکاری همه‌جانبه با مدیریت شهری به‌منظور ایجاد و توسعه شبکه حمل‌ونقل سریع عمومی را نمی‌توان نادیده گرفت. تلاش‌های مدیریت شهری و حمایت بی‌دریغ شورای شهر تهران سرانجام موجب ایجاد مسیرهای ویژه‌ای در شهر شد که شمال ، جنوب، غرب و شرق پایتخت را به یکدیگر متصل کرد. ایجاد شریان عبور و مرور سریع اتوبوس‌های بی.آر.تی با هدف کاهش ترافیک شهر و آلودگی هوای تهران، همچنین ارائه خدمات نوین به شهروندانی که با پرداخت مالیات در مدیریت شهر سهیم هستند، موضوع مهمی است که در دوره سوم شورای شهر تهران نمایان شد. اکنون تهران دارای یک شبکه حمل‌ونقل عمومی روزمینی مدرن است که شهروندان را در کمترین زمان به مقصد می‌رساند. حمایت‌های شورای شهر تهران همچنین منجر به توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی شهری (مترو) در این کلانشهر شد.

شورای شهر نه‌تنها در تصویب بودجه‌های مربوط به حمل‌ونقل عمومی کوتاهی نکرد بلکه تلاش کرد تا با حمایت از مدیریت شهری، شهروندان تهرانی را به تمایل بیشتر در استفاده از خطوط حمل‌ونقل عمومی ترغیب کرده و آنها را متقاعد کند که به‌منظور همکاری در کاستن از ترافیک و آلودگی هوا از خودروی شخصی خود تنها در مواقع ضروری استفاده کنند.حمایت‌های شورای شهر تهران از تلاش‌های شهرداری پایتخت موجب آن شد تا تهران در ردیف شهرهای برتر جهان در زمینه حمل‌ونقل عمومی از سوی دفتر توسعه و عمران سازمان ملل متحد انتخاب شود و علیرضا دبیر، نماینده شورای شهر تهران با حضور در واشنگتن توانست تقدیرنامه سازمان ملل برای تهران را به کشور بیاورد و آن‌را به شهردار تهران تحویل بدهد.

امروز و در آستانه روز شوراها، سومین شورای اسلامی شهر تهران نیز به موجب قانون اساسی کشور به پایان فعالیت کاری خود رسیده است. اگرچه باید متذکر شد که فعالیت شورای سوم شهر تهران با تصویب لایحه تجمیع انتخابات تا زمان برگزاری انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری تمدید شده، ولی نگاه به فعالیت 4ساله شورای شهر سوم تهران به‌‌رغم تمامی تغییر و تحولات سیاسی انجام شده در کشور بیانگر تعامل خوب این نهاد با مدیریت شهری در توسعه و عمران کلانشهر تهران با جمعیتی نزدیک به 8/5 میلیون شهروند ساکن و وسعتی معادل 730 کیلومتر مربع است.

کد خبر 133552

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز