گروه محیط‌زیست: معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست روزگذشته در جمع خبرنگاران از آزاد‌سازی‌ 40 تا 50 کیلومتر از نوار ساحلی استان مازندران خبر داد و گفت:

آمار دقیقی از آزاد‌سازی‌ سواحل در دست نیست اما پس از ابلاغ مصوبه دولت مبنی بر آزاد‌سازی‌ سواحل، بخش‌هایی از سواحل آزاد شده است. این درحالی است که به استناد ماده 63 قانون برنامه چهارم توسعه (مصوب سال 83)، هیات وزیران آیین‌نامه اجرایی آزاد‌سازی‌ حریم ساحلی دریای خزر را در شهریور ماه 85 به تصویب رسانده است. براساس این آیین‌نامه، دستگاه‌های دولتی و نهاد‌های عمومی که در حریم 60 متری دریای خزر دارای ساحل و املاک هستند، موظف به عقب‌نشینی کامل از حریم دریا شده‌اند.

محمدباقر نبوی دراین نشست به تشریح برنامه‌های همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی که قرار است در روزهای 13 و 14 اردیبهشت‌ماه در رامسر برگزار شود، پرداخت گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح در این همایش پرداختن به قانون 5489 در باره آلودگی دریاست زیرا این قانون در سال‌های گذشته تدوین و میزان جریمه آن براساس سال‌ها قبل تنظیم شده است؛ به همین دلیل کارایی لازم را ندارد.
به گفته نبوی در این همایش مصوبه دولت مبنی بر رهاسازی و پاکسازی سواحل حاشیه دریاهای شمالی و جنوبی بررسی و اقدامات انجام شده در این حوزه بازگو می‌شود.

وی همچنین از برگزاری کنفرانس بین‌المللی چالش‌های زیست‌محیطی در خلیج‌فارس و دریای عمان خبر داد و گفت: این کنفرانس اسفندماه امسال با شرکت بیش از 250 نفر محقق و مقامات ارشد کشورهای منطقه برگزار می‌شود و در پی آن، بلافاصله زمینه‌های لازم برای برگزاری یک گشت دریایی فراهم می‌شود. نبوی درباره جابه‌جایی مرجان‌های بندر شهید بهشتی چابهار گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست و استانداری سیستان و بلوچستان در چابهار موضوع جابه‌جایی مرجان‌ها را پیگیری کرده و قرار است تا پایان تیرماه امسال جابه‌جایی مرجان‌ها به‌طور کامل و با نظارت سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام شود.

نبوی در رابطه با آلودگی آب‌ها که عمدتا از طریق منابع فاضلاب صورت می‌گیرد، گفت: بیش از 70 درصد منابع آلوده‌کننده آب‌ها از فاضلاب‌های کشاورزی و شهری است. این در حالی است که عمده شهرهای حاشیه‌ای دریا در شمال و جنوب کشور فاقد سیستم و شبکه فاضلاب هستند.وی در پاسخ به این سؤال که چرا موضوع فاصله 60 متری از حاشیه ساحل و ساخت وساز در آن و برخی از نقاط شمالی کشور رعایت نمی‌شود و در حال حاضر برج‌های بلندی در حاشیه ساحل ساخته شده است، گفت: هیچ طرحی در مورد ساخت و ساز در سواحل نداریم و اگر ساخت و‌سازی‌ صورت گرفته است ابزارهای پیگیری برای این موضوع وجود خواهد داشت.

نبوی در رابطه با تغییر شرایط زیست‌محیطی جزایر کیش و قشم و فارو و بنی‌فارو در اثر توسعه سواحل خاطرنشان کرد: هر نوع فعالیتی در این سواحل با نظر و تایید سازمان باید صورت گیرد و سازمان محیط‌زیست جلوی هر نوع ساخت و ساز بدون ضابطه را خواهد گرفت. وی با تاکید براینکه، در حال حاضر مدیریت جزایر فارو و بنی‌فارو طبق مصوبه به سازمان مناطق آزاد سپرده شده است، یادآور شد: درصورت بروز هر نوع تخلف دراین جزایر، سازمان حفاظت محیط‌زیست با آن برخورد خواهد کرد.معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست درخصوص تعویض لوله‌های فرسوده انتقال نفت در مناطق جنوبی و دریایی هم خاطرنشان کرد: تعویض این لوله‌ها حداقل 10 تا 15 سال زمان نیاز دارد البته طبق اطلاع ما در برخی از حوزه‌های خشکی این لوله‌ها تعویض شدند و در برخی بخش‌های دیگر که علاوه بر موضوع پوسیدگی مسئله شکستگی را نیز شاهد هستیم.

کد خبر 133285

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز