شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۹
۰ نفر

مریم غفاری: هر سال با آغاز سال جدید بحث تعیین و تصویب تعرفه‌های بخش پزشکی مطرح می‌شود که اظهار نظرهای گوناگونی را نیز در پی دارد؛ تعرفه‌هایی که پس از تصویب و ابلاغ هرگز رعایت نمی‌شوند و هزینه‌های سرسام‌آور درمانی همچنان بر دوش مردم باقی می‌ماند.

اتاق عمل


این درحالی است که برخی از مدیران بیمارستان‌های خصوصی تهران نامشخص بودن وضعیت تعرفه‌های سال 90 با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را از مهم‌ترین مشکلات این بیمارستان‌ها اعلام کرده‌اند، به‌طوری که با یک محاسبه تخمینی هزینه‌های جاری این بیمارستان‌ها 60درصد رشد داشته است.

در شیوه‌نامه ابلاغی تعرفه‌ها به بیمارستان‌های خصوصی، تأکید شده که هیچ هزینه‌ای خارج از تعرفه‌های تعیین شده خدمات پزشکی از مردم اخذ نشود و روسای این بیمارستان‌ها موظفند تمام هزینه‌های درمانی را به‌صورت مکتوب به مردم اعلام کنند اما این سؤال همچنان بی‌پاسخ می‌ماند که کدام بیمارستان خصوصی این مهم را اولویت کاری خود قرارداده و براساس آن خدمات درمانی را ارائه می‌کند!

درحال حاضر کمیته مشترک کارشناسی بین سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت مشغول بررسی‌های کارشناسی است که پس از آن، این تعرفه‌ها توسط وزارت بهداشت و درمان به شورای‌عالی بیمه داده می‌شود که به‌عنوان تعرفه‌های قانونی، تصویب کند.

تعیین تعرفه‌ها براساس قیمت تمام شده خدمات!

دکتر علیرضا زالی، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی، در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری با اشاره به برخی از مواد قانون برنامه پنجم توسعه در حوزه سلامت گفت: حداقل افزایش هزینه‌های جاری بیمارستان‌های خصوصی با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها 30 تا 40 درصد است و اگر رشد هزینه‌های ناشی از افزایش حقوق و دستمزد پرسنلی هم در نظر گرفته شود این میزان رشد به 60 درصد خواهد رسید که درصورت فقدان حمایت لازم، بخش خصوصی حوزه سلامت را از بین خواهد برد.
به گفته وی، تعرفه‌گذاری خیلی مسئله مهمی نیست چون وابسته است به قیمت تمام شده خدماتی که ارائه می‌شود. پیشنهاد نظام پزشکی همیشه این بوده که قبل از هر گونه اعلام تعرفه از سوی شورای‌عالی بیمه، همانطور که مصوب شده است بخش دولتی و خصوصی توأمان، قیمت تمام شده خدمات خود را محاسبه و اعلام کنند.

در جلسه شورای‌عالی بیمه این موضوع تصویب شده که همه گروه‌های پزشکی با کارشناسی مشترک، قیمت خدمات تمام‌شده را احصا و اعلام کنند. پیشنهاد سازمان نظام پزشکی این است که برای اجرای این مصوبه، روش‌شناسی مشترکی اتخاذ شود و کمیته‌ای مرکب از کارشناسان بخش دولتی و خصوصی در معاونت درمان وزارت بهداشت استقرار یابد تا محاسبه قیمت تمام شده خدمات با واقع‌بینی تمام انجام گیرد. این مسئله باعث می‌شود همه از بخش خصوصی و دولتی در یک فضای مشترک، در اجرای این مصوبه شرکت داشته باشند و در نهایت این محاسبات به شورای‌عالی بیمه جهت بررسی مجدد تعرفه‌ها، ارجاع شود.

30درصد دریافتی، مازاد بر تعرفه‌هاست!

به گفته معاون درمان وزارت بهداشت، 20 تا 30 درصد از دریافتی بیمارستان‌های خصوصی در کل کشور اضافه بر تعرفه است و 35درصد خدمات بستری در تهران مربوط به بیمارستان‌های خصوصی است که بیشترین تخلف مربوط به حق‌الزحمه است که این تخلفات نیز مربوط به بیمارستان نیست بلکه مربوط به پزشکان است به‌طوری که برخی از پزشکان خارج از بیمارستان دریافت اضافه بر تعرفه دارند.

براساس نظارت‌های وزارت بهداشت تعرفه‌های تخت روز در بیمارستان‌های خصوصی ظاهراً رعایت می‌شود اما در برخی موارد این هزینه به بخش‌های دیگر اضافه می‌شود به‌طوری که در نهایت بیمار هزینه بیش از تعرفه را برای تخت روز پرداخت می‌کند.
پرداخت از جیب مردم برای درمان در حال حاضر بالای 50درصد است و در برنامه پنجم نیز دوباره کاهش این سقف به زیر 30درصد پیش‌بینی شده است که به‌نظر می‌رسد بخشنامه مذکور در مورد تعرفه بیمارستان‌های خصوصی بتواند یکی از عوامل کاهش پرداخت هزینه‌های درمانی از جیب مردم باشد.

به گفته مدیر یکی از بیمارستان‌های خصوصی در تهران، مشکل عمده نظام سلامت کشور به‌ویژه در بخش دولتی، پایین بودن سرانه درمان و غیرواقعی بودن تعرفه‌هاست که بروز تخلفات در جامعه پزشکی نیز ناشی از همین موضوع است.
با روند موجود که تعرفه‌های درمانی با قیمت تمام شده خدمات همخوانی ندارد و در بسیاری از موارد دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی بیمارستانی در طول عمر مفید خود حتی هزینه‌های سرمایه‌گذاری خود را پوشش نمی‌دهند، سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی سلامت کشور به سوی مشکل‌دار شدن پیش می‌رود. به‌علت پیری و فرسودگی ساختمان اکثر بیمارستان‌های خصوصی تهران، هزینه‌های نوسازی و بازسازی این بیمارستان‌ها که به نوعی هزینه پنهان به‌شمار می‌روند باید جبران شود.
براساس نتایج بررسی‌هایی که روسای تمامی بیمارستان‌های خصوصی تهران به مسئولان ارائه کرده‌اند، برای سال 1390، حداقل رشدی که تعرفه‌های بخش غیردولتی به ازای هر تخت روز بیمارستانی باید داشته باشند 35 درصد است و رشد کمتر از این میزان به معنای ورشکستگی کامل بیمارستان‌های خصوصی است.

شفاف شدن هزینه‌ها با هدفمندکردن یارانه‌ها!

به گفته کارشناسان، در همه کشورهای دنیا، قیمت تمام شده خدمات حوزه سلامت براساس اعداد و ارقام مشخصی محاسبه می‌شود اما در کشور ما گاهی مصلحت‌سنجی‌ها، تعرفه‌های مربوط به این هزینه‌های مشخص را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.
دکتر شهاب‌الدین صدر، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور ضمن استقبال از اجرای طرح بزرگ اقتصادی هدفمندکردن یارانه‌ها و دعوت از جامعه پزشکی به همکاری با این طرح، اعلام کرد: برداشت ما این است که هدفمندکردن یارانه‌ها یک فرصت مناسب برای شفاف‌شدن هزینه‌های حوزه سلامت کشور است و اگر دستگاه‌های اجرایی مسئول به خوبی و با در نظر گرفتن جوانب مختلف امر، این طرح را اجرایی کنند آثار مثبت آن در حوزه سلامت مشهود خواهد بود و در غیراین‌صورت می‌تواند عوارض منفی جدی در عرصه بهداشت و درمان کشور ایجاد کند.

رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی اضافه کرد: یکی از استراتژی‌ها و راهکارها برای جلوگیری از رشد ناگهانی تعرفه‌های حوزه سلامت پس از اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها، کاهش هزینه‌های پارامترهای اثرگذار در هزینه‌های نهایی خدمات حوزه سلامت از قبیل آب، برق، گاز، تلفن و... است که مراکز و بیمارستان‌های غیردولتی می‌توانند با کاهش این هزینه‌ها و صرفه‌جویی، از رشد غیرمنطقی تعرفه‌های سلامت جلوگیری کنند. البته این موضوع نیاز به توجه و همراهی دولت نیز دارد.

کد خبر 133109

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز