گروه ادب و هنر: یک مجموعه‌دار مدعی است که در موزه شخصی‎اش کتابی ناشناخته از سعدی با عنوان «خارستان» دارد، هرچند داخل کشور اجماعی برای انتساب این کتاب به نویسنده کتاب گلستان وجود ندارد.

شعر

فارس گفت‌وگویی را با علی‌اصغر جهانگیری، استاد دانشگاه منتشر کرد که در آن ادعا می‌کند در موزه شخصی‎اش کتابی ناشناخته از سعدی با عنوان «خارستان» دارد. جهانگیری در این گفت‌وگو می‌گوید کسانی از آن طرف آب‌ها و از دانشگاه‌های غربی پیدا شده‌اند و تأیید کرده‌اند که این کتاب را سعدی نوشته است. جهانگیری درباره چگونگی کشف خارستان می‌گوید: در موزه کندلوس روستای کندلوس در منطقه کجور، موزه‌ای شخصی وجود دارد که یکی از غنی‌ترین موزه‌هاست و من از کودکی اشیای قدیمی را که مربوط می‌شود به سال‌های 1880 میلادی تا اواخر دوره قاجاری در این موزه گرد هم آورده‌ام. در این موزه اشیای مختلفی پیدا می‌شود که یکی از آنها، کتاب‌«خارستان» است.

من «خارستان» را در کودکی در بساط یک لبوفروش دیدم و با اصرار کتاب را گرفتم. این کتاب تذهیبی به سبک هرات دارد و همراه با مینیاتورهای زیبا و زیادی است، این کتاب خوشنویسی شده است و در سلامت کامل به دست من رسید. او درباره علت انتساب این کتاب به سعدی نیز می‌گوید: من با چند سعدی‏شناس که می‌شناختم تماس گرفتم و ماجرا را گفتم. آنها گفتند چنین چیزی سابقه ندارد و در هیچ کتابی به آن اشاره و ارجاع داده نشده و این قضیه برایشان باورکردنی نبود. تا اینکه «آنجلو پیر منتذه» سعدی‌شناس و استاد دانشگاه آلمان این کتاب را دید و تأیید کرد که این کتاب نوشته سعدی است و تأیید او باعث شد که مسئولان نظام و شخصیت‌ها به دیدن این کتاب بیایند.

مراسم بزرگداشت سعدی

مراسم «یادروز سعدی» عصر سه‌شنبه با حضور محققان و استادان دانشگاه و جمعی از علاقه‌مندان در شهرکتاب مرکزی برگزار شد. در این مراسم کوروش کمالی سروستانی، مدیر مرکز سعدی‌شناسی با ارائه آماری در رابطه با شعرهای سعدی گفت: در دهه 79 تا 89 که آمار چاپ کتاب‌های سعدی را در تقسیم‌بندی‌های مختلف شعری‌اش به دست آورده‌ایم، مجموعا 2میلیون و 778 هزار جلد کتاب در رابطه با آثار سعدی منتشر شده که در این مجموعه، پرچاپ‌ترین کتاب‌ها کلیات سعدی بوده است و پس از آن، بوستان و بعد غزلیات سعدی پرچاپ‌ترین بوده‌اند. از این تعداد چاپ، سال گذشته، 236هزار و 450 کتاب منتشر شده است.

او در ادامه با بیان اینکه گلستان و غزلیات سعدی به دلایل مختلف توانسته‌اند جایگاه بهتری در میان آثار این شاعر پیدا کنند، اظهار کرد: از سال 1300 تا به امروز، کل مقالات چاپ‌شده در مورد قصاید سعدی 20مقاله بوده است و همچنین هیچ کتابی درباره قصاید سعدی منتشر نشده است. مظاهر مصفا نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه از دوران دبستان با سعدی آشنایی داشته است، گفت:‌ انس و الفتم با سعدی موجب شد کارهایی در این زمینه انجام دهم و حضورم در شیراز نیز انگیزه مجددی شد که نسبت به سعدی بیشتر انس و الفت بگیرم. به‌نظرم، حافظ در تمام غزل‌ها و ابیاتش به‌دنبال سعدی‌ است و تأثیراتی که از سعدی دارد، بسیار است. اگر سعدی نمی‌بود، حافظ شناخته نمی‌شد. مهدی نوریان، استاد دانشگاه اصفهان، موسی اسوار، مترجم شعرهای عربی سعدی، سالارعقیلی، خواننده اشعار سعدی، نیکولوز ناخوتسریشویلی، رایزن فرهنگی گرجستان در ایران، نصرالله پورجوادی و ضیاء موحد از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

کد خبر 132957

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز