گروه ادب و هنر: آنطور که مسئولان تئاتری وعده می‌دهند به‌زودی مشکلات گروه‌های تئاتری حل می‌شود؛ دستمزدهای معوقه هنرمندان اهالی تئاتر پرداخت می‌شود و معضل کمبود سالن و دیگر مشکلات این حوزه به‌زودی برطرف می‌شود اما در بین وعده‌های مختلف، حتی خبری از حل مشکلات گروه‌های نمایشی عروسکی نیست.

تئاتر نمایش

 

طرح‌هایی که ناتمام ماندند

سال 88 طرح‌ و نمایشنامه‌های عروسکی برای اجرا ارائه شد تا پس از تصویب این طرح‌ها، نمایش‌ها به روی صحنه برود. با اینکه تعدادی از متن‌ها تصویب شد اما تکلیف اجرای برخی از نمایش‌ها مشخص نشد. پیگیری دفتر تئاترعروسکی هم در این رابطه بی‌نتیجه ماند.آزاده انصاری، کارگردان نمایش عروسکی که در سال 87 نمایش «ماکاندو» را در کارگاه نمایش تئاتر شهر اجرا کرد و برای بار دوم در شهریور سال89 این نمایش را در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه برد، سال گذشته طرح نمایشی را برای اجرای یک تئاتر عروسکی به مرکز هنرهای نمایشی ارائه کرده است اما آنطور که به ایسنا گفته از چگونگی اجرای طرح جدیدش خبری ندارد.

‌آخرین اجرای هادی حجازی‌فر به سال 87 برمی‌گردد. او نمایش «رومئو‎ ‎ژولیت» را که از برگزیدگان جشنواره تئاتر عروسکی بود، 3 سال پیش در کارگاه نمایش تئاتر شهر‎ ‎اجرا کرد. او هم از جمله کارگردانانی است که از اجرای کار جدیدش خبری ندارد. پیش از این قرار بود، او نمایش «مکبث» را به روی صحنه ببرد که به‌دلیل وضعیت مبهم اجرای نمایش‌های عروسکی این نمایش هرگز به روی صحنه نرفت. او به ایسنا گفت: واقعیت‎ ‎این است که نمی‌دانیم باید از طریق چه کانالی کارمان را پیگیری کنیم. اصلا‎ ‎نمی‌دانیم وضعیت دفتر تئاتر عروسکی چگونه است. این دفتر حتی یک اتاق کوچک در اختیار‎ ‎ندارد که بتوان به آن مراجعه کرد. حتی یک وبلاگ یا خط پیامک نداریم که بتوانیم‎ ‎مسائل را مطرح کنیم و پاسخ بگیریم‎. ‎

نمایش‌های دیگر در سالن‌های دیگر

هرچند این روزها سالن‌های تئاتری کمتر در اختیار نمایش‌های عروسکی، خصوصا نمایش‌های عروسکی برای بزرگسالان قرار می‌گیرد اما این روزها 3‌نمایش عروسکی روی صحنه ‌است که بیشتر برای کودکان و نوجوانان طراحی و ساخته ‌شده ‌است. سالن مولوی که در سال گذشته میزبان نمایش عروسکی «عروسی ملک جمشید» به‌کارگردانی هما جدیکار بود در سال جدید هم میزبان نمایش عروسکی «سمک عیار» به‌کارگردانی جواد ذوالفقاری است.

این نمایش در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی عروسکی تهران - مبارک اجراشده و داستان نمایش وام گرفته از ادبیات غنی ایرانی است. رها نورمحمدی، بهرام بهبهانی، مرجان قمری، مهران شجاع، پدرام شریفی، مینا شجاعیان، مژگان قربان‌لو، حامد ذبیحی، وحید نفر، بهروز پناهنده، هدیه حاج‌طاهری و بهنود ذوالفقاری نقش‌آفرینان این نمایش هستند. اما در تالار هنر که مختص نمایش‌های کودکان و نوجوانان است، 2نمایش به روی صحنه است. نمایش «یه خورشید مهربون با دوتاموش نادون» به نویسندگی ریحانه سلامت و کارگردانی محمدجواد طاهری در ساعت 17:30 اجرا می‌شود. در این اثر سعید رضایی، محمد حاجی بابایی و سامره رضایی بازی می‌کنند.اما نمایش دیگر که در این سالن اجرا می‌شود، نمایش «جیک‌جیکو» نوشته و کار حسین مزینانی است و امیر آقاخانی‌زادی، عباس مزینانی، جواد توکلی، پویا علی شاکر، لیلی حسینی، ملیحه مقیمی و پریسا فلاح‌‌پور در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

کد خبر 132955

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز