چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۷
۰ نفر

علی کهن‌نسب: مربیان نقش بسزایی در موفقیت تیم‌های ورزشی دارند، به ویژه در ورزش فوتبال که تفکرات، سیستم و حتی تعویض‌های یک مربی می‌تواند نتیجه مسابقه را تغییر دهد. ولی شاید هیچ چیز در یک مسابقه مشهودتر از اثر تعویض یک بازیکن نباشد.

598

مربی با تعویض بازیکن یا در پی تغییر روند بازی و سیستم است یا فقط تعویض بازیکن ضعیف را در نظر دارد. به هرحال او به دنبال تغییر یا حفظ نتیجه است ؛ ولی برای مربی هیچ چیز دلنشین‌تر از این نیست که بازیکن تعویضی پس از ورود به زمین گل بزند، تیم را از شکست برهاند یا نتیجه مسابقه را با تغییر روند بازی حفظ کند. این بازیکنان جانشین که موفق به گلزنی می‌شوند،«ذخیره طلایی» لقب می‌گیرند.

در سال 1973 و در جریان مسابقه پایانی جام حذفی آلمان، گونتر نتزر 20 دقیقه پس از ورود به عنوان بازیکن تعویضی مونشن گلادباخ، گل پیروزی را وارد دروازه کلن کرد. یک سال بعد نیز نتزر به تیم ملی آلمان غربی کمک کرد تا قهرمان جام‌جهانی 1974 شود.

دو دهه بعد و در سال 1996 الیور بیرهوف که به عنوان بازیکن جانشین وارد زمین شده بود، پس از 20 دقیقه در دیدار فینال جام ملت‌های اروپا گل پیروزی را وارد دروازه تیم جمهوری چک کرد تا رسم تعویض طلایی و پیروزی برای آلمان‌ها باقی بماند.

12 ماه بعد و در سال 1997 لارس ریخن نشان داد یک تعویض طلایی و تصمیم به‌موقع مربی چه تأثیری می‌تواند در روند بازی داشته باشد. در سال 1997 و در جریان رقابت‌های جام یوفا ریخن با پیراهن بروسیا دورتموند و تنها 16 ثانیه پس از ورود به زمین مسابقه، سومین گل تیم خود را وارد دروازه حریف کرد. در سال 1995 نیز پاتریک کلایورت در جریان مسابقه آژاکس هلند و آث میلان ایتالیا به عنوان بازیکن جانشین وارد زمین مسابقه شد و گلزنی کرد. هنریک لارسن مهاجم سوئدی بارسلونا نیز در سال 2006 با گل خود بارسلونا را از شکست در برابر آرسنال انگلیس نجات داد.

 

طلایی‌ترین ذخیره تاریخ

 

اوگلونار سولسکیائر را باید طلایی‌ترین بازیکن ذخیره جهان فوتبال نامید؛ بازیکنی که 126 بار برای منچستر یونایتد انگلیس گلزنی کرد و تعداد زیادی از این گل‌ها را زمانی به ثمر رساند که به عنوان بازیکن جانشین وارد زمین مسابقه شد. درسال 1999 گل به یاد ماندنی او در برابر بایرن‌مونیخ آلمان در ورزشگاه نیوکمپ بارسلونا قهرمانی را به این تیم تقدیم کرد.سولسکیائرمی‌گفت:«ترجیح می‌دهم در منچستر یونایتد بازیکن ذخیره باشم ولی جای دیگر به عنوان بازیکن اصلی وارد زمین مسابقه نشوم.»

دیوید فیرکلاف، بازیکن طلایی دهه 1970 لیورپولی‌ها معتقد است گاهی اوقات تعویض‌ها روند مسابقه را تغییر می‌دهد، ولی در واقع زمانی که روی نیمکت ذخیره می‌نشینید به این معناست که برای حضور از ابتدای مسابقه به اندازه کافی خوب نیستید. فیرکلاف در سال 1977 در جریان مسابقات اروپایی در دور
یک چهارم پایانی به عنوان بازیکن جانشین وارد زمین شد و با گل خود برابر سنت اتین فرانسه باعث شد لیورپول برای نخستین بار قهرمان شود.

یکی دیگر از بازیکنان مؤثر روژه میلای کامرونی است که در  38 سالگی و در جام جهانی 1990 ایتالیا در دو مسابقه با رومانی و کلمبیا به عنوان بازیکن جانشین وارد زمین مسابقه شد و با گل‌های خود زمینه‌ساز حضور این تیم در مراحل بالاتر جام شد.البته اینها فقط تعدادی از گل‌های سرنوشت‌ساز بازیکنان ذخیره است، ولی باید پذیرفت در ورزش به ویژه فوتبال، هیچ بازیکنی دوست ندارد نیمکت‌نشین باشد؛ حتی اگر به عنوان بازیکن جانشین دروازه حریف را باز کند.

کد خبر 132860
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز