دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

خبر استعفای وزیر اطلاعات و قبول آن از سوی رئیس‌جمهور و متعاقب آن مخالفت رهبر معظم انقلاب و ماندنی شدن حجت‌الاسلام مصلحی موضوعی است که گمانه‌های زیادی را در فضای سیاسی کشور مطرح کرده است.

پرویز سروری

در این‌رابطه گفت و گویی با پرویز سروری، رئیس کمیته امنیت ملی مجلس شورای اسلامی داشته‌ایم.

  • بعد ازانتشار خبر استعفای وزیر اطلاعات اخباری مبنی بر کاهش ‌اختیارات وزیر منتشر شد. نظرتان چیست؟

در قضیه وزیر اطلاعات یک‌بار دیگر شاهد یکی از اقدامات بسیار راهگشای رهبر معظم انقلاب بودیم. متأسفانه در حال حاضر در حساس‌ترین شرایط منطقه هستیم و آمریکا احساس می‌کند که هستی‌اش در حال از بین رفتن است و برای همین درصدد ضربه زدن و ناامن‌سازی‌ ایران است. در این شرایط نیازمند دستگاه امنیتی مشرف و مطلع هستیم تا اجازه تحرک به جریانات مزدور بیگانه را در داخل ندهد و تزلزل در دستگاه امنیتی می‌تواند هزینه‌های سنگینی را بر دوش کشور تحمیل کند. اتخاذ تصمیمات اینچنینی موجب ایجاد تزلزل در دستگاه اطلاعاتی کشورمی شود و اساسا از نظر امنیتی قابل تأمل است زیرا هزینه‌ها و خطرهای جدی را ایجاد می‌کند.

  • با این اوصاف، نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از عملکرد آقای مصلحی در راس وزارت اطلاعات رضایت دارند؟

از نظر ما مصلحی در این دوران کارنامه خوبی داشته و وضعیت وزارت اطلاعات را ساماندهی مناسبی کرده است و شاید ما در دوران‌های مختلف چنین تحرک و چابکی اطلاعاتی را شاهد نبوده‌ایم. از همین رو ایجاد تزلزل در تیم امنیتی را به صلاح نمی‌دانیم.

  • براساس قوانین، وزارت اطلاعات باید دارای استقلال کامل باشد و این درحالی است که آقای باهنر اظهار داشته دلیل اصلی استعفای وزیر این بوده که وی احساس می‌کرده اختیارات لازم را ندارد؛ شما به‌عنوان یک مسئول در کمیسیون امنیت مجلس فکر می‌کنید از چه ناحیه‌ای اختیارات وزیر محدود شده است؟

چیزی که مشخص است مدیری که به وی اختیارات لازم داده می‌شود در امور مدیریتی بهتر کارها را پیش می‌برد اما اگر قرار شود دیگران برای وی مدیران را چینش کنند مدیر نباید پاسخگو باشد؛ بنابراین فکر می‌کنیم این جابه‌جایی خطرهای زیادی داشت و با تدبیر مقام معظم رهبری مشکل رفع شد و امیدواریم رئیس‌جمهور با توجه به شرایط منطقه‌ای و تحرکات دشمنان برای ایجاد ناامنی در کشور دقت بیشتری داشته باشند.

  • مشاور مطبوعاتی رئیس‌جمهور خبر منتسب به رهبری را غیرواقعی دانسته بود. فکر می‌کنید علت آن چیست؟

رفتار مشاور رئیس‌جمهور را مناسب نمی‌دانم ومردم از دولت توقع ولایت مداری دارند و مسئولان می‌دانند ابقای وزیر به امر رهبر انقلاب بوده و اساسا این سؤال مطرح است که چرا وزیر بدون هماهنگی رهبری برکنار می‌شود یا استعفایش پذیرفته می‌شود و توقع ما این است که با رهبری برای تغییرات هماهنگ کنند. امیدوارم جوانفکر مطالب خود را اصلاح کند.

  • کمیته امنیت مجلس راجع به محدود‌سازی‌ اختیارات وزیر اطلاعات قصد تذکر ندارد؟

صحبت‌هایی در جمع خصوصی و غیررسمی نمایندگان در این رابطه صورت گرفته است ولی هنوز جزئیات آن معلوم نیست.

کد خبر 132744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز