یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

حجت‌الله جودکی* واکنش وزارت خارجه مصر در غیرقابل توجیه دانستن نگرانی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از گسترش روابط ایران با مصر کاملا منطقی و رفتاری مناسب در عرف دیپلماتیک است ولی اساسا بروز چنین نگرانی‌ای از سوی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ناشی از موارد زیر است:

1- کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از گذشته به نظام حاکم در قاهره به‌عنوان یک نوع سرپرست فکری و سیاسی نگاه کرده‌اند زیرا به لحاظ جمعیتی کشور مصر با 75 میلیون جمعیت در بردارنده مجموعی از بافت جمعیتی این کشورهاست.
2- رسانه‌های کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از گذشته تاکنون به‌علت تبحر مصری‌ها در اختیار آنان بوده است.
3- اکثر اساتید مصری در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مشغول تدریس هستند و حجم زیادی از معلمان ابتدایی تا اساتید دانشگاه‌های این کشورها مصری هستند.
4- برخی از مطبوعات کشور مصر از قبیل الاهرام و الاخبار همزمان در کشورهای عرب منطقه نیز منتشر می‌شود.
5- مصر از دیرباز تا حال حاضر بر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس سلطه فرهنگی داشته و به همین علت پخش فیلم‌های مصری در این کشورها سبب شده آنها کاملا به لهجه مصری تسلط داشته باشند ولی بعضا دیگر لهجه‌های محلی را نمی‌توانند فهم کنند.
6- کشور مصر از گذشته به‌عنوان نقطه استراتژیک منطقه خاورمیانه به‌دلیل تاثیرگذاری بر مسئله فلسطین و رابطه با اسرائیل در قضیه صلح و جنگ مطرح بوده است.
اکنون کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس با توجه به اینکه رویکردشان نزدیکی به کشورهای غربی به‌ویژه آمریکاست، طبیعتا با ایران میانه خوبی ندارند، بنابراین آنها با بحث‌های حاشیه‌ای قصد دارند ایران را تبدیل به مسئله اصلی و مهم کنند و چنین رویکردی را در دستور کار دارند.
در حال حاضر با توجه به اوضاع کل منطقه خطی که حاکم شده به‌دنبال دامن زدن به اختلافات مذهبی است و در قضیه بحرین این موضوع قابل تحلیل است زیرا حکام این کشور درصددند تضاد بین مردم و دیکتاتوری حاکم را تبدیل به تضاد بین شیعه و سنی کنند تا راحت‌تر بتوانند برای سرکوبگری خود توجیه مناسب داشته باشند و ایران را نیز در این موضوع دخالت دهند. روابط ایران با کشور مصر با توجه به این موضوع اگر به لحاظ اقتصادی و سیاسی عمق پیدا کند قطعا حوزه نفوذ کشور مصر و ایران را در منطقه بیشتر می‌کند و این موضوعی است که به‌دلیل برداشت غلط همیشه برخی با آن دشمنی می‌کنند.
از سوی دیگر مصر در شرایط فعلی نیازمند دوستان جدیدی است که با آنها ارتباط اقتصادی کلان بر قرار کند زیرا با مشکلاتی از قبیل رکود بازار و توریسم و کاهش روابط تجاری با اسرائیل مواجه است.
این مشکلات مصری‌ها را بر آن داشته تا به‌دنبال بازار جایگزین باشند به‌ویژه اینکه رژیم صهیونیستی تلاش دارد با برقراری ارتباط با کشورهای حوزه نیل بر مصر فشار وارد کند. در مقابل کشور مصر هم برای مقابله نیاز به متحدان جدید دارد و جمهوری اسلامی ایران با داشتن نفوذ منطقه‌ای و منابع بسیار، گزینه‌ای مناسب برای مصری‌هاست.

* رایزن فرهنگی پیشین ایران در مصر

کد خبر 132622

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز