یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

گروه شهری: همزمان با شدت یافتن توفان ریزگردها در بخش‌های مختلف ایران، معاون عمرانی استاندار تهران نیز از ورود مجدد ریزگردها به آسمان تهران در آینده نزدیک خبر داد.

rizgard

محمدرضا محمودی با ابراز تأسف نسبت به بی‌اطلاعی از نتایج مطالعات و تبادل اطلاعات مربوط به پدیده ریزگردها با کشورهای سوریه، ترکیه و عراق به تشکیل کمیته اضطراری آلودگی هوا در استانداری تهران در چند روز گذشته اشاره کرد و گفت: به‌نظر می‌رسد آسمان تهران شاهد ورود مجدد پدیده ریزگردها باشد. معاون استانداری تهران همچنین احتمال داده که در 6ماهه نخست سال، تکرار روند ورود ریزگردها به آسمان تهران ادامه داشته باشد. در جلسه کمیته اضطراری آلودگی هوای شهر که پنجشنبه گذشته در استانداری تهران تشکیل شد، برگزاری نشست مشترک با دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر و سایر دانشگاه‌های مرتبط در مورد موضوع گرد و غبار و آلودگی هوا و بررسی مطالعات صورت گرفته، تصویب و خواسته شد که درصورت نیاز، مطالعات جدیدی در موضوع گردو غبار و آلودگی هوا صورت بگیرد.
پدیده ریزگردها، موضوعی جهانی است که کشورهای منطقه به‌ویژه ایران، عراق، سوریه و ترکیه را نیز به‌خود مشغول کرده است. قرار است امروز دوشنبه نیز جلسه مشترکی با حضور نماینده سازمان محیط‌زیست به‌منظور بررسی ورود پدیده ریزگردها به کشور تشکیل شود.

رضازاده مدیرکل پیش‌بینی وضعیت هوای کشور با اطلاع از گفته‌های معاون عمرانی استاندار تهران به همشهری گفت: احتمال بلند شدن توفان خاک در مناطقی از عراق را زیرنظر داریم. وی گفت: سازمان هواشناسی 4روز پیش، از وقوع آخرین پدیده ریزگرد در کشور اقدام به صدور اطلاعیه کرد و پس از آن، هنگام اطمینان از وقوع توفان ریزگرد در کشور اخطار داد. رضازاده با اشاره به امکان پیش‌بینی وضعیت وقوع توفان ریزگردها با استفاده از ماهواره افزود: براساس آخرین اطلاعیه صادر شده، مناطق غرب کشور روز چهارشنبه با مشکل ریزگردها مواجه هستند.وی با اشاره به این موضوع که هنوز شرایط به‌گونه‌ای نشده که تهران درگیر با این پدیده معرفی شود ادامه داد: اطلاعیه، تنها مربوط به استان‌های غربی کشور است و این نگرانی برای مناطق غرب کشور وجود دارد که شدت این پدیده در آن مناطق افزایش داشته باشد.

مدیرکل پیش‌بینی وضعیت هوای کشور وقوع پدیده ریزگرد در تهران را قابل مقایسه با آنچه در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، فارس، کردستان و آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل و حتی شمال کشور ندانست. به گفته وی، شرایط برای استان‌های غربی و برخی استان‌های جنوبی در موضوع ورود ریزگردها بسیار بد است و حتی مواردی همچون اقامت نکردن در شهرهای درگیر با پدیده ریزگردها مطرح است.رضازاده گفت: پدیده ریزگرد در منطقه بین‌النهرین از بستر رودخانه‌های دجله و فرات تا جنوب ترکیه، شمال و مرکز عراق، شرق اردن، کویت، شمال عربستان، سواحل جنوبی خلیج‌فارس و امارات تا عمان ادامه دارد و بخش‌های غربی و جنوب غربی کشور را نیز گرفتار این پدیده کرده است.

کد خبر 132620

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز