همشهری آنلاین: یکی از اعضای شورای روابط خارجی آمریکاگفته است بازار جذاب فروش تسیلحات آمریکا در خاورمیانه در هنگامه بیداری مردمی این منطقه، واشنگتن و خریداران ثروتمند عربش را با معماهای بزرگی در مورد چگونگی کاربرد این سلاح‌ها بعداز احتمال انتقال قدرت مواجه ساخته است.

نگرانی آمریکا از سرنوشت تسلیحات دیکتاتورهای در آستانه سقوط

لسلی اچ. گلب، ستون نویس سابق روزنامه نیویورک تایمز و رئیس افتخاری و از اعضاء علی البدل برجسته هیات رئیسه شورای روابط خارجی آمریکا در مقاله‌ای نوشته است که خاورمیانه سرشار از نفت و سلاح، امروز لبریز از بیداری مردمی است .

به گزارش ایرنا، وی در این مقاله که در پایگاه اطلاع رسانی شورای روابط خارجی آمریکا منتشر شد, نوشت: در این نقطه از جهان، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ، عربستان و امارات عربی متحده زرادخانه های خود را آکنده از دهها فروند جت های جنگنده و راکت کرده اند تا با نیروی نظامی متعارف قدرتهای اروپایی مانند انگلیس، فرانسه یا به رقابت برخاسته و یا بر آنها برتری یابند!

کشورهای خاورمیانه ظرف چهار سال آینده فقط از آمریکا مجموعا' 123 میلیارد دلار جنگ افزار خریداری خواهند کرد.

در صدر این کشورها عربستان سعودی است که با اختصاص 60 میلیارد دلار از این خریدهای تسلیحاتی به خود، جبهه مقدم را در صف آرایی هواپیما و موشک در زرادخانه اش نصیب خود ساخته است . این قرارداد با واشنگتن ، بزرگترین قراردادفروش تسلیحاتی در تاریخ آمریکا است.

این نویسنده آمریکایی در ادامه نوشته است : قابل توجه است که سلاحهایی که رهبر لیبی امروز با آنها به جنگ نیروهای 'ناتو' می رود عموما' و اخیرا' از ایتالیا ، فرانسه و انگلیس خریداری شده است . این کشورها با فروش این جنگ افزارها به سرهنگ 'معمر قذافی' رهبر لیبی ، او را خاکریزی قابل تحمل و یک تامین کننده قابل اعتماد نفت و نیز یک مشتری خوب برای سلاحهایشان به حساب می آوردند.

به نوشته وی ، سیاستمداران غربی برای توجیه حفظ بازار پر زرق و برق تسلیحاتی شان در خاورمیانه می گویند که احساس آنها این است که منفعت فروش سلاح به کشورهای خاورمیانه بسیار بیش از مضرات آن است.

شاید حق با آنها باشد البته حداقل برای آینده ای قابل پیش بینی .

یک عامل مهم ، پول است. هرچند در ظاهر انگیزه ای است نازیبا اما فروش سلاح کاملا' معامله ای است سودمند و می تواند حداقل بخشی از هزینه های خرید نفت را تامین نماید.

کشورهای نفت خیز عرب نفت خود را به کشورهای ارویاپی و آمریکایی می فروشند و کشورهای بزرگ فروشنده سلاح شامل آمریکا ، انگلیس ، فرانسه، روسیه و امروز نیز چین، سلاحهایشان را با قیمتهایی گزاف به اعراب می فروشند.

البته درآمد فروش سلاح نمی تواند هزینه های خرید نفت را بپوشاند اما همه چیز به خدمت هم می آید.

براساس یک برآورد مطالعاتی، ثروت بادآورده فروش سلاح 60 میلیارد دلاری به عربستان می تواند باعث خلق 77 هزار فرصت شغلی در آمریکا شود.

سیاستگذاران غربی هرگز اعتقادشان بر این نیست که معاملات تسلیحاتی آنهاست که کبریت شعله آتش خشم عمومی در خاورمیانه را مشتعل کرده است هر چند که در عالم واقعیت ، عکس این قضیه صادق است.

فارغ از حمله 'صدام حسین' به ایران و کویت درسالهای قبل ، نتیجه تحلیلهای سیاستگذاران غربی بر این است که فروش سلاح به برقراری صلح در منطقه کمک کرده چراکه باعث موازنه قدرت در منطقه شده است!

نظر واشنگتن هم این است که فروش حجیم سلاح به کشورهای شبه جزیره عربی مانند عربستان، کویت، امارات و عمان و نیز مصر عامل اصلی بازدارندگی ایران است.

اصلی ترین توجیه وزارت خارجه آمریکا برای این هجمه فروش سلاح هم همین استدلال است.

عضو شورای روابط خارجی آمریکا در ادامه مقاله خود افزوده است: اما از بعدی دیگر، فروش این سلاحها به کشورهای عربی تهدید کننده امنیت اسرائیل (رژیم صهیونیستی ) است و البته دولت آمریکا این بار تحت عنوان ایجاد موازنه میان این دو، به فروش سلاحهایی با فناوری پیشرفته تر و قدرت عملیاتی مخربتر و گسترده تر به اسرائیل مبادرت ورزیده است.

روی همین اصل، بعد از فروش جت های جنگنده F-15 به عربستان، امریکا اسرائیل را با جنگنده هایی بسیار پیشرفته تر F-35 مجهز خواهد ساخت .

با این هجمه تسلیحاتی، رهبران عرب در گذشته همواره بر این تصور بودند که به راحتی می توانند مشکلات خاورمیانه را حل و فصل نمایند اما بیداری مردمی اعراب و یا همان 'بهار عرب' و یا انقلابهای دمکراتیک همه ارزیابیها را دگرگون ساخت.

اکثر رهبران غربی در ابتدا امیدوار بودند این قیامها منتهی به انتقال قدرت از حکومتهای خودکامه به دمکراسیهای پایدار شود.

اما دیدگاهی دیگر مطرح می سازد که دوستان خودکامه آمریکا در جهان عرب دشوارتر در مقابل تظاهرات مردمی در هم خواهند شکست مانند بحرین.نباید فراموش کرد که این رژیم ها با سلاحهای غربی به سرکوب اعتراضات مردمی رفته اند.

دیدگاه دیگری هم مطرح است و نگران از اینکه با سرنگون شدن خودکامه ها ، قدرت واقعی امکان دارد به دستان مذهبیون افراطی بیفتد.

اکنون نگرانی عمیق از این بابت است که برگزاری انتخابات در کشورهایی مانند مصر قدرت را به دست گروههای سیاسی که بهترین سازماندهی را دارند مانند اخوان المسلمین و متحدانش واگذار نماید و وحشت آنجاست که تسلیحات مدرن دردستان یک چنین گروههایی قرار گیرد.

کد خبر 132589
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز