همشمری آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی مصوبه‌ای مقرر کردند که از این پس دارندگان مدرک لیسانس تحت هیچ شرایطی امکان کاندیداتوری نمایندگی مجلس را نخواهند داشت.

به گزارش مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه (28 فروردین) بررسی ایراد شورای نگهبان در مصوبه  اصلاح تبصره 2 ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 1378 و اصلاحات بعدی آن را در دستور کار داشتند.

 شورای نگهبان در بررسی خود تاکید کرده بود مصوبه مذکور مغایر بندهای 8 و 9 اصل سوم قانون اساسی شناخته شده است.

طبق مصوبه مجلس دارندگان مدرک تحصیلی لیسانس یا معادل آن به شرط داشتن 5 سال خدمت اجرایی، تقنینی، قضایی، آموزشی و پژوهشی و همچنین مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن می‌توانستند کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی باشند.

 در بررسی ایراد شورای نگهبان یونس اسدی نماینده مشکین ‌شهر پیشنهاد حذف تبصره 2 مبنی بر داشتن مدرک تحصیلی لیسانس یا معادل آن به شرط 5 سال سابقه خدمت را ارائه کرد و نمایندگان با این پیشنهاد موافقت کردند.

 این در حالیست که فرهنگی نماینده تبریز پیش از رای گیری نسبت به این پیشنهاد در اخطار قانون اساسی تاکید کرد: با این پیشنهاد مشارکت عامه مردم محدود خواهد شد و مورد ایراد شورای نگهبان قرار می‌گیرد.

 لاریجانی نیز قبل از رای گیری خطاب به نمایندگان یادآور شد: در صورتیکه این پیشنهاد رای بیاورد با توجه به نظر شورای نگهبان در مصوبه قبلی، حضور مردم در انتخابات مجلس و کاندیداتوری برای آن محدود می‌شود و مجددا مورد ایراد شورای نگهبان قرار می‌گیرد.

 اما نماینگان بدون توجه به این یادآوری با این پیشنهاد موافقت کردند و بر این اساس دارندگان مدرک لیسانس تحت هیچ شرایطی امکان کاندیداتوری مجلس را نخواهند داشت.

بند 8 اصل سوم قانون اساسی عبارت است از مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش.

 بند 9 اصل سوم قانون اساسی نیز عبارت است از رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی.

 پیشنهاد مذکور با 135 رای موافق، 45 رای مخالف و 10 رای ممتنع به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

کد خبر 132581
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز