یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۲
۰ نفر

آخرین اطلاعات آزمایشگاه کسپرسکی در زمینه امنیت اطلاعات نشان می‌دهد تعداد برنامه‌های خطرناکی که هدفشان دستگاه‌های همراه است، در فاصله آگوست 2009 تا دسامبر 2010 بیش از دوبرابر شده است.

موبایل


به گزارش مؤسسه دیدبان‌ آی‌تی، در سال 2010 بیش از 65درصد اغلب تهدیدهای جدید، نسبت به سال پیش از آن، هدفشان دستگاه‌های موبایلی بوده است و بیش از هزار گونه از 153 خانواده مختلف تهدیدهای موبایلی در پایگاه دادگان آزمایشگاه کسپرسکی تا پایان سال 2010 ثبت شده‌اند.

همچنان که دنیس ماسلنیکوف، تحلیل‌گر ارشد بخش بدافزارهای کسپرسکی و نگارنده کتاب «پیشرفت بدافزارهای موبایل» در بخش 4 (دیدگاه) می‌گوید: «تعداد پلتفرم‌هایی که مورد هدف برنامه‌های خطرناک قرار می‌گیرند در سال 2010 گسترش چشمگیری داشت.»محبوبیت روزافزون پلتفرم آندروئید نیز خواه‌ناخواه توجه تبهکاران سایبر را به‌خود جلب کرد. در آگوست 2010، نخستین برنامه خطرناک روی آندروئید شناسایی شد و از آن هنگام تعداد آن به 15 برنامه از 7 خانواده مختلف رسید.

نخستین تهدیدهای با هدف سیستم عامل آی‌فون اپل نیز طی این دوره گزارش‌گیری اخیر مشاهده شدند اما فقط دستگاه‌هایی را که به‌منظور نصب بازی‌ها و برنامه‌های غیر اپلی قفلشان شکسته شده بود، آلوده کردند. همچنان اغلب تهدیدهای موبایل هدفشان پلتفرم جاوا (J2ME) است؛ چرا که توسط تعداد زیادی دستگاه‌های همراه پشتیبانی می‌شوند. این بدان مفهوم است که تنها تلفن‌های هوشمند نیستند که در معرض خطر آلودگی هستند و تلفن‌های ساده و معمولی نیز در معرض خطرند. دومین پلتفرم پرهجمه نیز سیمبین است و پایتون در مکان سوم قرار دارد.

دنیس ماسلنیکوف توضیح می‌دهد: «تروجان‌های پیامکی هنوز ساده‌ترین و مؤثرترین امکانی هستند که از آن طریق کاربران تبهکار می‌توانند پول به دست آورند. علت آن هم نسبتا ساده است: هر دستگاه موبایلی، چه اسمارت فون باشد و چه یک تلفن همراه ساده، از طریق اکانت موبایل ارتباطی مستقیم با پول و دارایی صاحب موبایل دارد. همین «اتصال و ارتباط مستقیم» است که تبهکاران سایبر به‌شدت مورد سوءاستفاده قرار می‌دهند.»

از سال2010 به بعد، ارسال پیام‌های متنی پولی تبدیل به راهکار کسب درآمد غیرقانونی منحصر‌به‌فردی برای ویروس‌نویسان شد تا تهدیدهای با اهداف پلتفرم‌های مختلف را توسعه دهند. سایر ترفندهای غیرقانونی چون تغییر مسیر کاربران بانکداری اینترنتی موبایل به سایت‌های فیشینگ و سرقت پسوردهای ارسال شده از بانک‌ها به تلفن‌های همراه نیز مورد استفاده قرار گرفتند. هم‌اکنون تهدیدهای موبایلی از هر زمان دیگر پیچیده‌تر شده‌اند و مشتمل بر مسئله فوق‌العاده بات‌های موبایل و دیگر نرم‌افزارهای قابل کنترل از راه‌دور می‌شود.

طبق اظهار دنیس ماسلنیکوف «ابزارهای حمله با موبایل کاملا به سطح جدیدی رسیده‌اند.»کسپرسکی پیش‌بینی می‌کند تعداد آسیب‌پذیری‌های یافت‌شده در پلتفرم‌های موبایل افزایش یابد؛ همین طور تعداد تهدیدهای مربوط به آندروئید و پیش‌بینی می‌کند استفاده از شماره‌های کوتاه توسط تبهکاران سایبر تداوم خواهد‌یافت.

کد خبر 132565

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز