گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: امسال 97هزار زائر ایرانی در قالب 628 کاروان برای انجام مناسک حج تمتع به سرزمین وحی اعزام می‌شوند که طی 2 روز اول ثبت نام حدود نیمی از ظرفیت کاروان‌ها تکمیل شده‌است.

حج

رئیس سازمان حج و زیارت دیروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد: براساس تفاهمنامه حج سال 90، اعزام زائران حج تمتع امسال از نیمه مهرماه آغاز می‌شود؛ البته درخواست افزایش ظرفیت از عربستان سعودی داریم که درصورت موافقت ماه رمضان اعلام خواهد شد. علی‌لیالی همچنین از زائران دارای اولویت خواست تا در مهلت پذیرش در کاروان‌ها برای ثبت‌نام قطعی مراجعه کنند و پس از پایان این مهلت، چنانچه ظرفیت کار‌وان‌ها تکمیل نشود از اولویت‌های بعدی برای ثبت‌نام و اعزام دعوت خواهد شد.

بالای 80 سال، بدون نوبت

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به همشهری درباره اعزام افراد سالخورده به تمتع نیز گفت: افراد بالای 80 سال بدون نوبت به حج تمتع اعزام می‌شوند و این روند در سال‌های آتی نیز انجام خواهد شد.
رئیس سازمان حج و زیارت درباره هزینه سفر حج تمتع نیز گفت: امسال حداقل هزینه اعزام به تمتع 3میلیون و 100هزار تومان و حداکثر نیز 4میلیون و 600هزار تومان است که البته باتوجه به ایستگاه‌های پروازی در برخی استان‌های کشور قدری متفاوت است.

ممنوعیت خرید و فروش فیش حج

وی همچنین در مورد خرید و فروش فیش حج نیز گفت: نقل و انتقال فیش حج فقط به بستگان درجه یک آن هم با شرایط و ضوابط سازمان حج امکان‌پذیر است در غیر این صورت هیچ نقل و انتقالی از نظر سازمان حج به‌عنوان متولی امر حج و زیارت قانونی نیست. لیالی تأکید کرد: هیچ مرجع، دستگاه و یا شخصی اجازه نقل و انتقال اسناد حج را ندارد و سازمان حج نیز هیچ سندی را خریداری نمی‌کند بلکه فردی را که می‌خواهد انصراف دهد به بانک عامل راهنمایی می‌کند تا اصل و سود سپرده خود را دریافت کند.

برای ادامه عمره مشکلی نداریم

رئیس سازمان حج و زیارت در باره عمره نیز گفت: سیاست کلی سازمان و بعثه مقام معظم رهبری این است که مسائل حج و عمره جدا از مسائل سیاسی منطقه و روابط بین دو کشور در نظر گرفته شود.
وی افزود: براساس قرارداد منعقد شده بین سازمان حج و زیارت ایران و وزارت حج عربستان عملیات اعزام زائران به عمره در یک فضای روشن و شفاف انجام می‌شود و هم‌اکنون عملیات اعزام روزانه 5هزار زائر به عمره انجام می‌شود و این روند تا 12 مردا‌د‌ماه ادامه خواهد داشت.

ثبت‌نام عمره، نیمه دوم امسال

رئیس سازمان حج و زیارت در باره ثبت‌نام از زائران عمره نیز به همشهری گفت: ثبت‌نام از عمره‌گزاران جدید نیمه دوم امسال انجام خواهدشد و متقاضیانی که امسال ثبت‌نام کنند نیمه دوم سال92 به عمره اعزام می‌شوند.لیالی اظهار کرد: براساس آمار موجود افرادی که برای اعزام به عمره ثبت‌نام کرده‌اند طی سال‌های 91 و 92 به سرزمین وحی اعزام خواهند شد. رئیس سازمان حج در باره مدت حضور زائران ایرانی در عمره نیز اظهار کرد: اکنون اعزام‌ها 12روزه است اما طوری برنامه‌ریزی شده تا در آینده عمره 10 و 12 روزه داشته‌باشیم.

کد خبر 132492

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز