گروه سیاسی: در جمعه‌ای که جمعی از دانشجویان با تجمع در برابر سفارت دولت بحرین در تهران، اعتراض خود را به گوش حاکمان این کشور می‌رساندند و استادان دانشگاه‌های تهران هم بیانیه‌ای در حمایت از قیام مردم بحرین صادر کردند، وزیر امور خارجه ایران نیز در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، اقدام جدی شورای امنیت برای توقف کشتار مردم بحرین را خواستار شد.

علی‌اکبر صالحی در نامه خود خطاب به بان‌کی‌مون به سرکوب مردم بحرین به شیوه‌های غیرقابل تصور از طریق حمله به خانه‌ها، ربودن انسان‌ها، تخریب مساجد، اخراج کارمندان و کارگران و در نهایت مختل‌کردن زندگی روزمره مردم این کشور اشاره کرده است. صالحی با اشاره به اینکه مسئله بحرین، راه حل نظامی ندارد و توسل به رویکرد نظامی و استفاده از نیروهای نظامی خارجی برای سرکوب مردم راه‌حل نیست، تاکید کرد: این موضوع، صرفا موجب پیچیده‌تر‌شدن مشکل و جریحه‌دارشدن و غلیان احساسات مردمی و غیرقابل کنترل شدن اوضاع خواهد شد. وزیر امور خارجه ایران با اشاره به روابط دیرینه تاریخی و فرهنگی 2ملت ایران و بحرین و همسایگی این دو کشور، افزود: جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند نسبت به این تحولات و عواقب ناشی از آن بی‌تفاوت بماند؛ چراکه ادامه روند جاری و ‌حل‌نشدن بحران بحرین به‌گونه‌ای مردم‌پسندانه، عادلانه، منصفانه، منطقی و مبتنی بر تامین مطالبات مردمی می‌تواند اوضاع را از کنترل خارج و از این طریق، منطقه خلیج‌فارس را بی‌ثبات کند که آثار و عواقب آن درکل جهان پدیدار خواهد شد. صالحی، توجه جدی شورای امنیت سازمان ملل متحد به موضوع بحران بحرین و انجام اقدامات لازم و عاجل در این رابطه را از انتظارات وزارت امور خارجه ایران دانست و خواستار انتشار این نامه به‌عنوان سند مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل شد.

پاسخ بان‌کی‌مون به نامه قبلی

پیش از این نیز نماینده ایران در سازمان ملل متحد نامه‌ای به دبیرکل این سازمان نوشته و اعتراض خود را نسبت به اهانت یک کشیش آمریکایی به مقدسات اسلامی اعلام کرده. خزایی در این نامه از بان‌کی‌مون خواست که در مقابل سوزاندن کتاب مقدس اسلام موضع‌گیری کند.براساس بیانیه مطبوعاتی که دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل دیروز آن را منتشر کرد، بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل در نامه‌ای به محمد خزایی نماینده ایران در این سازمان قویا عمل غیرقابل پذیرش سوزاندن کتاب مقدس مسلمانان در یک کلیسای آمریکایی را محکوم کرد.

به گزارش پرس‌تی‌وی، وین سپ یک کشیش آمریکایی در تاریخ 20 مارس تحت نظارت تری جونز یک موعظه‌گر مسیحی آمریکایی ـ که در سپتامبر سال گذشته طرحش برای آتش زدن قرآن، محکومیتی گسترده را برانگیخته بود- در کلیسایی در فلوریدا یک نسخه از قرآن را آتش زد.بان‌کی‌مون گفت که آتش‌زدن قرآن توسط سپ به واسطه‌ نادانی و عدم‌خویشتنداری وی بود. دبیرکل سازمان ملل علاوه بر آن بر اهمیت احترام متقابل برای فرهنگ‌های مختلف تاکید کرد و گفت که سازمان ملل به تلاش‌های خود برای افزایش درک متقابل بین ادیان مختلف ادامه خواهد داد. بان‌کی‌مون در پنجم آوریل نیز محکومیت سوزاندن قرآن را در دیدار با گروهی از نمایندگان کشورهای سازمان کنفرانس اسلامی ابراز کرد. او در این نشست با بیان اینکه اینگونه اقدامات مورد قبول هیچ مذهبی نیست، تاکید کرد که چنین اقداماتی با تلاش‌های سازمان ملل و بسیاری از کشورهای جهان برای ارتقای بردباری، درک بین فرهنگی و احترام متقابل بین فرهنگ‌ها و ادیان تضاد دارد.

کد خبر 132403

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز