گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: نخستین آزمون دکتری فردا در حالی برگزار می‌شود که تعیین محل آزمون داوطلبان از سوی سازمان سنجش، اعتراض گروهی از داوطلبان را برانگیخت و از مسئولان خواستند سریعا به این موضوع رسیدگی کنند.

آزمون

این گروه از داوطلبان پس از دریافت کارت آزمون خود با کمال تعجب با مغایرت محل آزمون و آنچه برای محل آزمون در هنگام ثبت‌نام تعیین کرده‌بودند روبه‌رو شدند. یکی از داوطلبان این آزمون با ارائه رونوشتی از آنچه هنگام ثبت‌نام به‌عنوان محل سکونت و محل آزمون در گزینه‌های مربوطه قید کرده به همشهری گفت: من دانشجوی دانشگاه تهران هستم که محل سکونتم بندرعباس است و در گزینه‌های مربوطه، محل آزمون را تهران تعیین کردم اما پس از دریافت کارت آزمون متوجه شدم که باید برای شرکت در آزمون به بندرعباس بروم.

او افزود: این تغییر محل آزمون برای من درد‌سرساز شده و دلیل این امر را نمی‌دانم. یکی دیگر از داوطلبان که دانشجوی دانشگاه شریف است، در این‌باره گفت: وقتی کارت شرکت در آزمون را دیدم فکر کردم اشتباه شده اما برای دوستانم نیز چنین مشکلی بروز کرده است. او این پرسش را مطرح کرد: دلیل این کار چیست؟ چرا بدون اطلاع داوطلبان محل آزمون را تغییر داده‌اند؟دانشجوی دیگری از زاهدان در تماس با همشهری اظهار کرد: محل سکونت کنونی من زاهدان است و در دانشگاه زاهدان درس می‌خوانم و اصالتا همدانی هستم، با اینکه محل آزمون را زاهدان قید کردم اما محل آزمون من همدان تعیین شده و این برایم مشکل‌ساز شده‌است.

پاسخ سازمان سنجش

معاون اجرایی سازمان سنجش در واکنش به اعتراض‌ها گفت: سازمان سنجش در اطلاعیه‌های متعددی در اول، 22 و 24 اسفند سال 89گذشته در این‌باره اطلاع‌رسانی لازم را انجام داد که شهرستان محل آزمون داوطلبان براساس مندرجات بند 34 تقاضانامه تعیین شده است.سیدجلال طباطبایی اظهار کرد: براساس این بند، شهرستان محل اقامت فعلی داوطلب، همان محل آزمون است و داوطلبان در فرصت‌های اعلام شده باید مشخصات خود را ویرایش و اصلاح می‌کردند.به گفته وی، شخصی‌سازی‌ دفترچه‌های کنکور دکتری، از ویژگی‌های بارز این آزمون است و داوطلب برای شرکت در آزمون باید به همان حوزه امتحانی مندرج در کارت خود مراجعه کند و امکان تغییر حوزه امتحانی برای داوطلبان وجود ندارد.

شائبه اجرای طرح بومی‌گزینی

آنچه در اظهارات این داوطلبان افزون بر اعتراض به تغییر محل آزمون مشترک بود اینکه، سازمان سنجش می‌خواهد با این کار، بومی گزینی را در آزمون دکتری نیز اجرا کند.آنان یادآور شدند که در اغلب شهرستان‌ها این رشته وجود ندارد و از طرفی ملاک گزینش دانشجوی دکتری باید نمره علمی آزمون باشد. البته تاکنون مسئولان سازمان سنجش به این بخش از اعتراضات پاسخی نگفته‌اند. آزمون نیمه متمرکز دکتری (Ph.D) سال 90 برای نخستین‌بار 25 فروردین ماه در 32 شهر و 61 حوزه امتحانی برگزار می‌شود و130 هزار و 900 نفر در این آزمون شرکت کرده‌اند.

آزمون دکتری، نمره منفی دارد

در آزمون دکتری، نمره منفی برای بخش استعداد تحصیلی و برخی دیگر از بخش‌های آزمون که سؤالات تستی است درنظر گرفته شده است که به گفته معاون اجرایی سازمان سنجش، آزمون استعداد تحصیلی 40 پرسش دارد و پاسخ غلط امتیاز منفی و پاسخ صحیح نیز 3 امتیاز مثبت دارد.

کد خبر 132168

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز