دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: حذف 3 صفر از پول ملی که به تازگی به 4 صفر افزایش یافته است اخیرا مورد توجه دولت قرار گرفته و به احتمال زیاد امسال اجرایی می‌شود.

جعفر قادری

این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در شرایط کنونی ضرورتی برای انجام این کار وجود نداشته و حذف صفرهای پول ملی تاثیری در بهبود شاخص‌های اقتصادی کشور نخواهد داشت.با جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات و نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • مجلس تا چه حد از موضوع حذف صفرهای پول ملی مطلع است؟

هنوز به شکل رسمی موضوع حذف صفرهای پول ملی به مجلس اعلام نشده و اکنون مباحث مطرح در زمینه حذف پول‌های ملی به‌صورت متفرقه توسط متخصصین، صاحب‌نظران و مسئولین بانک مرکزی و وزیر اقتصاد مطرح است.

  • آیا این اقدام نیازمند مصوبه مجلس نیست؟

اینکه انجام چنین کاری تا چه حد نیازمند مصوبه مجلس بوده و یا اینکه دولت با تکیه بر قوانین موجود مجاز به انجام چنین تغییراتی است، به درستی مشخص نیست. اگر به دولت چنین اجازه‌ای داده شده باشد، نسبت به انجام این کار اقدام خواهد کرد و در غیراین صورت باید این موضوع در قالب طرح یا لایحه‌ای در مجلس بررسی و تصویب شود. با این شرایط گرچه در کلیت انجام چنین کاری اختلاف نظر چندانی وجود ندارد اما زمان و چگونگی اجرای طرح مذکور محل بحث است.

  • به‌نظر شما آیا ضرورتی برای حذف صفرهای پول ملی در شرایط کنونی احساس می‌شود؟

به‌نظر می‌رسد درصورتی که زمان بیشتری از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها سپری و نرخ تورم از وضعیت تثبیت شده‌تری برخوردار شود مفید خواهد بود؛ چرا که اجرای چنین طرحی زمانی مؤثر خواهد بود که کشورمان از نرخ تورم بالایی برخوردار نباشد زیرا با وجود نرخ تورم 2رقمی و هدف‌گذاری حذف 4 صفر در شرایط فعلی، اگر اکنون با شتاب در این زمینه تصمیم‌گیری شود و مجددا با افزایش نرخ تورم شاهد از دست رفتن قدرت برابری پول ملی باشیم شرایط مناسبی پیش نمی‌آید. ممکن است این امر تزلزلی را در واحد پول ملی ایجاد کند و نه تنها آثار مثبت اجرای این طرح را شاهد نباشیم، بلکه نتایج منفی حذف صفر بر اقتصاد کشور تحمیل شود. بنابر این باید پس از انجام برخی اصلاحات اقتصادی در ساختارها نسبت به این کار اقدام کرد تا چنین طرحی در کنار سایر اصلاحات ساختاری بتواند وضعیت اقتصاد کشور را بیش از پیش تثبیت کند.

  • با این شرایط چه انگیزه‌ای موجب اصرار دولت برای اجرای چنین طرحی در شرایط کنونی شده است؟

اینکه دولت با حذف صفر از پول ملی به‌دنبال کاهش نرخ تورم یا انتظارات تورمی باشد، مطرح نیست چرا که این امر تاثیری بر نرخ تورم نداشته و زمانی قابل اجراست که نرخ تورم در پایین‌ترین سطح ممکن باشد. این طرح تنها تا حدودی سیستم را کارآمدتر خواهد کرد. با این روند تسریع و تعجیل در اجرای این طرح چندان منطقی و درست نبوده و باید حداقل نرخ تورم تک رقمی باشد تا نیازی به حذف مکرر صفرها از واحد پول ملی نباشد.

  • آثار و تبعات مثبت اجرای این طرح در اقتصاد کشور چیست؟

کاهش هزینه مبادله و کار کردن با واحد پولی در گزارش‌های کتبی و شفاهی، محاوره‌ها و مکالمات از جمله نتایج مثبت اجرای این طرح خواهد بود.

کد خبر 132079

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز