سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: چند روز پس از اظهارنظر شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد مبنی بر تصمیم دولت برای حذف 3 صفر از واحد پول ملی دیروز رئیس‌کل بانک مرکزی در نخستین نشست خبری‌اش با خبرنگاران که با اعتراض اکثریت نمایندگان رسانه‌ها همراه بود، از آغاز پروژه حذف 4 صفر از پول ملی و پیشنهاد اجرای آن در ماه‌های آینده خبر داد.

به گزارش فارس، محمود بهمنی با بیان اینکه بررسی‌های بانک مرکزی نشاندهنده نتایج مثبت حذف 4 صفر از پول ملی است، اظهار داشت: پیشنهاد اجرای این طرح طی 6 ماه آینده به هیأت دولت ارائه خواهد شد. وی افزود: درصورت تصویب این طرح در هیأت دولت و تأیید شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی برای جمع‌آوری اسکناس‌های موجود و انتشار اسکناس‌های جدید وارد عمل خواهد شد. او دلیل اجماع بانک مرکزی بر ضرورت اجرای طرح حذف 4 صفر از پول ملی را وجود موانعی برای انتشار اسکناس‌های درشت‌تر عنوان کرد و حذف صفرها را بر نرخ تورم بی‌تأثیر دانست.

نرخ رشد اقتصادی فعلا اعلام نمی‌شود

رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد نرخ رشد اقتصادی گفت: به‌دلیل برخی مغایرت محاسبه‌ها در وزارت صنایع و بانک مرکزی فعلا این نرخ اعلام نمی‌شود؛ چرا که هنوز نتایج نهایی توسط گروه‌های کارشناسی این بانک مصوب نشده است. محمود بهمنی ادامه داد: از سال گذشته وظیفه اعلام نرخ رشد اقتصادی طبق قانون برنامه به مرکز آمار محول شده اما بانک مرکزی درباره نرخ رشد اقتصادی پیش از این توضیح مذکور را مناسب می‌داند. بهمنی از احتمال تجدید نظر در سبد کالای معیار محاسبه نرخ تورم در سال‌جاری خبر داد و گفت: علاوه بر سال پایه، امسال بانک مرکزی در این زمینه نیز تجدیدنظر خواهد کرد.

2 بار یورش ارزی در سال 89

رئیس‌کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت بازار ارز در سال 89 اشاره و اضافه کرد: پارسال 2بار یورش ارزی در کشور رخ داد. هدف پشت این اقدام افزایش قیمت دلار و سایر ارزها به‌منظور بالابردن هزینه واردات بود. بهمنی تأکید کرد: این گروه‌ها قصد دو برابر شدن قیمت کالاها را همزمان با اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها داشتند که بانک مرکزی بلافاصله ذخایر ارزی را برای کنترل این موضوع به‌صورت نقدی وارد بازار کرد. رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین به وضعیت طلا در کشور اشاره کرد و افزود: حدود 2 سال قبل بانک مرکزی چند صد تن طلا را با اونسی 656 دلار وارد کشور کرد و امروز با رسیدن هر اونس طلا به هزار و 432 دلار درآمد چند میلیارد دلاری به ذخایر ارزی اضافه کرده است.

حاشیه‌های نشست دیروز بهمنی

از قدیم گفته‌اند خود کرده را تدبیر نیست. اما محمود بهمنی که از زمان نشستن بر صندلی ریاست بانک مرکزی رویه خاص رسانه‌ای را مبنی بر ارتباط محدود با یک خبرگزاری را حفظ کرده و رنجش خبرنگاران دیگر را باعث شده بود، هرگز گمان نمی‌کرد که در نخستین نشست خبری‌اش در سال جدید با قهر خبرنگاران مواجه شود.

به گزارش همشهری، در یکسال اخیر بارها نمایندگان رسانه‌ها به صراحت از رئیس‌کل بانک مرکزی خواستند دست از سیاست یکسویه خود در مصاحبه کردن و اطلاع‌رسانی با یک رسانه خاص بردارد اما او با هزار توجیه این رویه خود را ترک نکرد تا روز گذشته، برخی از خبرنگاران اصلا به این نشست نیامدند و اکثر خبرنگارانی هم که به ساختمان بانک مرکزی آمده بودند نشست را ترک کردند.

ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت هم که از این رفتار بانک مرکزی انتقاد دارد، در گزارشی با عنوان «مصاحبه مطبوعاتی رئیس‌کل بانک مرکزی حاشیه‌دار شد» نوشت: قرار بود سیاست‌های پولی و مالی سال 90 امروز در نشست مطبوعاتی ‌محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی تشریح شود اما این نشست با اعتراض خبرنگاران مبنی بر جهت‌گیری خاص رسانه‌ای این بانک در ارائه اطلاعات، حاشیه‌دار شد.
مهر هم در گزارشی نوشت: نخستین نشست خبری سال‌جاری محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی با اعتراضات متعدد خبرنگاران به برخورد یکسویه بانک مرکزی با رسانه‌ها و عملکرد روابط عمومی این بانک با حواشی همراه بود.

بهمنی پیش از ترک جلسه از سوی خبرنگاران در اظهاراتی به دفاع از عملکرد بانک مرکزی پرداخت و گفت: ممکن است در برخی از موارد به‌صورت اتفاقی با خبرنگاری برخورد و مصاحبه کرده باشم اما مسائل مطرح شده از سوی خبرنگاران مبنی بر یکسویه عمل کردن با رسانه‌ها را قبول ندارم.

کد خبر 131536

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز