گروه اجتماعی- مینا شهنی: مادر و پدرها از حضور کودکان 4 تا 6 ساله‌شان در دبستان‌های غیردولتی نگرانند.

مدرسه ابتدایی

وزارت آموزش و پرورش سال گذشته با در دست گرفتن مسئولیت آموزش صفر تا 18سال در کشور درصدد آن است تا کودکان 4 تا 6 ساله را از سال آینده در مدارس غیردولتی پذیرش کند و به این ترتیب این دسته از کودکان به جای آنکه راهی مهدهای کودک و پیش‌دبستانی شوند، باید راه مدارس غیردولتی را در پیش گیرند. مادر و پدر‌ها از جمله‌ گروه‌هایی هستند که نسبت به انتشار خبر این تصمیم آموزش و پرورش عکس‌العمل نشان داده و ابراز نگرانی کرده‌‌اند. آنها معتقدند که سپردن فرزندان 4 تا 6 ساله به دبستان‌ها ممکن نیست؛ چرا که این دسته از کودکان می‌بایست در محیطی جداگانه و به دور از کودکان بزرگ‌تر آموزش ببینند و نگهداری شوند.

هر چند حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش، دیروز در پاسخ به خبرنگار همشهری در این‌باره گفته بودکه برای اطمینان خاطر خانواده‌ها، این دسته از کودکان در فضایی جداگانه آموزش خواهند دید و به هیچ وجه آموزش و پرورش برنامه‌ای برای اینکه این گروه در کنار دانش‌آموزان ابتدایی باشند، ندارد.

اما نگرانی والدین همچنان بر جای مانده است. ‌دیروز صبح یک مادر در تماس با روزنامه گفت: مهدکودک فرزند مرا تا ساعت 4 بعد از ظهر نگهداری می‌کند، ‌این در حالی است که ساعت کاری دبستان‌ها در بهترین حالت تا ظهر است و برای من که تا ساعت3.5  سر کار هستم، عملا استفاده از این نوع خدمات برای نگهداری فرزند 5 ساله‌ام امکان ندارد. مدیر یک مهدکودک نیز گفت:

در حال حاضر ما کودکان را از ساعت6.5 صبح پذیرش می‌کنیم و به این ترتیب مادران شاغل این فرصت را دارند تا پیش از رفتن به محل کار، فرزندانشان را به ما تحویل دهند اما گمان نمی‌کنم هیچ‌کدام از دبستان‌های کشور زودتر از7.5 صبح دانش‌آموز پذیرش کنند. خانم دیگری با اشاره به اینکه درصورت به اجرا درآمدن تصمیم مسئولان آموزش و پرورش موقعیت شغلی زنان در کشور به خطر خواهد افتاد، توضیح داد:

اگر قرار باشد زن‌ها برای سپردن فرزندانشان به مراکز نگهداری و حضور در محل کار با مشکلاتی از قبیل عدم‌دسترسی به مراکز نگهداری روبه‌رو شوند، عملا بخش قابل توجهی از زنان شاغل می‌بایست درباره ادامه حضور اجتماعی‌شان تصمیم‌های جدیدی بگیرند. صرف‌نظر از این امر باید به این نکته هم فکر کرد که هزینه ثبت‌نام در دبستان‌های غیردولتی بسیار بیشتر از هزینه‌ای است که مهدهای کودک و پیش‌دبستانی برای نگهداری و آموزش کودکان دریافت می‌کنند و همین اختلاف قیمت نیز به‌خودی خود ممکن است سبب بازبینی در آموزش کودکان 4 تا 6 ساله از سوی والدین باشد؛ به این ترتیب که ممکن است با توجه به اینکه پرداخت هزینه ثبت‌نام مدارس غیردولتی از توان برخی خانواده‌ها خارج است، این دسته از والدین ترجیح دهند که از آموزش فرزندانشان پیش از ورود به دبستان صرف‌نظر کنند.

مربیانی که بیکار می‌شوند

یکی از مسئولان آموزش و پرورش در جواب مدیری که پرسیده تکلیف پرسنلی که سال‌هاست در آموزش کودکان پیش‌دبستانی در مهدهای کودک سراسر کشور فعال بوده‌اند، چه خواهد شد؟ گفته آموزش و پرورش آنها را جذب خواهد کرد.

اما هم مدیر مهدی که پرسیده و هم مسئول آموزش و پرورشی که این پاسخ را داده، خوب می‌دانند که امکان جذب این گروه از پرسنل فعال مهدهای کودک در وزارت آموزش و پرورش نخواهد بود و به‌عنوان نخستین دلیل برای ناممکن بودن این اتفاق می‌توان به بار مالی که در پی جذب این افراد برای دولت و وزارت آموزش و پرورش ایجاد می‌شود، اشاره کرد و همین بس که بار مالی ایجادشده مانع بزرگی بر سر راه جذب افراد متخصص خواهد شد.

به این ترتیب نیروهایی که با پشت سرگذاشتن دوره‌های آموزشی تخصصی کار با کودکان و اندوختن تجربه‌های فراوان در سال‌های فعالیتشان به تبحر و مهارت کافی برای آموزش به کودکان 4 تا 6 ساله مسلط شده‌اند، بعد از سال‌ها تجربه‌اندوزی می‌بایست با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم کنند و احتمالا به فکر تغییر شغل باشند.

دبستان‌های 6 ساله

یکی دیگر از تصمیمات وزارت آموزش و پرورش تبدیل دوره 5 ساله دبستان به 6 سال است. ‌مسئولان وزارت آموزش و پرورش برای سال آینده یک تصمیم دیگر نیز در مقطع دبستان به اجرا در خواهند آورد، پس نه تنها 4 تا 6 ساله‌ها قرار است راهی دبستان شوند که 11 ساله‌ها هم به جای اینکه به سال اول راهنمایی قدم بگذارند، قرار است سال ششم دبستان را پشت سر بگذارند. در این شرایط به‌نظر می‌رسد هماوردی و برنامه‌ریزی برای دبستان‌های کشور یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی وزارت آموزش و پرورش باشد.

کد خبر 131946

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز