شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: انقلابیون لیبی شرط پذیرش پیشنهاد ترکیه در مورد مذاکره با نیروهای دولتی را کناره‌گیری معمر قذافی اعلام کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری ویچه وله، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه جزییات برنامه پیشنهادی خود را برای پایان دادن به بحران لیبی تشریح کرد.

این برنامه قرار است هفته‌ آینده (۱۳ آوریل- 24 فروردین) در نشستی که در دوحه پایتخت قطر برگزار می‌شود مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

بنا براین گزارش، هسته اصلی پیشنهاد ترکیه برای برقراری صلح در لیبی آتش‌بس فوری و آغاز گفت‌وگو میان انقلابیونو دولت قذافی است.

اردوغان که در تلویزیون دولتی ترکیه سخن می‌گفت از نیروهای وفادار به دیکتاتور لیبی خواسته است به محاصره‌ شهرهایی که توسط انقلابیون کنترل می‌شود، خاتمه دهند.

در طرح صلح ترکیه همچنین درخواست شده روند گذار به دموکراسی در لیبی هر چه زودتر آغاز شود.

این در حالی است که واکنش حکومت لیبی به پیشنهادهای ترکیه احتیاط‌آمیز بوده و مقام‌های رسمی این کشور تا کنون در رد یا قبول آن موضعی نگرفته‌اند.

لیبی با شروع عملیات نظامی نیروهای ائتلاف بین‌المللی در این کشور خواهان اعلام آتش‌بس شد و به ترکیه پیشنهاد کرد بر اجرای آن نظارت کند. نیروهای ائتلاف و انقلابیون این پیشنهاد را با این استدلال که جدی نیست و تنها به قصد وقت‌کشی مطرح شده رد کردند.

در این گزارش آمده است که انقلابیون لیبی جمعه اعلام کردند خواهان کناره‌گیری قذافی یا خروج او از کشور پیش از آغاز مذاکرات صلح هستند.

مصطفی عبدل جلیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی جمعه گذشته پس از دیدار با فرستاده ویژه سازمان ملل، گفت مخالفان آماده‌اند بر سر یک آتش‌بس فوری با نیروهای حکومتی گفت‌وگو کنند.

وی شرط این گفت‌وگوها را پایان دادن به محاصره شهرها و کناره‌گیری قذافی و فرزندانش از قدرت اعلام کرد.

پیش‌شرط انقلابیون برای مذاکره در زمانی مطرح می‌شود که نیروهای وفادار به قذافی تعرض وسیعی علیه رزمندگان مخالف را ادامه می‌دهند.

کد خبر 131832
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز