همشهری آنلاین: سوخت گذاری در قلب رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر پس از پایان معاینه دستگاه‌ها در این رآکتور و لوله دورانی اصلی نیروگاه و شستشوی آنها آغاز شد.

خبرگزاری ریا نووستی روسیه جمعه 19فروردین در گزارشی ازمسکو این خبر را به نقل از شرکت "آتوم استروی اکسپورت"، پیمانکار روسی نیروگاه اتمی بوشهر اعلام کرد.

در اطلاعیه منتشره از سوی شرکت آتوم استروی اکسپورت گفته شده "روز 8 آوریل سال  2011میلادی (19 فرودین 1390) سوخت گذاری در قلب رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر آغاز شد".

پیشتر سوخت از رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر بعد از آن خارج گردیده بود که متخصصان روسیه متوجه آسیب دیدن عناصر داخلی یکی از تلمبه های خنک کننده شدند.در این رابطه احتمال داده شد که ذرات فلزی (بیشتر براده‌هایی به اندازه  کمتر از سه میلی متر) به همراه آب به بدنه رآکتور رسوخ کرده‌اند.

در اطلاعیه توضیح داده می شود: "برای منتفی ساختن پی آمد های احتمالی رخنه ذرات به میله‌های سوختی، آنها از رآکتور خارج و شستشو شدند و همچنین بدنه رآکتور پاک گردید".

شرکت "آتوم استروی اکسپورت"  اعلام کرده دلیل از کار افتادن تلمبه،  ویژگی‌های طراحی آن بود. چنین عدم تطابق‌هایی در دیگر تلمبه‌ها نیز در نتیجه بررسی آنها رفع شد.این تلمبه‌ها بخشی از تجهیزاتی هستند که در سال های 70 قرن بیستم میلادی به بوشهر ارسال شده و روسیه طبق شرایط قرارداد مربوطه موظف بود در پروژه از آنها استفاده کند.

متخصصان پس از سوخت گذاری، راکتور را مونتاژ کرده، تجهیزات کنتور اول و دوم را مورد آزمایش قرار داده  و سپس رآکتور را در حداقل سطح قدرت قابل کنترل خود قرار می‌دهند. تمام کارها طبق زمان بندی مورد توافق با سفارش دهنده ایرانی انجام می‌شود.

قرارداد تکمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی در بوشهر، ژانویه 1995 در تهران امضا شده بود. روسیه همچنین موظف شد که یک رآکتور آبی-آبی "و.و.اِ.ار-1000" و سوخت هسته‌ای برای آن را به ایران عرضه نموده و متخصصین ایرانی را آموزش دهد.

حجم کل قرارداد حدود 1 میلیارد دلار ارزیابی می‌شود که از این میان قیمت رآکتور حدود 850 میلیون دلار است. پیمانکار کل کارهای ساخت و مونتاژ واحد اول نیروگاه، موسسه روسی "اتم استروی اکسپورت" است.

در ماه فوریه 1998 فدراسیون روسیه و ایران توافق نمودند که روسیه نه تنها در تجهیز نیروگاه به ایران کمک کند، بلکه بطور کل ساخت آن را تکمیل کند.

روز 28 ژانویه 2009 "اتم استروی اکسپورت" از پایان عرضه سوخت هسته‌ای برای اولین نیروگاه اتمی ایران خبر داد. سوخت هسته‌ای، طبق مقررات، 6 ماه قبل از راه اندازی نیروگاه به آن عرضه شد. در ماه ژوئن در آکتور نیروگاه اتمی بوشهر سوخت مجازی بارگذاری شد و اکنون کارهای تنظیمی برای راه اندازی نزدیک به پایان هستند.

کد خبر 131722
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز