همشهری آنلاین : معاون سازمان سنجش آموزش کشور با اعلام جزییات کامل اولین آزمون نیمه متمرکز دکتری از شخصی سازی سوالات آزمون و برگزاری دومین آزمون دکتری 90 در آذرماه خبر داد.

دکتر طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جزییات سوالات نخستین آزمون نیمه متمرکز دکتری، گفت: آزمون دکتری در دو نوبت صبح و بعدازظهر روز پنجشنبه 25 فروردین ماه برگزار می‌شود، بنابراین داوطلبان باید در هر دو نوبت حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه داوطلبان باید در آزمون نوبت صبح به سوالات استعداد تحصیلی و زبان پاسخ دهند، اظهار کرد: تعداد سوالات استعداد تحصیلی 40 سوال است که داوطلبان باید در مدت 120 دقیقه به آن پاسخ دهند.

وی در خصوص نحوه پاسخگویی به سوالات استعداد تحصیلی، اظهار کرد: داوطلبان باید دقت داشته باشند که پاسخ به سوالات استعداد تحصیلی به صورت کوتاه است و اگر بیش از یک پاسخ صحیح وجود داشته باشد باید حرف E درج شود و در صورتی که هیچ پاسخی صحیحی نداشت باید حرف N را درج کرد.

طباطبایی با اشاره به پاسخگویی به 100 سوال زبان در 120 دقیقه، گفت: نحوه پاسخگویی به سوالات زبان دو نوع است که یک نوع به صورت پاسخ کوتاه و نوع دوم به صورت چند حرفی یا یک کلمه است که باید هر حرف را در یک مربع درج کرد.

وی با اشاره به تعداد سوالات اختصاصی و نحوه پاسخگویی به آن در آزمون دکتری، تصریح کرد: سوالات اختصاصی در کلیه گروه‌ها به استثنای گروه‌های ریاضی، آمار و فنی مهندسی که به صورت دو نوع است، به صورت تستی و چهار جوابی است.


شخصی سازی دفترچه آزمون دکتری

وی با بیان اینکه سوالات اختصاصی در رشته‌های مختلف متفاوت است، از شخصی سازی آزمون سوالات دکترا، خبر داد و افزود: مشخصات داوطلبان در پاسخنامه و دفترچه سوالات درج شده است.

معاون سازمان سنجش با تاکید بر اینکه داوطلبان باید در آزمون‌های هر دو نوبت حضور داشته باشند خاطرنشان کرد: در غیر اینصورت از داوطلبان گزینش اولیه انجام نمی‌شود.


برگزاری دومین آزمون دکتری در آذر ماه

وی با اشاره به برگزاری آزمون دکترا دو بار در سال 90 گفت: دومین آزمون دکترا در آذرماه برگزار می‌شود.

طباطبایی با تاکید بر اینکه حوزه امتحانی هر داوطلب براساس استان محل اقامت دائمی آن در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: داوطلبان باید توجه داشته باشند درطی شخصی سازی سوالات، پاسخ‌های هر داوطلب در پاسخ‌نامه متفاوت است.

آغاز توزیع کارت آزمون از یکشنبه

معاون سازمان سنجش با اشاره به رقابت 130 هزار و 980 داوطلب در اولین آزمون نیمه متمرکز دکتری از آغاز توزیع کارت آزمون از روز یکشنبه خبر داد.

وی با اشاره به آمار داوطلبان به تفکیک جنسیت، گفت: در این آزمون50 هزار و 911 داوطلب زن و 80 هزار و 69 داوطلب مرد، در 107 کد رشته امتحانی در 9 گروه آزمایشی و در 32 شهرستان 25 فروردین ماه برگزار می‌شود.


استان‌ تهران بیشترین و استان‌ هرمزگان کمترین تعداد ثبت‌نام‌کنندگان را دارد

طباطبایی با بیان اینکه بیشترین داوطلبان در روزهای10،9 و 14 در آزمون ثبت‌نام کرده‌اند، افزود: در روزهای 4، 16 و17 بهمن ماه هم کمترین تعداد ثبت‌نام در این آزمون را شاهد بوده‌ایم.

وی با اشاره به آمار تفکیکی ثبت‌نام کنندگان آزمون دکتری تخصصی 1390 در استان‌های سی و یک گانه کشور، گفت: استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب بیشترین تعداد ثبت‌نام کنندگان و استان‌های هرمزگان، بوشهر، خراسان جنوبی و شمالی به ترتیب کمترین تعداد ثبت‌نام کنندگان در آزمون نیمه متمرکز دکتری تخصصی 1390 را دارا هستند.

وی با بیان اینکه در این آزمون 49 هزار و 586 داوطلب زن معادل حدود 38 درصد و حدود 61 درصد داوطلب مرد شرکت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: استان‌های تهران، اصفهان و فارس به ترتیب بیشترین تعداد ثبت‌نام کنندگان زن و استان‌های بوشهر، کهکیلویه و بویراحمد و هرمزگان به ترتیب کمترین تعداد ثبت نام کنندگان زن در آزمون نیمه متمرکز دکتری تخصصی 1390 را دارا هستند.

معاون سازمان سنجش افزود: استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان به ترتیب بیشترین و استان‌های هرمزگان، خراسان شمالی و خراسان جنوبی به ترتیب کمترین تعداد ثبت‌نام کنندگان مرد در آزمون نیمه متمرکز دکتری تخصصی 1390 را دارا هستند.


تاثیر 20 درصدی سوابق تحصیلی در نمره آزمون

معاون سازمان سنجش با بیان اینکه معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد یا دکتری حرفه‌ای داوطلبان 20درصد نمره آزمون کتبی را به خود اختصاص خواهد داد، تصریح کرد: این معدل به صورت تراز شده در نمره کل آزمون تأثیر داده خواهد شد.

وی در خصوص نحوه اعلام نتایج آزمون، اظهارکرد: پس از انجام کلیه مراحل آزمون، نتایج نهایی براساس اولویت انتخاب داوطلب، نمره ارسالی دانشگاه‌ها، ظرفیت‌های هر رشته و حد نصاب اعلام شده توسط دانشگاه پذیرنده از طریق سازمان سنجش اعلام می‌شود.

طباطبایی در خاتمه، گفت: پذیرش نهایی بر اساس نمره ارسالی دانشگاه‌ها انجام خواهد گرفت و نمره اولیه داوطلب در پذیرش نهایی تاثیر نخواهد داشت.  

کد خبر 131637

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز