پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۷
۰ نفر

«شاهزاده و گدا»، «هاکلبری فین» و «تام سایر» سه اثر برجسته‌ «ساموئل لانگهورن کلمنس» یا همان «مارک تواین» هستند.

 سه اثری که بارها مورد اقتباس سینمایی قرار گرفته‌اند و در هر اقتباس چیزهایی به متن اصلی اضافه و یا از آن کم شده است. شاید همین نکته مهم است که باعث می‌شود پیشنهاد کنیم اصل کتاب‌ها را بخوانیدتا بشود ویژگی‌های فردی هر کدام از این شخصیت‌ها را شناخت.

کتاب ماجراهای «تام‌سایر» اولین بار در سال 1876 میلادی منتشر شده، این کتاب با این هدف خلق شده که تواین به مردمان آینده بگوید که آنها که بوده‌اند و چه اندیشه‌هایی داشته‌اند. در واقع تواین در این کتاب به توصیف خلق‌وخو و آداب و رسوم مردم آمریکا در آن زمان پرداخته است. ماجراهای «تام‌سایر» که مقدمه‌ای است بر کتاب‌ «هاکلبری فین» ماجرای تام و دوستش هاک است که در شبی شاهد یک قتل هستند و پس از آن در پی لو دادن قاتل برمی‌آیند.تواین بعد از چاپ اولین کتاب ماجراهای «تام‌سایر»، سراغ نوشتن 2 کتاب دیگر با محوریت این پسر بچه نوجوان رفت و بعد از آن بود که لازم دانست داستان را با محوریت زندگی «هاکلبری فین» ادامه دهد... اما داستان‌ هاکلبری فین از جایی شروع می‌شود که او از دست پدرش که هر بار او را می‌زند و دزدی می‌کند خسته می‌شود.

در طول راه با برده‌ای به اسم جیمی آشنا می‌شود و آنها با یک کلک طول رودخانه می‌سی‌سی‌پی را طی می‌کنند و در هر توقف اتفاق‌هایی برای آنها رخ می‌دهد. تواین در این کتاب هم به بررسی طبقات فرهنگی و اجتماعی آن زمان در آمریکا پرداخته است.

اما «شاهزاده و گدا»، ماجرای تام و ادوارد است تام از خانواده‌ای فقیر است و ادوارد شاهزاده، هر دو در یک روز به دنیا آمده‌اند اما سرنوشتشان به خاطر شباهت زیادشان به هم گره می‌خورد، جای این دو عوض می‌شود و هر دو وارد مرحله جدیدی از زندگی شان می‌شوند.

کد خبر 131614
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز