گروه ادب و هنر: مراسم بزرگداشت پرویز مشکاتیان، آهنگساز و زنده یاد ایرج بسطامی، در حوزه هنری برگزار شد.

در همین حال مجید انتظامی در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره تولیدات استانی حوزه هنری در اصفهان گفت: وقتی عده‌ای از آهنگسازان و خوانندگان آثار نازل و مبتذل تولید می‌کنند و از شرایط معیشتی خوبی برخوردارند، آهنگسازان حرفه‌ای بیکارند و ناگزیر به مشاغل متفرقه‌ای چون رانندگی آژانس روی می‌آورند.

انتظامی‌معتقد است، موسیقی یکی از مظلوم‌ترین هنرهای کشور است و اضافه می‌کند:  متاسفانه سیاستگذاری عرصه موسیقی ما به گونه‌ای نبوده که گوش مردم را به آثار فاخر و خوب عادت دهیم و گوش موسیقایی مردم بیشتر به آثار سطحی که صرفا برای وقت گذرانی تولید می‌شوند عادت کرده است.

در همین حال آخر هفته گذشته برای زنده یاد ایرج بسطامی‌که در حادثه زلزله بم از دست رفت مراسمی‌برپاشد.

در این مراسم ابتدا فیلمی‌به نمایش درآمد، در این فیلم محمد‌رضا شجریان استاد آواز بسطامی‌درباره بسطامی‌می‌گوید:  صدای بسطامی ‌جزو صداهای استثنایی بود و از لحاظ وسعت و تکنیک در جایگاه عالی قرار داشت.

در ادامه حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی ایران در سخنانی با ابزار تاسف از فقدان وجود ایرج بسطامی‌گفت:  ایرج بسطامی‌صدایی منحصر به فرد و ماندگار داشت همان گونه که استاد وی، محمدرضا شجریان و همه هنرمندان دیگر چنین نظری درباره او دارند.

گرچه تا زمانی که بسطامی‌زنده بود از او تجلیل نشد اما این مراسم بهانه دیگری نیز داشت و آن بزرگداشت پرویز مشکاتیان بود.

دربخشی از این مراسم علیرضا مقدمی، شاعر بمی، پس از دکلمه دو بیتی و تقدیم آن به پرویز مشکاتیان شعری در روایت ویرانی‌های بم، و در آخر مرثیه‌ای برای از دست رفتن ایرج بسطامی‌خواند.

سپس فیلمی‌از زندگی و آثار پرویز مشکاتیان به نمایش درآمد و در ادامه سید عباس سجادی مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سخنانی با بیان اینکه به دلیل بی‌کفایتی گذشتگان بسیاری از دانشمندان و موسیقیدانان بزرگ ایران به عنوان، عرب، ترک و غیر ایرانی در طول تاریخ قلمداد شده‌اند.

وی افزود:  چرا ما در حفظ و معرفی میراث فرهنگی و هنری خود آن قدر نسنجیده عمل می‌کنیم که دیگران آن را به مصالح خود مصادره می‌کنند.

در پایان این مراسم پرویز مشکاتیان با ابراز امیدواری از مورد پسند قرار گرفتن برنامه‌های اجرا شده و تشکر از حاضرین در مراسم اظهار کرد:  امیدوارم واقعا در جایگاهی که به من دادید قرار گرفته باشم و بتوانم باز هم عشق، نفرت، غم و شادی‌های شما را در آثارم ارائه کنم.

گرچه مشکاتیان در عرصه موسیقی آن‌چنان بزرگ هست که درخور بزرگداشت باشد اما ای کاش به فکر آنها هم بود که به قول مجید انتظامی‌سراغ رانندگی آژانس رفته‌اند.

آیا از آنها در زمان حیات تجلیل می‌کنیم یا پس از آن؟

کد خبر 13150

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز