گروه ادب و هنر: «شاهین فرهت» آهنگساز و خالق سمفونی شهدا و جانبازان گفت: موسیقی مهمترین هنری است که می‌تواند در ترویج فرهنگ پایداری و ایثار و شهادت مؤثر باشد.

فرهت که هم اکنون در سوئد به سر می‌برد در گفت‌وگو با ستاد خبری دومین همایش تجلیل از فجر آفرینان عاشورایی افزود: از آنجایی که موسیقی احتیاج به ترجمه ندارد و مستقیماً مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و به ملیت خاصی نیز تعلق ندارد، مهمترین اثر را در ترویج فرهنگ پایداری دارد و چون تجریدی‌ترین هنرهاست می‌تواند در یک دوره زمانی، اثر مثبت هنری خود را بر جای بگذارد.

فرهت با انتقاد از کمبود آثار مذهبی ادامه داد: همان طور که شاهد بودیم بعد از انقلاب آثار موسیقایی خوبی نوشته شد و از سوی ارگان‌های مختلف، سفارش هایی برای ساخت موسیقی به آهنگسازان نیز داده شده که به این واسطه، ‌آهنگسازان به نوشتن آثار جهانی تشویق شدند و در پی آن موسیقی به دلیل دارا بودن ارزش هنری، اثر بخشی فراوانی بر روی مردم داشته است.

خالق سمفونی پیامبر(ص) درباره تفاوت موسیقی جنگ و انقلاب با سایر انواع موسیقی اظهار داشت: هنر موسیقی با هر موضوعی که ساخته می‌شود، تجسم ظاهری قضایا نیست بلکه الهام گرفتن از رویدادها و نوع برخورد هنرمند با رویداد است. از این رو هر نوع موسیقی که توسط آهنگسازان مختلف ساخته می‌شود به دلیل اینکه هر کسی نگاه خاص خود را دارد، متفاوت خواهد بود.

«شاهین فرهت» در خاتمه با اشاره به این که تأثیر‌پذیری موسیقی از دوران انقلاب و دفاع مقدس سیر صعودی داشته است، گفت: موسیقی از آن زمان پیشرفت کرده به طوری که آثار جدیدی که در حال حاضر ساخته می‌شود به دلیل تجربه بالاتر به مراتب قوی‌تر هستند.

وقتی آثار نوشته شده را با قبل مقایسه کنیم، می‌بینیم که دارای فرهنگ موسیقی خاص هستیم. در حال حاضر نیز مراکزی چون رادیو، تلویزیون، حوزه هنری، وزارت ارشاد و فرهنگستان هنر در پی ساخت آثار مختلف در راستای فرهنگ انقلابی هستند.

کد خبر 14843

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز