سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۴:۲۸
۰ نفر

چند سال پس از فراگیر شدن لپ‌تاپ و نوت‌بوک و رواج استفاده از آن توسط کاربران کامپیوتری، تبلت نیز وارد بازار شد

رایانه لوحی

«تبلت» یا «تبلت پی‌سی» یک کامپیوتر قابل حمل شبیه نوت‌بوک یا یک دستگاه لوح مانند است که دارای یک نمایشگر لمسی یا قلمی است که به کاربر خود این امکان را می‌دهد که به جای موس و کیبورد با دستگاه توسط انگشت دست یا یک قلم مخصوص که استایلوس نام دارد کار کند.

تبلت‌ها توسط اتصالات بیسیم به شبکه و اینترنت متصل می‌شوند. شکل لوح مانند این کامپیوتر‌ها این امکان را می‌دهد تا آنها در مکان‌هایی که استفاده از لپ‌تاپ‌ها مشکل یا سنگین است قابل استفاده باشند.

در این مطلب به بررسی تبلت‌های مطرح در بازار و همچنین انواع مدل‌های تبلت و مزایای استفاده از این دستگاه که تا چندی بعد شاید جای خود را به اسمارت فون‌ها بدهد پرداخته شده است.

اخیراً ایسوس، یکی از شرکت‌های سازنده این محصول، 4تبلت جدید خود را در نمایشگاهCES2011 رونمایی کرد. در میان این محصولات یکی از مدل‌های معرفی شده دارای ویژگی‌های بسیار جالبی است که تاکنون در محصولات مشابه دیده نشده است. این محصول که Eee Slate 121 نام دارد، دارای پردازنده Core i5 و سیستم عامل ویندوز 7 نسخه Home Premi um است؛ بدین ترتیب تمامی نرم‌افزار‌هایی که روی یک کامپیوتر قابل نصب هستند نیز روی این دستگاه اجرا می‌شوند.

صفحه‌نمایش این تبلت 12/1 اینچی مدل ایسوس با نور پس‌زمینه LED بوده و از حداکثر دقت 800×1280 پیکسل پشتیبانی می‌کند. این دستگاه مجهز به پردازنده CORE i5 470M است که در کنار 2 گیگابایت حافظه تعبیه شده روی آن توانایی خوبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در این محصول ایسوس وظیفه‌ذخیره‌سازی توسط یک درایو SSD انجام می‌شود که در 2ظرفیت 32 و 64 گیگابایت روی دستگاه عرضه می‌شود. همچنین این دستگاه از لحاظ پورت‌های ورودی و خروجی در شرایط بسیار ایده آلی قرار دارد. Eee Slate 121 دارای 2 پورت USB 2.0، سوکت‌های ورودی و خروجی صدا، پورت mini HDMI، کارتخوان سه کاره و یک میکروفون است. علاوه براین در این دستگاه یک اسپیکر استریو برای پخش صدا تعبیه شده است.

تبلت سامسونگ

تبلت سامسونگ نیز از جمله تبلت‌هایی است که از سوی کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد.
تبلت سامسونگ در اندازه 7اینچ طراحی شده و سیستم‌عامل آن آندرویید 2/2 (Froyo) خواهد بود. بسیاری از مشخصات از قبل درز کرده بود ولی یکی از جالب‌ترین خبرهای مربوط به این تبلت امکان پخش DivX است. تبلت 7 اینچی سامسونگ دارای ال‌ای دی TFT با رزولوشن (600 × 1024‌)WSVGA پیکسل است. پردازشگر گلکسی Cortex A8 است و اطلاعات را با سرعت 0/1GHz پردازش می‌کند. GPU استفاده شده در آن PowerVR SGX540 است و با رم 512‌MB به راه می‌افتد.

گلکسی سامسونگ دارای 2دوربین جلو و عقب است. دوربین پشتی 3 مگا‌پیکسل با فوکوس اتوماتیک به همراه فلش LED و دوربین جلویی مخصوص ویدئو کنفراس 1/3مگاپیکسل است.این تبلت در 2 مدل 16 گیگ و 32 گیگ عرضه خواهد شد و هر کدام از مدل‌ها را با کارت جانبی می‌توان تا 32 گیگ افزایش داد.

تبلت اپل

تبلت اپل ‌آی‌پد در 2 نوع یک و دو ارائه شده است.نمایشگر تبلت اپل ‌آی‌پد یک، 9/7 اینچ IPS از نوع ۴:۳ با رزولوشن ۱۰۲۴ در ۷۶۸ است. قطر آن فقط 1/25 سانتی متر است و وزن آن ۶۸۰ گرم. پردازنده آن یک پردازشگر یک گیگاهرتزی است که توسط خود اپل تولید شده است. حافظه فلش برای این دستگاه در نظر گرفته شده است و در حجم‌های ۱۶ ، ۳۲ و ۶۴‌گیگابایتی به فروش می‌رسد. اپل آی‌پد ۲ به طرز چشمگیری نازک‌تر، دارای دوربین جلو و عقب، ویدئو چت و پردازنده سریع‌تر است. واسط کاربری ساده، استفاده از تعداد زیادی نرم‌افزار کاربردی و عمر باتری طولانی، آی‌پد ۲ را به یکی از مهم‌ترین تبلت‌ها تبدیل کرده است.

انواع تبلت‌ها

تبلت‌ها در کل در چند نوع مختلف به بازار عرضه می‌شوند.

Slate - لوح

Slate یا لوحی نوعی از این خانواده است که فاقد کیبورد هستند؛ هر چند که امکان اتصال جداگانه کیبورد USB یا بلوتوث به آنها وجود دارد. این نوع معمولا دارای نمایشگر از نوع LCD با سایز بین 8/4 تا 14/1اینچ است و به‌عنوان کامپیوتر کار، در شغل‌های ایستاده مانند پزشکی و آموزش، بسیار استفاده می‌شود.

Convertibles - قابل تبدیل

این نوع از تبلت پی‌سی، یک بدنه اصلی دارای کیبورد و یک نمایشگر دارد. این نوع، شباهت زیادی به لپ‌تاپ‌های پیشرفته دارد و اغلب بزرگ‌تر و سنگین‌تر از نوع Slate است. اغلب، نمایشگر از طریق یک مفصل به بدنه متصل است. این مفصل به نمایشگر این امکان را می‌دهد که 180‌درجه حول محور خود بچرخد و بتواند به‌صورت برعکس روی بدنه و کیبورد قرار بگیرد تا یک صفحه تخت قابل نوشتن ایجاد ‌شود. این قابلیت یک نقطه‌ضعف هم برای این نوع کامپیوتر محسوب می‌شود زیرا در محل مفصل خود ضعیف است و به راحتی آسیب می‌بیند؛ البته انواعی از مدل‌ها با استحکام بالاتر در دسترس است.

این نوع ازتبلت‌ها در حال حاضر مشهورترین نوع در میان دیگر انواع هستند، به‌دلیل اینکه به افرادی که هنوز به استفاده از قلم یا دست برای کار با کامپیوتر عادت ندارند این امکان را می‌دهند تا بتوانند از کیبورد استفاده کنند.

Hybrid - ترکیبی

مدل‌های هیبرید یا دو رگه انواعی هستند که خصوصیات Slate‌ها و Convertible‌ها را باهم دارند. این انواع دارای یک کیبورد هستند که قابلیت جداشدن از دستگاه را دارند. نوع دورگه نباید با انواع Slate که دارای کیبورد قابل جداشدن هستند، اشتباه گرفته شود. کیبورد‌های قابل جدا شدن انواع Slate قابلیت چرخش و تبدیل به یک کامپیوتر شبیه Convertible‌ها را ندارند.

مزایای تبلت‌

وجود یک تبلت در محل کار، می‌تواند برای انجام کارهای ابتدایی مثل چک کردن ای‌میل‌ها و رسیدگی به برنامه‌ها کاملا مؤثر باشد. برای مثال، در جلسات کاری، می‌توانید برای یادداشت‌برداری یا دانلود سریع مطالب مربوط به بحث و استناد به آنها، از تبلت استفاده کنید. به این ترتیب نیازی نیست که برای پیدا کردن یک نکته یا یک جدول و نمودار، کوهی از کاغذها را زیر و رو کنید.
حتی اگر در مدارس، این امکان فراهم شود که نسخه دیجیتال کتاب‌های درسی به دانش‌آموزان معرفی شود، آنها هم می‌توانند با ذخیره کتاب‌ها در تبلت و همراه بردن آن، هم به اقتصاد خانواده و هم به ستون فقرات خودشان کمک کنند.

یکی از دلایلی که یک تبلت بر لپ‌تاپ ارجحیت دارد، عمر بسیار طولانی‌تر باتری آن است. لپ‌تاپ‌ها به‌طور متوسط قبل از اتصال به پریز برق، حدود 2‌ساعت و نیم شارژ نگه می‌دارند در صورتی‌که تبلت را می‌توان برای یک روز کامل، بدون نیاز به اتصال به پریز برق استفاده کرد. حتی گوشی هوشمند HTC مدل Driod Incredible حداقل 2بار در روز نیاز به شارژ دارد و اگر کاربری اینترنت را هم به آن اضافه کنید، بیشتر از این هم خواهد شد. اینکه مجبور باشید شارژر لپ‌تاپ یا گوشی را مدام حمل کنید یا دائم دنبال یک پریز برق بگردید، قاعدتا سخت خواهد بود.

کد خبر 131437

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز