دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و دیگر نمایندگان مجلس روز گذشته در واکنش به بیانیه ضدایرانی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس از این کشورها خواستند واقعیت منطقه را درک کنند و به جای فرافکنی، مشکلات حکومتی خود را شناسایی کنند.

مجلس

شورای همکاری خلیج‌فارس که به‌دنبال قیام‌های خودجوش مردمی علیه حکومت‌های دیکتاتوری در کشورهای عربی نشست فوق‌العاده برگزار کرده بود، در بیانیه پایانی‌اش، بدون آنکه به مداخله نظامی عربستان و امارات متحده عربی در امور بحرین اشاره کند، ایران را متهم به دخالت در امور داخلی کشورهای همسایه کرده است.

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به بیانیه شورای همکاری خلیج‌فارس به اعضای این شورا توصیه کرد که واقعیت‌های منطقه را درک و براساس آن تصمیم‌گیری کنند.روح‌الله حسینیان رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی نیز ضمن انتقاد از متهم‌کردن ایران به دخالت در امور کشورهای دیگر، تأکید کرد: رژیم‌های دیکتاتوری مانند امارات و عربستان بهتر است به‌جای فرافکنی و متهم کردن ایران، مشکلات نظام حکومت خود را مطالعه و شناسایی کنند.

حسین ابراهیمی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی واکنش وزیران 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به بیانیه کمیسیون امنیت ملی مجلس را فرار رو به جلو و نتیجه هوشیاری مردم منطقه به برکت انقلاب اسلامی ایران دانست.کاظم جلالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس واکنش شورای همکاری خلیج‌فارس نسبت به ایران و بیانیه آن درخصوص تحولات منطقه را کاملا احساسی خواند و به کشورهای عربی توصیه کرد واقع گرایانه عملکرد خود را مورد تجدید‌نظر قرار دهند.

این بیانیه دیروز به‌ویژه انتقاد اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را از آن جهت برانگیخت که بخشی از موضع‌گیری منفی شورای همکاری خلیج‌فارس در واکنش به بیانیه‌ای بود که از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ایام تعطیلات نوروز صادر شد.

کمیسیون امنیت ملی در آن بیانیه با بیان اینکه عربستان بهتر از هر کشوری می‌داند که در منطقه حساس خلیج‌فارس بازی با آتش به نفع آنها نیست به مقامات ریاض توصیه کرده بود تا نیروهای نظامی خود را از خاک بحرین خارج کنند. شورای همکاری خلیج‌فارس به بیانیه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اشاره و ادعا کرده است ایران باید به اصول حسن همجواری و احترام متقابل و قوانین بین‌المللی پایبند باشد.

ایران، اشغال کشورها را محکوم می‌داند

بروجردی دیروز ضمن حمایت از بیانیه صادر شده از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تاکید کرد: این بیانیه به این خاطر صادر شد که ایران بحرین را یک کشور مستقل عضو سازمان ملل و سازمان کنفرانس اسلامی می‌داند، اینکه برای مقابله با ملتی شاهد لشکرکشی از یک کشور برای سرکوب آن ملت، آن‌هم با استفاده از سلاح‌های سنگین باشیم نه فقط در دیدگاه ایران بلکه در دیدگاه جهانی از منظر مسائل حقوق بشری و مقررات بین‌المللی پذیرفته نیست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یادآور شد: شورای همکاری خلیج‌فارس به خاطر می‌آورد زمانی که صدام کویت را اشغال کرد و همه این کشورها به‌شدت نگران بودند، جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ نگاهی به کمک‌های ده‌ها میلیارد دلاری این کشورها به صدام، از کویت در برابر این اشغالگری حمایت کرد.

بروجردی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران اشغال کشورها اعم از خاک خود یا همسایگان را محکوم می‌داند و به همین خاطر بود که از کویت در برابر صدام حمایت کرد و امروز نیز همین سیاست از سوی جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود و ایران به‌دنبال روابط خوب با همسایگان خود از جمله کشورهای عربی خلیج‌فارس است.

30 سال است که در امور ایران دخالت می‌کنند

روح‌الله حسینیان نیز با اشاره به دخالت مستقیم کشورهایی مانند عربستان و امارات در امور کشورهای دیگر، گفت: جای تعجب است که عربستان و امارات که رسما برای سرکوب مردم معترض بحرین لشکرکشی کرده و نیروی زرهی اعزام می‌کنند و به کشتار و سرکوب مردم بحرین می‌پردازند، دم از دخالت‌گری ایران در امور کشورهای دیگر می‌زنند.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به همسویی اظهارات رژیم امارات با منافع آمریکا، اظهار کرد: متهم‌کردن ایران به دخالت در امور کشورهای دیگر از سوی امارات، درست مثل ادعای آمریکایی‌هایی است که به‌طور آشکار در کشورهای دیگر دخالت می‌کنند و همواره شعار می‌دهند که ایران باید دست از دخالت‌گری در دیگر کشورها بردارد.

حسینیان در گفت‌وگو با خانه ملت ادعای دخالت ایران در تحولات و بیداری اسلامی مردم منطقه را نادرست و غیرعقلانی عنوان کرد و اظهار داشت: اگر دخالت بیگانگان در یک کشور باعث سقوط یک حکومت می‌شد، قطعا حکومت ایران باید 30 سال پیش سقوط می‌کرد، چرا که بیگانگان از ابتدای انقلاب مشغول دخالت‌گری در امور ایران هستند. عضو فراکسیون روحانیون مجلس رژیم‌های دیکتاتوری منطقه را به مطالعه و اندیشه در ضعف‌ها و مشکلات نظام خود دعوت کرد و گفت: این کشورها بهتر است به جای متهم کردن ایران به‌خودشان برسند و ببینند چه مشکلی برای مردمشان ایجاد کرده‌اند که این مردم اعتراض کرده و جانشان را کف دست گذاشته‌اند و با دست خالی در مقابل تانک‌های عربستان و سایر حکومت‌های استبدادی ایستادگی می‌کنند.

فرار رو به جلوی کشورهای عربی

حسین ابراهیمی نیز ادعای وزیران کشورهای حوزه خلیج‌فارس در مورد این بیانیه را، فرار رو به جلوی کشورهای عربی نامید و اضافه کرد: برخی کشورهای عربی برای فرار از اتهامی که به‌خودشان وارد است، علیه سیاست‌های ایران واکنش نشان می‌دهند و این در حالی است که ملت بحرین خطای عربستان و امارات را فراموش نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: ازدست دادن سلطه و سیطره سیاست‌های کشورهای عربی ادعاهای آنها را علیه ایران شتاب داده و این در حالی است که عربستان و امارات با پیاده‌کردن نیرو در بحرین حتی در بیمارستان‌ها نفوذ کردند و به مداخله در انقلاب مردم پرداختند. کاظم جلالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در حاشیه جلسه علنی گفت: دخالت عربستان در کشور بحرین آن هم به شکل نظامی یک پدیده نو بود که به پیچیدگی موضوعات در سطح منطقه افزود. وی ادامه داد: طبعا عربستان سعودی باید رفتار خود را تصحیح و از ملت بحرین به خاطر حضور زورمدارانه خود عذرخواهی کند.

 تحقیق و تفحص مجلس از نیروگاه بوشهر

مجلس تصمیم به تحقیق و تفحص از نیروگاه هسته‌ای بوشهر گرفت. سخنگوی کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: جلسه دیروز کمیسیون انرژی در مورد وضعیت نیروگاه هسته‌ای بوشهر و عدم‌پیشرفت آن بود که با توجه به وعده‌های داده شده توسط مسئولان اجرایی برای راه‌اندازی آن در سال گذشته، اعضای کمیسیون به این نتیجه رسیدند که تحقیق و تفحصی از روند پیشرفت یا عدم‌آن تهیه کنند.

سیدعماد حسینی افزود: این تصمیم به این دلیل بود که در طول سال 89 چندین‌بار مسئولان اجرایی از راه‌اندازی نیروگاه بوشهر خبر داده بودند تا برق هسته‌ای به میدان بیاید و وارد مدار شود. از سوی دیگر این پروژه چندین سال است که عقب افتاده و روند راه‌اندازی آن به درازا کشیده شده است؛ این موارد باعث شد که اعضای کمیسیون به اتفاق تصمیم بگیرند در مورد پروژه نیروگاه بوشهر تحقیق و تفحصی انجام شود.

کد خبر 131428

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز