دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

سرانجام پروسه انتخاب سرمربی تیم ملی به پایان رسید و کارلوس کرش با حضور دوباره‌اش در ایران سرمربیگری تیم ملی را پذیرفت.

کرش

مرد پرتغالی در نخستین حضورش در ایران پیشنهاد مربیگری تیم ملی را نپذیرفت تا انتخاب نفر اول کادرفنی تیم ملی به تعویق بیفتد؛ انتخابی که قرار بود پیش از جام ملت‌های آسیا و با قطعی شدن جدایی افشین قطبی از تیم ملی صورت بگیرد. این اتفاق اما نه در آن روزها و نه پیش از پایان سال که با گذشت نزدیک به 3 ماه در فروردین‌90 رخ داد.

کارلوس کرش بامداد دیروز، هنگامی که پای به ترمینال یک فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گذاشت، اندک خبرنگاران حاضر در فرودگاه بیشتر از هر زمان دیگری به قطعی شدن حضور این مربی در تیم ملی مطمئن شدند: «آمده‌ام تا به ایران برای راهیابی به جام جهانی 2014 برزیل کمک کنم. همه ما می‌دانیم برای رسیدن به این هدف کارهای زیادی را باید انجام دهیم. امیدوارم با کمک همدیگر بتوانیم موفق شویم.»

چنین بود که کرش پیش از جلسه نهایی‌اش با مسئولان فدراسیون و سازمان تربیت بدنی در دفتر رئیس سازمان ورزش قاطعانه از ماندن در ایران سخن گفت. سرپرست کمیته بین‌الملل پیش از برگزاری این جلسه گفت که از لوازم و اسباب‌هایی که همراهشان آورده‌اند معلوم است که فعلاً قصد اقامت در ایران را دارند. خانواده کرش در این سفر او را همراهی نکردند.

کارلوس کرش دیروز کار مهمی داشت و آن هم حضور در دفتر رئیس سازمان و انعقاد قرارداد 3ساله‌ با فدراسیون فوتبال بود. رئیس فدراسیون فوتبال درباره این جلسه می‌گوید: «این عرف است که همیشه سرمربی زمانی که وارد کشور می‌شود برای شروع کارش جلسه معارفه‌ای در دفتر رئیس سازمان تربیت بدنی داشته باشد.

کرش در مرحله اول به ما «نه» گفت ولی ما دیدیم که «نه» او قوی نیست. او تمایل داشت به ایران بیاید ولی ابهاماتی داشت که آن را برطرف کردیم و در نهایت او پذیرفت که با ما قرارداد ببندد.» علی کفاشیان ادامه می‌دهد: «در این نشست سعیدلو توصیه‌هایی به کرش کرد و گفت که ما در اکثر رشته‌های ورزشی موفق بوده‌ایم ولی در فوتبال نتوانسته‌ایم خواسته مردم را عملی کنیم، به همین دلیل تصمیم گرفتیم مربی‌ای بیاوریم که خواسته مردم را عملی کند. در ضمن کرش مربی پروازی نیست و در ایران خواهد ماند.» قرارداد کارلوس کرش با فدراسیون فوتبال3.5 ساله است. رئیس فدراسیون خبر می‌دهد که پرداخت مبلغ قرارداد این مربی به‌عهده سازمان تربیت بدنی است و در پاسخ به این سؤال که آیا 6 میلیارد تومان دستمزد کرش است یا همه گروه او، تاکید می‌کند: «سرمربی حقوق خاصی دارد و ما با دستیارها قرارداد جداگانه امضا کردیم.»

طبق قرارداد، کرش با کمیته فنی همکاری خواهد کرد و بر تیم‌های ملی سایر رده‌ها هم نظارت می‌کند. به‌گفته مسئولان فدراسیون کرش یک مربی آکادمیک است و زمانی که تیم ملی برنامه‌ای ندارد کار و نظارت را روی سایر تیم‌ها انجام می‌دهد. هدایت تیم امید را نیز یا دستیاران کرش بر عهده می‌گیرند یا با نظر کرش سرمربی جدید انتخاب می‌شود.

به غیراز دستیاران خارجی، علیرضا منصوریان به‌عنوان یکی دیگر از دستیاران کرش تا یک ماه آینده در تیم ملی کار خواهد کرد. پس از آنکه کارلوس کرش قراردادش را امضا کرد، نایب رئیس فدراسیون در مصاحبه‌ای این موضوع را تایید کرد. مهدی تاج می‌گوید: «به‌دلیل اینکه منصوریان یک ماه دیگر با فدراسیون قرارداد دارد تا پایان قراردادش در کنار تیم ملی خواهد بود و با این تیم همکاری خواهد کرد. پس از پایان قرارداد منصوریان این کرش است که در مورد ادامه همکاری با منصوریان تصمیم‌گیری خواهد کرد.»

علی کفاشیان نیز اضافه می‌کند: «منصوریان به‌مدت 2سال با قطبی در تیم ملی کار کرده است و از وضعیت این تیم به‌خوبی شناخت دارد. منصوریان در کنار کرش در تیم ملی فعالیت خواهد کرد و پس از پایان قراردادش با فدراسیون در رابطه با ادامه همکاری تصمیم‌گیری خواهیم کرد.»

دایی: کرش بهترین گزینه برای تیم ملی بود

بعد از قرارداد بستن کرش با تیم ملی علی دایی یکی از نخستین نفراتی بود که در مورد مرد پرتغالی اظهارنظر کرد. سرمربی پرسپولیس معتقد است که کارلوس کرش گزینه خوبی برای مربیگری تیم ملی ایران است: «کارلوس کرش از مربیان خوب و بزرگ دنیاست. او بی‌تردید بهترین گزینه برای سرمربیگری تیم ملی بود.» علی دایی می‌گوید: «البته موفقیت یک مربی با تیم ملی ما در گرو فراهم شدن شرایط مناسب برای اوست؛ ضمن اینکه فوتبال هم همواره در مسیر درست پیشرفت قرار می‌گیرد. ما باید شرایط را برای تیم ملی فراهم کنیم تا او بتواند بهترین نتایج را با تیم ملی ایران بگیرد. قطعا اگر شرایط مناسبی فراهم نباشد بهترین مربیان دنیا و بزرگ‌ترین آنها هم نمی‌توانند با تیم ملی ایران موفق باشند.»

کد خبر 131424

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز