یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر- کامران محمدی: اعضای هیات داوری بخش مسابقه جشنواره فیلم کیش، در فاصله 20 روز مانده به آغاز این جشنواره معرفی شدند.

جشنواره فیلم فجر

کیانوش عیاری، ابراهیم فروزش، علی روئین‌تن، پریوش نظریه و سامان سالور 5سینماگری‌ هستند که قرار است 27فیلم راه‌یافته به بخش مسابقه جشنواره فیلم کوتاه کیش را داوری کنند. این 27 فیلم را پیش از این، هیات انتخاب جشنواره از بین 494 فیلم برگزیده‌اند.
به جز بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه ایرانی، البته جشنواره فیلم کیش بخش‌های متنوع دیگری نیز دارد که هر یک هم هیات انتخاب جدا دارند و هم هیات داوری؛ از جمله، بخش سینمای ایران که محمدعلی نجفی، حبیب‌الله کاسه‌ساز، حسین زندباف، محمود عزیزی و جواد اردکانی، هیات انتخابش را تشکیل می‌دهند. این 5نفر از بین 89 فیلم سینمایی رسیده به دبیرخانه جشنواره، 22اسفند سال گذشته 18فیلم را برگزیدند تا در بخش سینمای ملی با یکدیگر رقابت کنند. بیشتر این فیلم‌ها البته پیش از این در جشنواره فیلم فجر 2سال گذشته حضور داشته‌اند یا حتی اکران شده‌اند.

از جمله «راه آبی ابریشم» ساخته محمد بزرگ‌نیا، «طهران، تهران» داریوش مهرجویی، «گلچهره» وحید موسائیان، «سی‌وسه‌روز» جمال شورجه، «خاک و آتش» مهدی صباغ‌زاده، «یوسف‌پیامبر» فرج‌الله سلحشور، «ملک‌سلیمان» شهریار بحرانی، «فرزندخاک» محمدعلی باشه آهنگر و... به‌جز اینها، ابوالفضل جلیلی نیز با فیلم «گل یا پوچ» در بین این 18کارگردان حضور دارد.

اما اعضای هیات انتخاب بخش سینمای بین‌الملل جشنواره فیلم کیش نیز روز 13فروردین معرفی شدند تا روزنامه‌ها در نخستین روز انتشارشان در سال 90 این خبر را پوشش دهند.مهدی همایونفر، حسن نجاریان و حمیدرضا دهقان‌پور اعضای این هیات را تشکیل می‌دهند. در این بخش حدود 700فیلم متقاضی شرکت در جشنواره بوده‌اند که با نظر هیات انتخاب، نهایتا 307 عنوان در گونه‌های سینمایی، کوتاه و مستند از کشورهای هند، ترکیه، قزاقستان، روسیه، ارمنستان، عراق، چین، قطر، عربستان، لبنان، بحرین، آذربایجان، فلسطین، الجزایر، انگلستان، کانادا، کره، ژاپن، آمریکا و فرانسه انتخاب شده‌اند. در مجموع ترکیه با بیش از 40فیلم، بالاترین آمار شرکت‌کننده را دارد و بعد از آن کشورهای هند، روسیه و چین بیشترین فیلم را به‌خود اختصاص داده‌اند.

جشنواره و روز خلیج‌فارس

زمان برگزاری جشنواره فیلم کیش طوری انتخاب شده است که 2 روز مانده به روز خلیج‌فارس (دهم اردیبهشت)، به پایان می‌رسد. در واقع هدف اصلی از برگزاری این جشنواره، تمرکز بر نام خلیج‌فارس و تقویت ارزش‌ها و معیارهای ملی است. محمد خزاعی، دبیر جشنواره در این باره می‌گوید: سالیان سال از خلیج‌فارس حرف می‌زنیم و هیچ کاری هم انجام نمی‌دهیم. هر سال 10اردیبهشت دور هم جمع می‌شویم و می‌گوییم امروز روز خلیج‌فارس است و بعد دیگر هیچ. رسالت سینماگران و مسئولان فرهنگی و سینمایی در این زمینه چیست؟

خزاعی معتقد است که این جشنواره «طلیعه حرکتی نوین در عرصه بین‌الملل سینمای ایران است». او می‌گوید: جشنواره کیش با تکیه بر اصولی که به آن پایبند است به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده که همه سینماگرانی که در کشور فعالیت می‌کنند، در آن جایی داشته باشند. همه را دوست دارد و از همه دعوت می‌کند.

دبیر جشنواره معتقد است که این دورهم جمع‌شدن خانواده سینما می‌تواند در عرصه بین‌الملل نیز نتیجه بخش شود. خزاعی بر بین‌المللی بودن جشنواره نیز تاکید زیادی دارد و می‌گوید: با آمدن 4میهمان خارجی اتفاقی نمی‌افتد. ما جشنواره بین‌المللی کم داریم چون مشکلاتی در چارچوب‌ها و برگزاری داریم ولی اگر بتوانیم در برگزاری این جشنواره موفق باشیم، می‌توانیم تاثیرگذار باشیم.

بخش‌های دیگر

از جمله ویژگی‌های جشنواره فیلم کیش، بخش‌های متنوع آن است؛ بخش مناطق آزاد، پویانمایی، کوتاه، سینمایی، مستند و... اما از همه جالب‌تر، وجود چند بخش نوعی نگاه است. در بخش ویژه نوعی نگاه، 8 فیلم 262 ثانیه‌ای حضور دارند که از بین 170 فیلم انتخاب شده‌اند. در بخش بین‌الملل نوعی نگاه نیز 9 فیلم قرار است رقابت کنند. این 9 فیلم را وحید موسائیان، عبدالرضا کاهانی، محمود گبرلو، بهرام توکلی و مسعود اطیابی برگزیده‌اند. در بخش مسابقه نوعی نگاه نیز 47 فیلم معرفی شده‌اند.

جشنواره بین‌المللی فیلم کیش به همت مرکز امور مناطق آزاد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از چهارم تا هشتم اردیبهشت‌ماه سال 90 در جزیره کیش برگزار می‌شود.

کد خبر 131282

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز