گروه ادب و هنر: اگر بی‌توجهی به مضامین دینی در عرصه‌های گوناگون هنری یکی از انتقادات جدی به این حوزه بوده حالا چندسالی می‌شود که حوزه‌های علمیه آستین بالا زده‌اند تا کمبودهای این عرصه را جبران کنند.

جشنواره کیش


جشنواره هنر آسمانی یکی از این اقدامات است که سومین دوره آن صبح پنجشنبه در مرکز جهانی علوم اهل‌بیت (ع) با سخنرانی آیت‌الله مقتدایی آغاز به کار کرد و اختتامیه آن نیز عصر همان روز با معرفی برترین‌ها برگزار شد. در این دوره از جشنواره 3819 اثر شرکت داشتند که این آثار نسبت به دوره دوم بیش از 93درصد رشد داشت. آیت‌الله مرتضی مقتدایی در مراسم افتتاحیه سومین جشنواره هنر آسمانی در قم گفت: در ابتدا برگزاری این جشنواره با واکنش‌های زیادی از سوی برخی علما و حوزویون مواجه شد اما خوشبختانه این روند خیلی طول نکشید و دیدار اعضای برگزاری جشنواره با علما و فضلای قم این روند را تغییر داد. آیت‌الله مقتدایی، تقدیر و تکریم از این هنرمندان را از اهداف مهم این جشنواره دانست و افزود: اگر استعداد و توانایی این طلاب هنرمند به درستی شناسایی و تربیت شود، بی‌شک شاهد رشد فزاینده‌ای از حضور آنان در تمام عرصه‌های فرهنگی هنری خواهیم بود.

آیت‌الله مقتدایی بر روند اجرایی این جشنواره تاکید کرد و گفت: لازم است چنین جشنواره‌هایی در طول سال در سطح ملی و بین‌المللی برای طلاب هنرمند برگزار شود. تداوم اجرایی این جشنواره‌ها می‌تواند بسیاری از سم پاشی‌های دشمنان اسلام را با هدف از بین بردن اسلام در کشور خنثی کند. درهمین حال رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور از بی‌توجهی کافی به تولید فیلم سینمایی بلند قرآنی در کشور انتقاد کرد و گفت: کمتر از 10 فیلم سینمایی بلند قرآنی طی 30 سال اخیر در کشور ساخته شده است.

حمید محمدی در جشنواره هنرهای آسمانی با اشاره به اهمیت جاذبه‌های قرآنی بیان داشت: متأسفانه تا به امروز که 32 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد کمتر از 10 فیلم سینمایی بلند قرآنی ساخته شده که نکته قابل توجه آن این است که بیشترین فروش نیز مختص به فیلم‌های دینی از جمله مردان آنجلس، ملک سلیمان، مریم مقدس و یوسف پیامبر بوده که تا‌کنون تولید شده است.

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با اشاره به اینکه بحث معارف هیچ زمان جای بحث هنر‌ها را نمی‌تواند بگیرد و هنر تاثیر‌گذاری خاص خودش را دارد، اظهار داشت: حداقل 300 فیلم سریالی سینمایی در قرآن وجود دارد که قابل استخراج و ساخت است که در این زمینه کوتاهی شده است. وی با انتقاد از کوتاهی حوزه علمیه در زمینه ساخت فیلم‌های مذهبی و دینی اظهار داشت: آیا تبدیل معارف و علم دین به فیلمنامه و نمایشنامه وظیفه حوزه علمیه نیست و با توجه به اینکه حوزه علمیه هر چقدر در این زمینه کوتاهی کند خودش زیر سؤال خواهد رفت ولی با وجود این امروزه کارهای بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته است که هنرهای آسمانی یکی از این کارهای فاخر در این زمینه است.

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: تا‌کنون 22 جشنواره ملی و بین‌المللی در 22 موضوع هنری را سامان داده‌ایم که هر کدام صاحب جایگاهی شده است. وی ادامه داد: در این زمینه ظرفیت‌ها و بسترهای بسیار مناسبی در کشور وجود دارد که اگر به کمک طلاب محتوای هنر را از منبع سرشار دین سیراب کنیم پیشرفت‌های بسیاری خواهیم داشت. ازسوی دیگر، 13 روحانی برای جشنواره کیش فیلم ساختند که این فیلم‌ها با مشارکت ستاد برگزاری جشنواره فیلم کیش تولید شده‌اند.

این فیلم‌ها برای نخستین بار توسط جمعی از دانشجویان طلبه دانشکده صدا و سیمای قم در مقطع کارشناسی ارشد رشته تهیه‌کنندگی با حمایت بخش نوعی نگاه جشنواره کیش به شهر قم شهر تاریخ، فرهنگ، اندیشه و بزرگان علم و دین در بخش 262 ثانیه‌ای تولید شدند.فیلم‌های تولیدی مورد نظر در زمینه‌های مختلف از جمله مرقد حضرت معصومه(س)، حوزه علمیه، شیخ عباس قمی، طلاب هندی، میرزای قمی، قاب قرآنی کرمان و...است.

کد خبر 129706

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز