گروه ادب و هنر- کامران محمدی: هر چه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم، تنور جایزه‌های ادبی که با دخالت مستقیم یا غیرمستقیم دولت برگزار می‌شود نیز داغ‌تر می‌شود و به‌نظر می‌رسد این جایزه‌ها سعی دارند ضعف روزافزون جایزه‌های صنفی را جبران کنند.

گروهی از جایزه‌های خصوصی که به دلایل گوناگون با جایزه‌های ناچیز و حتی گاهی بی‌جایزه برگزار می‌شوند، حالا عموما بی‌مراسم نهایی و به‌صورت دوسالانه کارشان را ادامه می‌دهند و البته مسئولان، صریحا اعلام کرده‌اند که تنها از جوایزی حمایت می‌کنند که به سیاست‌هایشان نزدیک باشند.

امروز در یکی از این جوایز در فرهنگسرای هنر (ارسباران) برگزیدگان چهارمین جشنواره داستان کوتاه دفاع مقدس معرفی می‌شوند. مراسم نهایی این جایزه که با نام یوسف برگزار می‌شود، ساعت17 در آمفی‌تئاتر این فرهنگسرا آغاز خواهد شد تا نفرات اول تا سوم، جایزه‌های‌شان را دریافت کنند. قرار است نفر اول 2.5 میلیون تومان بگیرد، نفر دوم 2میلیون تومان و نفر سوم نیز1.5 میلیون تومان دریافت خواهد کرد.

این 3نفر از بین 477نویسنده انتخاب شده‌اند که روی هم، 825 داستان را برای برگزارکنندگان فرستاده‌اند. البته رتبه‌های چهارم تا سی‌ام جایزه نیز هر‌کدام 500هزار تومان می‌گیرند تا معلوم شود در حوزه ادبیات نیز می‌توان دست‌ودل‌باز بود؛ به شرطی که قواعد بازی را بلد باشی.علاوه بر اینها، 30 داستان اول در کتابی با نام یوسف 4 منتشر خواهد شد. دبیر جایزه یوسف، کامران پارسی‌نژاد است.

جشنواره داستان انقلاب

اما به جز یوسف، امیرحسین فردی نیز 3 سال است یک جشنواره دیگر را اداره می‌کند که با نام جشنواره داستان انقلاب (و نه جایزه) به برگزیدگانش مجموعا 48 میلیون و 500 هزار تومان جایزه می‌دهد. امسال در این جایزه حدود 450 اثر رقابت خواهند کرد. البته جزئیات جشنواره امسال، فردا در یک نشست خبری اعلام خواهد شد.

قرار است 6 اثر شاخص در قالب رمان و در2 گروه سنی بزرگسال و نوجوان و 6 اثر شاخص در قالب داستان کوتاه با همین گروه‌های سنی معرفی شوند که سهم رمان‌های نخست هر دو گروه سنی از جوایز، هر یک 10 میلیون تومان است. سمیرا اصلان‌پور، خسرو باباخانی، محمدکاظم مزینانی، ‌ابراهیم زاهدی مطلق و مهدی کاموس در بخش کودک و نوجوان و صابر امامی، فیروز زنوزی جلالی، جواد افهمی، ‌محمد ناصری و محسن پرویز داوران بخش بزرگسال سومین دوره جشنواره داستان انقلاب هستند.
به جز این دو جایزه، جایزه حبیب غنی‌پور نیز از جمله جوایز خصوصی با حمایت دولت است که اسفند ماه مراسم نهایی‌اش را برگزار خواهد کرد.

کد خبر 126818

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز