دوشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۶:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بنابر آمارهای اولیه منتشره، درانتخابات روز یکشنبه ایالت بادن ووتمبرگ آلمان حزب سبزها به یک پیروزی بزرگ دست یافت و حزب دمکرات مسیحی آنگلا مرکل شکست سنگین و تاریخی به نام خود ثبت کرد.

به گزارش ایرنا، بنابرآمارهای اولیه منتشره از نتیجه انتخابات ایالت بادن ووتمبرگ، حزب سبزها با افزایش 5/12درصدی آرای خود نسبت به دوره گذشته به عنوان دومین حزب قدرتمند این ایالت شناخته شدند، در حالیکه حزب دمکرات مسیحی صدراعظم بعد ازشش دهه حکومت(58سال) باید قدرت را در ایالت بادن ووتمبرگ واگذار کند.

بنابراین گزارش، حزب دمکرات های آزاد گیدو وستروله وزیر امور خارجه نیزمتحمل شکست بسیار سنگینی شده و بیش از 5 درصد آرای خود را از دست داده است.

طبق این نتایج که احتمال تغییر در آن وجود دارد، حزب دمکرات مسیحی آنگلا مرکل حدود 39 درصد آرا را بدست آورده و نسبت به دوره گذشته در سال 2006 حدود 2/5 درصد آرا را از دست داده است.

حزب سوسیال دمکرات ها نیز با کسب 1/21 درصد آرا با کاهش رای حدود 1/2 درصدی نسبت به دوره قبل مواجه بوده اند.

حزب سبزها با این پیروزی بزرگ صاحب 2/24 درصد آرا شدند که نسبت به دوره قبل بیش از5/12 درصد افزایش یافته است.

درهمین حال حزب دمکرات های آزاد تنها به 3/5 درصد آرا رسیده است که کاهش حدود 4/5 درصدی را نشان می دهد.

حزب چپ ها نیز صاحب 8/2 درصد آرا شده است که این میزان آرا (کمتر از5درصد) اجازه ورود این حزب به پارلمان محلی را نمی دهد.

طبق این نتایج حزب سبزها به عنوان دومین حزب بزرگ این ایالت در پارلمان حضور خواهد داشت، در حالیکه در ائتلاف با حزب سوسیال دمکرات ها که نزدیکی بیشتری به همدیگر احساس می کنند، امکان تشکیل دولت را نیز دارد.

تشکیل چنین دولتی می تواند، منجر به تعیین نخست وزیر از سوی حزب سبزها گردد که این اتفاق به عنوان یک واقعه تاریخی درآلمان تلقی خواهد شد و این حزب برای اولین بار در تاریخ این کشور یک نخست وزیر تعیین می کند.

نامزد حزب سبزها در ایالت بادن ووتمبرگ برای نخست وزیری وینفرد کرچمن است که شاید اولین نخست وزیر از حزب سبزهای تاریخ آلمان باشد.

شکست ائتلاف زرد و سیاه حاکم بر آلمان یعنی دمکرات مسیحی و دمکرات های آزاد در ایالت بادن ووتمبرگ می تواند، برای رهبران این حزب یعنی آنگلا مرکل و به ویژه گیدو وستروله مشکلات زیاد ایجاد کرده و اعتراضاتی را در داخل حزب ایجاد کند.

عملکرد ضعیف این دو حزب در سطح کشور در مقابله با مشکلات اقتصادی و به ویژه تمدید استفاده از انرژی اتمی باتمدید کارآیی نیروگاههای اتمی این کشور بعد از سال 2021 برای این ائتلاف شکست سنگینی را رقم زد.شکستی که می تواند در دیگر ایالت ها نیز تکرار شود و پایانی بر دوران آنگلا مرکل در آلمان و گیدو وستروله در حزب دمکرات های آزاد باشد.

ائتلاف دمکرات های آزاد ودمکرات مسیحی بعد از به قدرت رسیدن در شهریورماه سال گذشته فعالیت نیروگاههای اتمی این کشور را بطور میانگین حدود 12سال بعد از سال 2021 افزایش دادند. طبق قانون قبلی قرار بود تمام نیروگاههای اتمی آلمان در سال 2021 تعطیل شوند.

این اقدام که با مخالفت هایی در بین مردم آلمان به دلیل خطرات استفاده از نیروگاههای اتمی روبرو شده بود، طی دو هفته اخیر و با بروز حادثه در نیروگاههای اتمی ژاپن به یک مخالفت عمده و گسترده در بین مردم تبدیل شد و بر نتایج این احزاب در این انتخابات مهم تاثیر گذاشت.

ازسوی دیگر رای ممتنع آلمان به ایجاد منطقه پرواز ممنوع برفراز لیبی درشورای امنیت سازمان ملل و عدم همراهی دیگر کشورهای غربی و منزوی شدن برلین نیز بر شکست این احزاب در این انتخابات تاثیر داشت.

روزیکشنبه همچنین انتخابات دیگری درآلمان و در ایالت راینلند فالس برگزار شد که هنوز نتایج آن اعلام نشده است.

البته طبق نتایج اولیه این انتخابات حزب سوسیال دمکرات ها بعد از 5 سال حکومت باید این بار برای تشکیل دولت، ائتلاف کنند.

حزب دمکرات مسیحی آنگلا مرکل پیش از این و در انتخابات محلی ایالت هامبورگ نیز شکست سنگینی متحمل شده بود.

این نتیجه برای حزب دمکرات مسیحی ضعیف ترین نتیجه در هامبورگ از زمان پایان جنگ جهانی دوم بود.

کد خبر 131029
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز