شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از آغاز جشن جهانی نوروز با حضور آقای محمود احمدی نژاد رییس جمهور کشورمان و رییسان جمهور پنج کشور حوزه فرهنگی نوروز در ساعت 17 یکشنبه هفتم فروردین در تالار وحدت شهر تهران خبر داد.

nowrouz

شهباز یزدانی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: این جشن با همکاری نهاد ریاست جمهوری، سازمان میراث فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت امور خارجه و سایر دستگاه های مربوطه برگزار می شود.

وی گشایش 'دبیرخانه دایمی جشن جهانی نوروز' را یکی از برنامه های برگزاری این جشن برشمرد و گفت: راه اندازی این دبیرخانه بعنوان یکی از مصوبات نخستین جشن جهانی نوروز در سال گذشته بوده است.

یزدانی افزود: تهیه 'منشور نوروز' به همراه سایر کشورهای عضو پرونده جهانی نوروز از دیگر برنامه های این جشن است که بعنوان یک آیین رسمی برای پاسداشت نوروز تدوین شده است.

معاون گردشگری گفت: این منشور پس از پذیرفته شدن توسط رییسان جمهور کشورهای عضو در جریان برپایی جشن نوروز، برای ثبت به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) و مجمع سازمان ملل ارایه خواهد شد.

یزدانی با بیان اینکه این جشن بصورت یکروزه برگزار می شود،‌ افزود: پاسداشت آیین و رسوم نوروز به عنوان یکی از مواریث فرهنگی و معنوی ایران و برخی از کشورهای همسایه که زمانی جزو سرحدات کشورما بودند و جذب بیشتر گردشگران خارجی از جمله اهداف برگزاری این جشن است.
وی گفت: برخی میهمانان و گروه های هنری بخش‌های تجسمی، موسیقی و نمایش‌های آیینی با اجرای برنامه های متنوع و مرتبط با آداب و رسوم نوروز تا 11 فروردین ماه در تهران حضور خواهند داشت.

بر اساس این گزارش، مدیرکل امور بین‌الملل جشن جهانی نوروز چندی پیش از قطعی شدن حضور رییسان جمهور پنج کشور تاجیکستان، افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان و عراق در این جشن خبر داده بود.

به گفته 'محمدرضا فرقانی'، حضور سران کشورهای تاجیکستان، افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان و عراق در سطح رییس جمهور، قرقیزستان در سطح معاون نخست وزیر، قطر در سطح ولیعهد، عمان در سطح وزیر امور خارجه و یکی از مقامات کشور آذربایجان در جشن جهانی نوروز قطعی شده است.
نخستین جشن جهانی نوروز، هفتم فروردین ماه سال 1389 با حضور دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهور و پنج نفر از رییسان جمهور و معاونان وزارت امور خارجه و سفیران کشورهای دیگر در ساختمان حافظیه مجموعه سعدآباد برگزار شد.

آیین و رسوم نوروز بعنوان میراث معنوی جهانی و نماد فرهنگ صلح در سال 1388 در یونسکو و در سال 1389 در مجمع سازمان ملل به ثبت رسید.

کد خبر 130982

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز