یکشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۷:۵۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: جشن روز بین‌المللی نوروز با حضور دیپلمات‌های کشورهای مختلف جهان، عصر دوشنبه - اول فروردین - در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار می‌شود

nowruz

به گزارش واحد مرکزی خبر، این مراسم به مناسبت نخستین سال تصویب قطعنامه مجمع عمومی و نامگذاری اول فروردین، به نام روز بین‌المللی نوروز برگزار می‌شود.

قطعنامه نوروز به ابتکار نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد و با همکاری جمهوری آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان آماده و به مجمع عمومی سازمان ملل ارایه شده بود.

جمهوری اسلامی ایران، ترکیه ، ترکمنستان، قزاقستان، آلبانی ، قرقیزستان، هند، افغانستان، مقدونیه، آذربایجان و تاجیکستان، یازده کشوری هستند که نخستین روز فصل بهار را به نام نوروز و عید ملی آغاز سال نو، جشن می‌گیرند.

سفره بزرگ هفت سین نیز در ساختمان اصلی سازمان ملل متحد و مقابل ورودی سالن بزرگ مجمع عمومی، چیده می‌شود و 11 کشور حوزه نوروز، نمادهای فرهنگی خود در سفره هفت سین ارائه می‌کنند.

سازمان ملل متحد هجدهم فوریه سال 2010 با تصویب قطعنامه ای، روز اول فروردین هر سال (21 مارس) را به نام روز بین‌المللی نوروز نامگذاری کرد و نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، محور اصلی برگزاری مراسم نخستین سالگرد صدور این قطعنامه است.

محمد خزائی، نماینده کشورمان در سازمان ملل متحد گفت: از آنجا که بیش از سیصد میلیون نفر از مردم جهان از حوزه بالکان در اروپا تا آسیای مرکزی، قفقاز و خاورمیانه، نوروز را به عنوان روز اعتدال بهاری، گرامی می‌دارند، این مراسم نیز با هدف زنده نگه داشتن این نقطه مشترک فرهنگی میان ملت‌های حوزه نوروز برگزار می‌شود که سابقه سه هزار ساله دارد.

به گفته خزائی، در مراسم دوشنبه - اول فروردین - صد و پنجاه پژوهشگر تاریخی و فرهنگی از کشورهای یادشده به ویژه ایران، تاجیکستان و افغانستان، مقالاتی را درباره این میراث مشترک فرهنگی ارائه می‌کنند.

ادامه این مراسم در سالن اصلی مجمع عمومی سازمان ملل متحد با حضور دیپلمات‌های کشورهای مختلف جهان و پیام دبیرکل سازمان ملل متحد خواهد بود.

از آنجا که بان کی مون در این روز، به دو کشور مصر و تونس سفر خواهد کرد، در مراسم امسال ، پیام وی قرائت خواهد شد.

وزیر فرهنگ تاجیکستان نیز برای شرکت در جشن روز بین المللی نوروز وارد نیویورک می شود و در این مراسم سخنرانی خواهد داشت.

علاوه بر وی، سفیران ده کشور دیگر حوزه نوروز، در سخنان کوتاهی، به تشریح جایگاه نوروز در حوزه تمدنی و فرهنگی کشورشان خواهند پرداخت.

این مراسم با پذیرایی شام از میهمانان با غذاهای سنتی هر کشور پایان می یابد.

شصت و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد که هجدهم فوریه سال 2010  برگزار شد ، قطعنامه روز بین المللی نوروز را در پنج بند تصویب کرد.

دراین قطعنامه با تاکید بر اصول منشور ملل متحد و سایر اعلامیه های جهانی درباره مبادلات فرهنگی و تمدنی ملت‌ها، از کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواسته شده است برای زنده نگه داشتن این روز بین المللی همکاری کنند.

در این قطعنامه با اشاره به اینکه نوروز در راستای باور هماهنگی زندگی بشر با طبیعت است آمده است: با آگاهی همگان از رابطه مهم کار سازنده با چرخه های تجدید پذیر طبیعت، روند رفع نگرانی ها درباره منابع طبیعی حیات بشری، با اهتمام بیشتری پیگیری خواهد شد.

در کنفرانس عمومی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) نیز که 30 سپتامبر سال 2009 برگزار شد، نوروز در فهرست فراگیر میراث فرهنگی و معنوی بشری قرار گرفت.

کد خبر 130827

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز