شنبه ۲۳ دی ۱۳۸۵ - ۱۴:۳۹
۰ نفر

فریبرز بیات: تلفن همراه امروز به یکی از ضرورت‌های زندگی جدید تبدیل شده است به‌نحوی که تصور کار، زندگی و ارتباط و تعامل بدون آن برای بسیاری دشوار به‌نظر می‌رسد.

 امکانات و قابلیت‌های جدید تلفن‌های همراه هر روز بر اهمیت جایگاه تلفن همراه در زندگی شهروندان و به‌ویژه جوانان می‌افزاید.

آنچه جایگاه تلفن همراه در زندگی را به چنین مرتبه‌ای ارتقاء داده کارکردهای مختلف این وسیله در شرایط پیچیده، غیرقابل پیش‌بینی، درهم تنیده و نامطمئن امروز است. تلفن همراه امکان رها شدن از قید مکان در ارتباط را فراهم می‌کند.

این کارکرد در شرایطی که فضاهای متراکم شهری و انبوه وسایل نقلیه امکان حمل‌‌ونقل راحت برای دسترسی به تلفن ثابت را سخت و دشوار می‌کند، خدمت و مزیتی است که کمتر کسی می‌تواند آن‌را نادیده بگیرد.


تلفن همراه قدرت تحرک در حین کار، فعالیت و مدیریت را چندین برابر می‌کند. این تحرک امکان مشاغل جدید و یا گسترش دامنه فعالیت و حتی کنترل کارکنان را بیش از پیش فراهم آورده است.

امکان اطلاع‌رسانی و نشر و پخش اخبار و اطلاعات کارکرد دیگری است که این روزها سرویس‌های پیام کوتاه تلفن‌های همراه را به رقیبی جدید برای رسانه‌های مکتوب، شنیداری و دیداری تبدیل کرده است. این قابلیت در صورت عدم کارکرد مناسب وسایل ارتباط جمعی و بسته بودن منابع خبری می‌تواند به گسترش شایعات بیش از پیش دامن بزند و تصمیمات سیاستمداران و برنامه‌ریزان را به‌شدت متأثر و انفعالی کند.


فقدان مکان ثابت و مشخص همواره با نوعی احساس نااطمینانی، استرس و اضطراب برای فرد و یا اطرافیان و نزدیکان او همراه است اما تلفن همراه به میزان زیادی بر این احساس غلبه می‌کند. تلفن همراه با فراهم کردن امکان کنترل بیشتر فرزندان از سوی والدین به آنها نوعی احساس امنیت و اطمینان می‌دهد.

 اما تلفن همراه گذشته از کارکردهای فوق به‌ویژه برای زنان، نوجوانان و جوانان نوعی پرستیژ اجتماعی محسوب می‌شود، تولید انواع گوشی‌های جدید با قابلیت‌های متفاوت این احساس را در طول زمان تقویت می‌کند. فراهم کردن فضای خصوصی و شخصی بیشتر برای جوانان و نوجوانان از قابلیت‌های دیگر تلفن‌های همراه است که احساس استقلال‌طلبی و فردیت را در بین آنان تقویت می‌کند.


با وجود این کارکردهای مثبت، استفاده‌های افراطی و نابجا از تلفن‌های همراه آثار و پیامدهای دیگری دارد که برخی از آن با عنوان «اعتیاد به تلفن همراه» یاد کرده‌اند. اعتیاد به این وسیله بنابر نتایج تحقیقات مختلف به استرس و اضطراب شدید استفاده‌کنندگان می‌انجامد.


برخی تحقیقات بهداشتی نیز نشان می‌دهد استفاده افراطی از تلفن همراه موجب آسیب جسمی می‌شود.


در هر حال استفاده از تلفن همراه به‌عنوان یک ضرورت زندگی امروز اجتناب‌ناپذیر است اما می‌توان با درست استفاده کردن از این وسیله ارتباطی  از آثار زیانبار آن اجتناب کرد.

کد خبر 13067

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز