گروه سیاسی: موضوع برگزاری جشن نوروزی سال 90 که قرار است با حضور چند رئیس‌جمهور و نمایندگان برخی کشورها در تهران برگزار شود به یکی از موارد اختلاف دولت با روحانیون و علما در واپسین روزهای سال 89 تبدیل شده است؛ چه اینکه پیوند خوردن این موضوع به اتفاقات اخیر بحرین و دخالت نظامی عربستان در سرکوب شیعیان بحرین، مجال انتقاد بیشتر را فراهم آورده است.

nowrouz

اگر چه روحانیونی مثل آیت‌الله نمازی به برگزار‌کنندگان این جشن سفارش کرده است که سرمایه و استعداد کشور را صرف اینگونه کارها نکنند، زیرا آنچه امروز در جهان محور قرار گرفته و مورد توجه است اسلام است، اما محمود احمدی‌نژاد در حاشیه آخرین جلسه هیات دولت، نوروز را یک جشن بین‌المللی دانسته و گفته است که امسال نیز این جشن با حضور چندین رئیس‌جمهور و نمایندگان برخی از کشورها در تهران برگزار می‌شود.

رئیس‌جمهور گفته است: امروز نوروز به یک جشن جهانی و بین‌المللی تبدیل شده و در واقع یک فرصتی ایجاد شده که فرهنگ توحید، عدالت، عشق و صلح در عرصه جهانی مطرح و گسترده شود و ملت ایران بتواند این فرهنگ را به دنیا عرضه کند.اگرچه در چند روز گذشته دعوت تایید نشده از ملک عبدالله پادشاه اردن برای حضور در این جشن‌های نوروزی محور انتقادها از برگزاری جشن‌های نوروزی قرار گرفته بود اما دیروز محمود احمدی‌نژاد ترجیح داد اشاره مستقیمی به این موضوع نداشته باشد و به همین حد اکتفا کند که «ما محدوده دعوت را گسترده نکردیم».

واکنش‌ها به حضور ملک عبدالله در ایران بیشتر از آن جهت است که مردم این کشور مانند کشورهای لیبی، بحرین، مصر و دیگر کشورهایی که علیه حکومت دیکتاتوری شان قیام کرده اند، معترض به منش دیکتاتورمآبانه ملک عبدالله هستند. منتقدان حضور ملک عبدالله در ایران از جمله علی مطهری، احمد توکلی، علیرضا زاکانی و برخی دیگر از نمایندگان مجلس می‌گویند که پادشاه اردن برای بردن مشروعیت به ایران می‌آید و حضور او در کشور جمهوری اسلامی ایران در شرایطی که مردم کشورش علیه او قیام کرده‌اند، مخالف مصالح اسلامی است.

خبر لغو حضور ملک عبدالله در ایران برای جشن نوروزی روز سه‌شنبه از سوی برخی نمایندگان حامی دولت منتشر شد و رامین مهمانپرست، سخنگوی دستگاه دیپلماسی هم حضور پادشاه اردن را تایید نکرد اما لغو این سفر ختم انتقادهای گسیل شده به سمت جشن نوروزی نبود. برخی علما از کلیت برگزاری این جشن در شرایطی که کشورهای اسلامی منطقه درگیر مبارزه علیه حکومت‌های دیکتاتوری شان هستند، انتقاد کرده‌اند.

آیت‌الله مکارم شیرازی عید نوروز را عیدی ملی دانسته و هشدار داده است که مبادا عیدی داشته باشیم که امام زمان(عج) را ناراحت کند. این مرجع تقلید، هشدار داده است مردم مسلمان باید مراقب باشند که عید نوروز به مسابقه تجمل پذیری و مسابقه‌ای که بخواهند در آن اسراف کنند، تبدیل نشود.

آیت‌الله نمازی نیز دیروز درباره برگزاری جشن جهانی نوروز و مغایرت آن با شرایط کنونی منطقه گفت: مطرح کردن مسئله ایران منهای اسلام در اوضاع و احوال کنونی کشورهای منطقه به مصلحت نبوده و مصداق بارز یک انحراف است. وی افزود: شاید نیت کسانی که بر این مسئله اصرار می‌کنند تقویت پیوندهای بین‌المللی با توجه به آداب و رسوم ایرانی است ولی ما می‌گوییم جمهوری اسلامی ایران نیازی به اینگونه مسائل ندارد بلکه وقتی ما بر اسلام تاکید می‌کنیم همه آنچه برای پیوندهای بین‌المللی لازم است، در آن وجود دارد.
آیت‌الله نمازی طرح بحث مکتب ایرانی را نه به صلاح مطرح‌کنندگان این بحث، نه به صلاح ایران و نه به صلاح کشورهای منطقه دانست و گفت: اگر این عده به مباحث خود ادامه دهند قطعا مورد نکوهش و توبیخ ملت قرار خواهند گرفت.

کشاورزان ما نان خشک هم ندارند

موضوع هزینه جشن نوروزی سال 90 نه فقط مورد تذکر آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله نمازی قرار گرفته است بلکه رئیس مجمع نمایندگان روحانی مجلس نیز با صراحتی بیشتر در حاشیه جلسه علنی روز گذشته گفت: این جشن‌ها برای دومین سال است که برگزار می‌شود و بودجه‌های میلیاردی برای آن خرج می‌شود؛ این درحالی است که کشاورزان ما حتی نان خشک و آب ندارند.

مرتضی آقاتهرانی دیگر عضو فراکسیون روحانیون مجلس نیز با بیان اینکه مردم مسلمان، ستمدیده و عزادار منطقه از ما توقع همدردی دارند، برگزاری جشن نوروزی در ایران را که با حضور روسای جمهور و مقامات چند کشور برپا می‌شود درست ندانست و اظهار داشت: فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس از رئیس‌جمهور می‌خواهد که عنوان جشن نوروز را به مراسم بررسی مشکلات مردم مظلوم منطقه و اعلام همبستگی با آنان با تاکید بر پیام صلح و دوستی تغییر دهد.

کد خبر 130669

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز